• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳

اوضاع وارونه فوتبال ملی و باشگاهی ایران در آسیا

  • 08 مهر 1400 - 4:11
اوضاع وارونه فوتبال ملی و باشگاهی ایران در آسیا

به گزارش ایسنا، لیگ برتر فوتبال ایران در رده‌بندی اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا با یک پله صعود از رتبه پنجم به رتبه چهارم این قاره صعود کرد و در رتبه دوم غرب آسیا قرار گرفت و جانشین قطر شد. صعود ایران در این رده‌بندی در حالی است که به وضوح تیم های ایرانی در چند فصل اخیر به علت اشتیاق و تمایل بازیکنان ایرانی به حضور در تیم های خارج از کشور، ضعیف‌تر از گذشته شده‌اند.

با این حالٰ دو نایب قهرمانی پرسپولیس در فصول ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ لیگ قهرمانان آسیا و همینطور عملکرد بهتر نمایندگان ایران در فصل اخیر مسابقات قاره‌ای از جمله صعود همزمان سه تیم به مرحله حذفی، از جمله دلایل پررنگ در صعود ایران رده بندی لیگ‌های آسیایی بود.

در رده بندی AFC، ژاپن، کره چنوبی، عربستان، ایران، قطر، چین، امارات، استرالیا و … در رتبه‌های اول تا هفتم هستند و احتمالا از فصل ۲۰۲۳، سهمیه بیشتری نصیب تیم‌های باشگاهی ایران شود و به جای دو تیم در مرحله گروهی و دو تیم در مرحله پلی آف، سهمیه ایرانی‌ها به سه تیم در مرحله گروهی و یک تیم در مرحله حذفی افزایش یابد.

با وجود قرار گرفتن ایران در این رتبه، ارزش گذاری سایت معتبر ترانسفرمارکت که یکی مرجع اقتصادی دنیای فوتبال محسوب می‌شود، ایران را در رتبه هفتمین لیگ ارزشمند آسیا قرار داده است و کشورهای عربستان، ژاپن، امارات، چین، قطر و کره جنوبی بالاتر از ایران قراره گرفته‌اند.

مهم‌ترین دلیل عقب افتادن ایران در ارزش گذاری مالی لیگ‌های آسیایی، فقدان بازیکنان خارجی و همینطور حضور بهترین بازیکنان ایرانی در تیم های اروپایی و عربی منطقه است که به شکل قابل توجهی ارزش مالی لیگ ایران را کاهش داده است.

طبق آمار سایت ترانسفر مارکت، ۱۲۲ بازیکن خارجی در لیگ عربستان، ۱۱۳ بازیکن خارجی در لیگ ژاپن، ۱۵۵ بازیکن خارجی در لیگ امارات، ۷۳ بازیکن خارجی در لیگ چین، ۷۰ بازیکن خارجی در لیگ قطر، ۴۴ بازیکن خارجی در کره‌جنوبی، ۷۰ بازیکن خارجی در استرالیا، ۴۴ بازیکن خارجی در ازبکستان و فقط ۸ بازیکن خارجی در سطح اول فوتبال ایران حضور دارند که اختلاف فاحشی با رقبای آسیایی دارد.

البته این ارزش گذاری و همینطور نبود بازیکنان خارجی در ایران که به برتری دیگر تیم‌ها و لیگ‌های آسیا منجر شده، در واقعیت چندان هم پر رنگ نیست و همچنان پرسپولیس با داشتن یک بازیکن خارجی که حضور ثابتی در این تیم ندارد، جزو مدعیان ادوار گذشته فتح لیگ قهرمانان آسیا بوده است.

اما این آمار در میان تیم های ملی آسیایی متفاوت است؛ به طوری که در این رده بندی کره جنوبی به لطف حضور سون هیونگ مین ۸۵ میلیون یورویی با ارزش ۱۳۰ میلیون یورو گران ترین تیم ملی آسیا است. ژاپن با ۱۰۷ میلیون یورو دوم و ایران با ۷۴ میلیون یورو در رتبه سوم ارزشمندترین تیم‌های ملی آسیا هستند. استرالیا با ۴۲.۷ میلیون یورو، عربستان با ۳۳ میلیون یورو، ازبکستان ۲۴.۸ میلیون، چین با ۲۳ میلیون یورو، امارات با ۲۲.۴ میلون یورو، قطر با ۲۰ میلیون یورو و عراق با ۱۰ میلیون یورو در رتبه‌های چهارم تا دهم قرار دارند.

حتی در این بین، برخی تیم‌ها مانند امارات، چین و قطر از چندین بازیکن با ملیت های مختلف بهره می برند که در نتیجه باعث افزایش ارزش این تیم‌ها شده است اما در واقعیت قدرت فوتبالی کشورهای را باید در زمینه ملی ارزیابی کرد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=7491

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.