• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳

بازرسی از شرکت های پخش مکمل و شیرخشک رژیمی/ برخورد با متخلفان

  • 01 شهریور 1400 - 14:58
بازرسی از شرکت های پخش مکمل و شیرخشک رژیمی/ برخورد با متخلفان

به گزارش مهر، سمانه سمیعی اظهار کرد: به منظور نظارت بر فرآورده‌های طبیعی سنتی، مکمل، شیرخشک رژیمی و غذای ویژه چک لیست بازرسی در سال ۱۳۹۹ از واحدهای تولیدکننده این فرآورده‌ها مطابق با الزامات استاندارد بین المللی تدوین و ابلاغ شده است.

وی با اشاره به بازرسی ادواری از واحدهای تولیدی، شرکت‌های پخش، داروخانه‌ها، عطاری‌ها و باشگاه‌های ورزشی، افزود: اجرای این بازرسی‌ها توسط ۶۵ دانشگاه علوم پزشکی درحال انجام است و به موازات آن بازرسی‌های سرزده و ضربتی از واحدهای تولیدی و انبار شرکت‌های پخش، به صورت همزمان در سراسر کشور انجام می‌گیرد.

سمیعی خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹ و محدودیت‌های بازرسی حضوری در واحدهای تولیدی، بازرسی‌ها به صورت آنلاین و با حضور بازرسین معاونت‌های غذا و دارو تابعه در محل انجام می‌گیرد که نقش بسزایی در این دوره برای کنترل و نظارت بر واحدهای تولیدی داشته است.

به گفته وی، بازرسی نظارتی در سطح عرضه با امکان بررسی اصالت کالا با استفاده از بارکدهای دوبعدی (زرد رنگ) یا امکان ارسال پیامک قسمت قابل خراش برچسب اصالت به شماره ۲۰۰۰۸۸۲۲ برای عموم نظر به ۱۰۰ در درصد شدن برچسب گذاری فرآورده‌های تحت نظارت این اداره کل، مصرف کنندگان می‌توانند صحت اصالت کالا را بررسی نموده و از این طریق از اصیل بودن و مصرف فرآورده اطمینان حاصل کنند. به همین منظور و برای کنترل اصالت سنجی بیشتر فراورده‌های تحت نظارت از نظر مندرجات بسته بندی و شناسه گذاری کالا در سال ۱۴۰۰ نیز بازرسی به صورت منظم و ماهیانه در سطح عرضه توسط بازرسین معاونت‌های غذا و دارو سراسر کشور در حال انجام است.

رئیس اداره نظارت و ارزیابی در فراورده‌های طبیعی، سنتی، مکمل، شیرخشک رژیمی و غذای ویژه با بیان اینکه پایش کیفیت فرآورده‌های تولید شده، پس از ورود به بازار یکی از راه‌کارهای مؤثر ایجاد رضایتمندی مصرف کنندگان نهایی است، تصریح کرد: نظارت بر فراورده‌های تحت نظارت این اداره کل علاوه بر نظارت بر برچسب اصالت کالا و مندرجات بسته بندی، به صورت نظارت و کنترل در غالب طرح بازرسی، نمونه برداری و تجزیه و تحلیل نتایج آزمون در بازه زمانی مشخص در سطح عرضه (PMQC) هر ساله در کل کشور انجام می‌شود.

وی با اشاره به گزارش‌های مستند مبنی بر شکایت از فرآورده و وجود گزارش‌هایی مبنی بر بروز عوارض ناخواسته دارویی غیر متعارف عنوان کرد: تعیین نوع نمونه برای انجام طرح (PMQC) با توجه به مدت اعتبار مجوز تولید ثبت شده در سامانه TTAC سازمان غذا و دارو و همچنین سابقه تولید، بالا بودن احتمال خطر در مصرف فرآورده، آلاینده‌های مایکوتوکسین و فلزات سنگین، شکایات واصله از مصرف کننده و یا معاونت‌های غذا و دارو تابعه، گزارشات دفتر نظارت و پایش فرآورده‌های سلامت، گروه هدف مصرف کننده فرآورده از عواملی هستند که در انتخاب محصولات برای مطالعات پس از ورود به بازار نقش دارند.

به گفته وی، با تکیه بر بازرسی‌های مبتنی بر ریسک، نظارت بیشتر، بهبود فرایندهای اجرایی و برنامه ریزی در این خصوص و همچنین برخورد قانونی با متخلفین، این اداره کل سعی در بهبود کیفیت فراورده‌های تولیدی تحت نظارت در واحدهای تولیدی با رعایت زیرساخت‌های اصولی بر اساس شرایط خوب ساخت و همسو شدن با استانداردهای بین المللی را دارد.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=3113

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.