• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

بارندگی در استان های گیلان و اردبیل شدید می شود

  • 07 مهر 1400 - 16:10
بارندگی در استان های گیلان و اردبیل شدید می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ نسبت به بارش شدید باران برای استان‌های گیلان و شمال اردبیل از بعدازظهر امروز تا جمعه هشدار داد.

در این شرایط جوی بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، آب گرفتگی معابر، سیلاب و طغیان رودخانه‌ها و مسیل‌ها، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌ها دور از انتظار نیست بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به اجتناب از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها، پرهیز از توقف، تردد و چرای دام در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از صعود به ارتفاعات، احتیاط در تردد در جاده‌ها، بازگشایی دهانه پل‌ها و آبروها، استحکام بخشی به سازه‌های موقتی و ضعیف همچون گلخانه‌ها، تابلوهای تبلیغاتی توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: بارش شدید باران امروز برای شمال آذربایجان شرقی، مرکز اردبیل و مازندران، پنج‌شنبه و جمعه برای شمال آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، مرکز اردبیل، مازندران، گلستان پیش‌بینی می‌شود.

احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، احتمال آب گرفتگی موقت، وزش تند باد موقت، کاهش دما در نوار شمالی کشور وجود دارد و نسبت به احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، تقویت سازه‌های موقتی، احتیاط در چرای دام در مسیل‌ها و مناطق مرتفع و احتیاط در صعود به ارتفاعات توصیه می‌شود.

در ادامه این هشدار آمده است: وزش باد شدید و احتمال خیزش گرد و خاک پنجشنبه برای استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، سمنان، خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان و جمعه برای استان‌های خراسان رضوی، سمنان، خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود.

وزش باد شدید و احتمال شکستن درختان فرسوده و احتمال خسارت به سازه‌های موقت و کاهش ۳ تا ۵ درجه‌ای دما از مخاطرات حاکمیت این شرایط جوی است بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به احتیاط در رفت و آمد بین شهری، محکم کردن سازه‌های موقت و تابلوهای تبلیغاتی و احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان‌های نیمه‌کاره و حفظ محصولات کشاورزی توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=7398

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.