• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳

اکراه در ارسال تانک به اوکراین؛ آلمان برای آمریکا شرط گذاشت!

  • 29 دی 1401 - 12:13
اکراه در ارسال تانک به اوکراین؛ آلمان برای آمریکا شرط گذاشت!

به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشت که با بالا گرفتن اختلافات در حزب حاکم آلمان درباره ارسال تانک‌های جنگی «لئوپارد» به اوکراین و افزایش خطر ایجاد تفرقه در این حزب، مقامات ارشد برلین از آمریکا خواسته‌اند تا ابتدا واشنگتن تانک‌های «آبرامز» خود را برای کی‌یف ارسال کند!
مقامات برلین به این نشریه گفته‌اند که لهستان، فنلاند و دانمارک همگی برای ارسال تعدادی از تانک‌های لئوپارد خود به اوکراین، داوطلب شده‌اند اما چنین اقدامی نیازمند اجازه آلمان است. برلین هنوز هیچ درخواست رسمی با چنین مضمونی دریافت نکرده است.
«مقامات ارشد آلمان» به ژورنال گفته‌اند که این کشور تمایل به تایید دارد اما تنها در صورتی که ابتدا آمریکا برای کی‌یف تعدادی از تانک‌های آبرامز خود را ارسال کند.
اولاف شولتز، صدراعظم آلمان گفته است که وقتی پای تصمیم‌گیری درباره نحوه حمایت از اوکراین در میان باشد، برلین با دوستان و شرکایش «به بن‌بست راهبردی» برمی‌خورد.
شولتز دیروز(چهارشنبه) در مجمع جهانی اقتصاد درباره شرایط تانک‌های لئوپارد گفت که نسبت به تشدید جنگ در اوکراین نگران است و افزوده بود که «اوکراینی‌ها در نبرد دلیرانه‌شان می‌توانند روی حمایت ما حساب کنند اما این موضوع هم روشن است که ما خواستار جلوگیری از تبدیل شدن این جنگ به نبرد بین روسیه و ناتو هستیم.»
آمریکا و متحدانش باوجود اصرار بر اینکه آنها یک طرف جنگ جاری نیستند، تاکید کرده‌اند که «روسیه باید بازنده جنگ باشد» و در این راستا با ارسال کمک مالی و حجم وسیعی از تسلیحات سنگین، از کی‌یف حمایت کرده‌اند.
بر اساس گزارش‌ها، ائتلاف شولتز درباره این موضوع دودسته شده و «دموکرات‌های سبز و آزاد» موافق ارسال بی‌درنگ لئوپارد به اوکراین بوده و سوسیال دموکرات‌ها تمایلی به این اقدام ندارند.
کریستین لامبرشت، وزیر دفاع آلمان هفته جاری استعفا کرد؛ دلیل این اقدام تاه اندازه‌ای جنجال ارسال تانک به اوکراین بود. بوریس پیستوریوس، جانشین وی دیروز اذعان کرد که آلمان «به طور غیرمستقیم» در جنگ دخالت دارد اما نمی‌تواند درباره موضوع لئوپارد اظهار نظر کند.
دریافت تانک‌های آبرامز از آمریکا، یکی از اهداف درازمدت آلکسی رزنیکوف، وزیر دفاع این کشور بود و او در اکتبر ۲۰۲۲ به پولیتیکو گفت که تانک‌های لئوپارد در مسیر دریافت آبرامز، «سنگ‌اندازی» می‌کنند!
به نوشته همان نشریه، واشنگتن در حال حاضر تمایلی به ارسال آبرامز به اوکراین ندارد هرچند هراسی هم تحریک کردن بیشتر روسیه ندارد!
مقامات ارشد پنتاگون دیروز به پولیتیکو گفتند که مساله «چالش‌های لجستیکی و تعمیر و نگهداری» تانک‌های آبرامز است. این تانک‌ها ۶۷تُن وزن داشته و موتور توربینی آن مصرف بالایی دارد.
انگلیس روز دوشنبه اعلام کرد که ۱۴ دستگاه تانک «چلنجر۲» برای اوکراین ارسال خواهد کرد و امیدوار است که سایر اعضای ناتو هم از آنها دنباله‌روی کنند.
مسکو همواره تاکید کرده ارسال سلاح از غرب به اوکراین تنها به طولانی شدن جنگ منجر شده و تغییری در نتیجه نهایی آن ایجاد نخواهد کرد.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=37825

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.