• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اوکراین و روسیه با حضور دبیرکل سازمان ملل توافق نامه امضا می کنند

  • 31 تیر 1401 - 0:33
اوکراین و روسیه با حضور دبیرکل سازمان ملل توافق نامه امضا می کنند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که توافقنامه صادرات غلات اوکراین روز جمعه در استانبول امضا می‌شود.

مقامات نظامی روسیه، اوکراین و ترکیه و نمایندگان سازمان ملل هفته گذشته در استانبول دیدار کرده بودند تا درباره صادرات ذخایر غلات اوکراین از بنادر دریای سیاه به توافق دست یابند.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه در همین زمینه اعلام کرد، توافقنامه صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه روز جمعه در استانبول در مراسمی با حضور نمایندگان روسیه و اوکراین و «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد و «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه امضا خواهد شد.

پیش از این، یک منبع سازمان ملل متحد گفته بود که «به نظر می‌رسد که همه مسائل» درباره صادرات غلات «حل شده است» و روز جمعه توافقی امضا خواهد شد.

همچنین روز پنجشنبه، «فرحان حق»، معاون سخنگوی گوترش به خبرنگاران گفت که دبیرکل سازمان ملل به عنوان بخشی از تلاش‌هایش برای اطمینان از دسترسی کامل جهانی به محصولات غذایی اوکراین و کودهای روسیه به ترکیه سفر خواهد کرد.

روز چهارشنبه، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه نسبت به تسهیل مذاکرات روسیه و اوکراین در مورد مسئله غلات ابراز امیدواری کرده بود.

همچنین روز چهارشنبه یک منبع آگاه گفته بود که مسیرهای عاری از مین دریایی برای صادرات ایمن غلات اوکراین از قبل مشخص شده است و ترکیه آماده کمک به این روند است.

پس از مذاکرات هفته گذشته، روزنامه ینی شفق ترکیه گزارش داده بود که قرارداد اولیه صادرات غلات شامل مفادی است که بر اساس آن نمایندگان روسیه، اوکراین و ترکیه بر بنادری که صادرات غلات از آنجا انجام می‌شود نظارت می‌کنند و اجازه خواهند داشت کشتی‌های باری حامل غلات را مستقیماً زیر نظر داشته باشند. به گزارش این روزنامه، کی یف وظیفه رسیدگی به مشکل مین‌های دریایی شناور در نزدیکی سواحل دریای سیاه اوکراین را بر عهده گرفته است.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=26175

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.