• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳

اگر این روند ادامه یابد شاهد افول والیبال خواهیم بود

  • 26 مرداد 1400 - 8:45
اگر این روند ادامه یابد شاهد افول والیبال خواهیم بود

رضا مومنی مقدم در گفت و گو با مهر، درباره نتایج تیم ملی والیبال در المپیک توکیو گفت: این بحث را باید از دو منظر مدنظر قرار داد؛ یکی مسائل فنی و دیگری مسائل مدیریتی که در چند سال اخیر در والیبال ایران وجود داشت. از نظر فنی با توجه به اینکه از سال ۹۸ به خاطر شیوع ویروس کرونا تیم ملی نتوانست اردو داشته باشد بنابراین بازیکنان در کنار یکدیگر نبودند و بازیکنان جوان نیز دیده نشدند. طبیعتا به کارگیری برترین مربی جهان در راس تیم ملی نمی توان در عرض ۳ تا ۴ ماه به شناخت کافی از بازیکنان دست یابد.

کارشناس والیبال ایران ادامه داد: مربی بزرگ به زمان و ابزار نیاز دارد تا بتواند تفکراتش را به تیم القا کند. نمی توان از عناوین و رزومه خوب «ولادیمیر الکنو» چشم پوشی کرد. هر کسی منکر این شود در حقیقت اطلاعات کافی ندارد. اما باید یک نکته مهم را در نظر بگیریم، فرهنگ، سیستم مدیریت، بازیکنان و در کل جامعه والیبال دارای فرهنگ خاصی هستند که با تیم های اول دنیا بسیار متفاوت است. تیم های مطرح و پیشرفته در والیبال اگر نتیجه ای کسب نکنند به دنبال راهکار می روند و آسیب شناسی می کنند و ما در این مورد با آنها متفاوت هستیم.

وی تاکید کرد: ما مردمی احساسی هستیم، برد مقابل لهستان یک پیروزی احساسی بود و در ادامه نشان دادیم در بازی مقابل ژاپن و کانادا که نیازمند شکست آنها بودیم احساسی برخورد کردیم و از آنها غافل ماندیم. تیم ملی در المپیک نتیجه خوبی به دست نیاورد، جایگاه والیبال ایران نباید در کنار تیم هایی مانند تونس و ونزوئلا باشد. ما باید در مکان ۵ یا ۶ المپیک قرار می گرفتیم و اگر بخواهیم بسیار آرمان گرا نگاه کنیم باید در بین چهار تیم می بودیم.

مومنی مقدم با اشاره به مباحث مدیریتی گفت: والیبال ایران در چند سال گذشته ثبات مدیریت نداشت، مدیران متفاوتی در فدراسیون قرار گرفتند. محمدرضا داورزنی پیش از رفتنش از والیبال دوران خوبی داشت و همه چیز طبق برنامه پیش می رفت اما متاسفانه پس از جدایی داورزنی از والیبال هرج و مرج مدیریتی صورت گرفت و این هرج و مرج به بازیکنان انتقال یافت. همانطور که در جریان هستید اتفاقاتی که میان ضیایی و سعید معروف رخ داد نتیجه همین هرج و مرج ها بود. پس از بازگشت دوباره داورزنی به والیبال باز هم مشکلاتی وجود داشت که آنها نیز تاثیرگذار بود.

وی ادامه داد: نمی توانیم زیرساخت هایمان را با تیم های اول دنیا مقایسه کنیم، تیم هایی مثل آرژانتین و به ویژه ژاپن که حریف دیرینه ماست در یک ماه و نیم اخیر دو بار تیم ملی والیبال مان را شکست داد. باید نگاه کنیم ژاپن چه کارهایی انجام داده که به این موفقیت دست یافته در حقیقت ژاپن ثبات در کادر فنی خود داشته است. این ثبات در کادر فنی باعث شد تفکرات سرمربی پیاده شود و در نتیجه ژاپن پیشرفت کند ولی ما سیستم کشورهای عربی را پیاده کردیم با هر برد فکر کردیم قهرمان جهان هستیم و با هر باخت سریع تغییرات را اعمال کردیم. برای رسیدن به موفقیت باید ثبات مدیریت و کادر فنی داشته باشیم.

مومنی مقدم اظهار داشت: در هیات رئیسه فقط ۲۰ درصد والیبالی هستند که حداقل این ۲۰ درصد باید مشاوره های خوبی به فدراسیون بدهند. تمام این مواردی که ذکر کردم دست به دست هم داد تا والیبال ایران رو به سراشیبی حرکت کند. ویترین والیبال هر کشور تیم بزرگسال است متاسفانه ما عملکرد خوبی در این بخش نداشتیم. امیدوارم برای چهار سال آینده برنامه ریزی های خوبی صورت گیرد متاسفانه هنوز پس از بازگشت تیم ملی والیبال از توکیو هیچ جلسه آسیب شناسی صورت نگرفته صحبت های بازیکنان شنیده نشد تا بتوانیم برنامه ریزی های خوبی برای سال بعد انجام دهیم.

وی با اشاره به الکنو گفت: دست الکنو به عنوان سرمربی در برخی پست ها مانند پست دریافت خالی بود. مصدومیت ها باعث شد نتوانیم بازیکنان خوبی در این پست داشته باشیم تا در کنار عبادی پور و صالحی به تیم کمک کنند همچنین در بعد روانی موفق عمل نکردیم باخت های متعددی که در لیگ ملت ها به دست آمد اعتماد به نفس بازیکنان را کاهش داد و آنها در المپیک انگیزه و اعتماد به نفس کافی نداشتند و در مقابل کانادا با انگیزه و ژاپن نتایج را واگذار کردیم و ناکامی در المپیک رقم خورد اگر با همین رویه ادامه دهیم شاهد افول والیبال خواهیم بود.

مومنی مقدم در پایان درباره آغاز تمرینات تیم پیکان نیز گفت: حدود دو هفته از تمرینات را آغاز کرده ایم یکی از مزیت های تیم والیبال پیکان این است که همه بازیکنان را در اخیر داریم و همه در تمرینات شرکت می کنند با برنامه پیش می رویم تا امسال پیکان متفاوتی داشته باشیم. مدیریت باشگاه نیز همکاری لازم را دارد تا تیم پیکان که شناسنامه والیبال ایران در تیم های باشگاهی است بازسازی خوبی انجام دهد.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=2489

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.