• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳

بابت «بابا سیبیلو» شرمنده پدرم نیستم/ اکران در سانس‌های «مرده»!

  • 08 اردیبهشت 1402 - 19:00
بابت «بابا سیبیلو» شرمنده پدرم نیستم/ اکران در سانس‌های «مرده»!

ادوین خاچیکیان کارگردان فیلم سینمایی «بابا سیبیلو» که به نمایندگی از سینمای کودک و نوجوان از عید فطر راهی چرخه اکران سینماها شده است در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت اکران این فیلم گفت: واقعیت این است که اصلاً از وضعیت اکران این فیلم رضایت ندارم. ۸۰ درصد سانس‌هایی که در اختیار فیلم ما قرار گرفته سانس‌های ضعیفی از نظر ظرفیت جذب مخاطب هستند و اصطلاحاً سانس‌های مرده محسوب می‌شوند. معمولاً ساعت اکران فیلم ما صبح و پیش از ظهر است و این در حالی است که معمولاً سانس مطلوب برای مخاطبان سینما از ساعت ۷ بعد از ظهر به بعد است.
وی ادامه داد: دقیقاً در تایمی که خانواده‌ها آماده می‌شوند و به سینما می‌آیند، فیلم ما به استراحت تحمیلی می‌رود! در کل کشور تنها ۱۵ سانس بعد از ساعت ۸ شب داریم! خیلی‌ها از من سراغ می‌گیرند که فیلم‌تان کجا و چه سانسی اکران دارد و من نمی‌دانم باید چه پاسخی بدهم. به دلیل همین شرایط هم فیلم ما در هفته اول اکران لطمه خورده است.
این کارگردان با اشاره به پیگیری‌ها برای بهبود شرایط اکران فیلم «بابا سیبیلو» گفت: فیلم پتانسیل خوبی برای اکران دارد. از آنجایی که در سالن سینما و در کنار مردم هم فیلم را دیده‌ایم، معتقدم فیلم بازخورد خوبی از مخاطب خواهد گرفت. در همان سانس‌هایی هم که در همین شرایط در اختیار فیلم ما گذاشته‌اند، به سینماها سرکشی داشته‌ام و از نزدیک دیده‌ام که بچه‌ها خیلی فیلم را دوست داشته‌اند. والدین هم فیلم را می‌پسندند چراکه فیلمی سالم و جذاب است. درست است که نباید درباره فیلم خود این‌ها را بگویم اما احساس می‌کنم از فیلمی که سالم و شریف است اما به آن ظلم می‌شود باید دفاع کنم.
یک سانس برای ما، ۱۶ سانس برای یک فیلم دیگر!
خاچیکیان تأکید کرد: مسئله اصلی ما در چرخه اکران عدالت در توزیع سالن‌ها و سانس‌های نمایش است. به‌عنوان مثال پردیس پر مخاطب تنها یک سانس نمایش داریم که آن هم ۱۳:۳۰ ظهر است! نمی‌دانم درباره این سانس چه می‌توانم بگویم، آن هم در شرایطی که فیلم دیگری در همین سینما در حدود ۱۶ سانس نمایش در هر روز دارد! این موضوع بسیار خوشحال کننده است که فیلمی این میزان مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته و چراغ سینما را روشن نگه داشته است اما در عین حال باید یک منطق بر فرآیند توزیع سانس فیلم‌ها حاکم باشد تا سایر فیلم‌ها در چنین شرایطی نسوزند.
این کارگردان گفت: من حتماً به سینماداران حق می‌دهم که سالن‌های خود را در اختیار فیلم پرمخاطب قرار دهند اما در مورد فیلمی که قرار است هفته اول اکران خود را سپری کند شرایط متفاوت است. من نمی‌گویم به فیلم ما هم ۱۰ سانس اختصاص بدهیم اما اختصاص یک تک سانس مرده، واقعاً بی‌انصافی است.
وی درباره اینکه آیا «بابا سیبیلو» با اکران در سانس‌های غیرمرده می‌توانست شرایط بهتری در گیشه داشته باشد هم گفت: فکر می‌کنم حتماً شرایط متفاوتی می‌داشت. فیلمی که هم برای کودکان و نوجوانان و هم برای مخاطبان بزرگسال جذابیت‌هایی دارد، حتماً ظرفیت لازم برای جذب مخاطب بیشتر را هم می‌تواند داشته باشد.

خاچیکیان درباره عقب‌نشینی چندباره عوامل فیلم از اکران عمومی در بازه‌های زمانی مختلف طی سال‌های گذشته هم توضیح داد: ما این فیلم را با سرمایه بخش خصوصی در دوران کرونا ساختیم. تهیه‌کننده فیلم هزینه‌های تولید آن را تقبل کرده بود و طبیعتاً به‌دنبال این بودیم که در شرایط مناسب فیلم را اکران کنیم. در چند نوبت برای اکران عمومی فیلم دورخیز کردیم اما در مجموع تهیه‌کننده و پخش‌کننده به این جمع‌بندی می‌رسیدند که شرایط برای اکران فیلم مناسب نیست.
پدرم در کارنامه‌اش فیلم ملودرام عاشقانه و یا کمدی هم داشته است، فیلم جنگی «عقاب‌ها» را هم کارگردانی کرده است اما در همه این آثار برایش مهم این بود که مخاطب در اولویت باشد و به او احترام گذاشته شود. به همین دلیل اصرار داشت که داستان‌هایش کشش لازم را برای مخاطب داشته باشد
وی ادامه داد: همزمان با عید فطر اما احساس کردیم شرایط مناسبی وجود دارد و به همین دلیل فیلم اکران شد. واقعاً اما نمی‌شود شرایط اکران یک فیلم را به‌طور دقیق پیش‌بینی کرد. این تصمیمی است که تهیه‌کننده و پخش‌کننده فیلم گرفته‌اند و من به‌عنوان کارگردان به آن احترام می‌گذارم.
از نظر ساختار سینمایی فیلمم شرمنده پدرم نمی‌شوم
ادوین خاچیکیان درباره نسبت اولین تجربه کارگردانی‌اش در سینما با ساخته‌های پدر فقیدش ساموئل خاچیکیان از فیلمسازان مطرح تاریخ سینمای ایران هم گفت: پدر من اعتقاد داشت که فیلم باید به‌گونه‌ای باشد که کشش داشته باشد و بیننده را با خودش همراه کند، فارغ از هر ژانری که دارد. من هم تمام تلاشم را کرده‌ام که این اصل را در کار خودم لحاظ کنم. اما در عین حال فیلم من یک کمدی فانتزی کودکانه است و با ژانر و گونه‌ای که پدرم در سینمای ایران با آن شناخته و محبوب شده است، ۱۸۰ درجه متفاوت است.
وی ادامه داد: پدرم در کارنامه‌اش فیلم ملودرام عاشقانه و یا کمدی هم داشته است، فیلم جنگی «عقاب‌ها» را هم کارگردانی کرده است اما در همه این آثار برایش مهم این بود که مخاطب در اولویت باشد و به او احترام گذاشته شود. به همین دلیل اصرار داشت که داستان‌هایش کشش لازم را برای مخاطب داشته باشد. من هر چه در سینما آموخته‌ام از پدرم بوده است و سعی کرده‌ام آموخته‌هایم را در همین فیلم هم مورد استفاده قرار دهم.
این کارگردان درباره اینکه احساس می‌کند اگر پدرش در قید حیات بود، چه واکنشی به فیلم اولش نشان می‌داد، گفت: من همیشه به این مسئله فکر کرده‌ام. معتقدم از نظر ساختار فیلم و سروشکل سینمایی آن شرمنده پدرم نخواهم بود.
خاچکیان در پایان درباره عدم تبلیغ تلویزیونی «بابا سیبیلو» هم گفت: مدت‌هاست که ندیدم تلویزیون به درستی برای فیلم‌ها تبلیغ کند و طبیعتاً فیلم ما هم متمایز از جریان سینمای ایران نیست. ما هیچ تیزر تلویزیونی تا الان نداشته‌ایم. احتمالاً تهیه‌کننده و پخش‌کننده اقداماتی برای مذاکره با تلویزیون در این زمینه داشته‌اند اما به‌شخصه هنوز تیزری از فیلمم را در تلویزیون ندیده‌ام.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=41172

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.