• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

انتخابات تکواندو و مشکلی که باید مدیریت شود/ جلوگیری از اتفاق تلخ

  • 20 دی 1400 - 11:46
انتخابات تکواندو و مشکلی که باید مدیریت شود/ جلوگیری از اتفاق تلخ

به گزارش خبرنگار مهر، چهارشنبه ۱۵ دی ماه انتخابات فدراسیون تکواندو برگزار شد و هادی ساعی با کسب ۲۹ رأی در برابر ۲۷ رأی محمد پولادگر به عنوان رئیس این فدراسیون انتخاب شد. در حالی که پولادگر در جریان برگزاری مجمع دقایقی پس از درخواست بازنگری در شمارش آرا، از این تصمیم خود منصرف شد و به رأی اعضا مجمع احترام گذاشت. همان زمان سایت وزارت ورزش، فدراسیون تکواندو همه رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها خبر پیروزی هادی ساعی را منتشر کردند. خبری که در رسانه‌های معتبر دنیای تکواندو نیز بازتاب شد.

ساعاتی بعد شبهاتی از برگزاری این مجمع و نتایج آن منتشر شد. اینکه رئیس فدراسیون با تعداد رأی نصف به علاوه یک می‌تواند انتخاب شود. تعداد اعضای حاضر در مجمع تکواندو ۵۷ نفر بوده که با این فرمول باید ۲۹.۵ رأی اخذ می کرده و همین موضوع گویا دلیل تأخیر در صدور حکم ساعی شده است. هر چند با دقت بیشتر در اساسنامه و دستورالعمل مربوطه خیلی ساده می‌شد به این اشتباه به اصطلاح آیین نامه‌ای پی برد.

اولین قدم برای این حاشیه را شکوهی فر معاون پارلمانی مجلس که ریاست مجمع را برعهده داشت انجام داد که به عنوان جانبداری نکردن از کاندیدایی خاص، رأی نداد تا عامل اصلی این حواشی باشد.

اصل داستان اینجاست که رأی دادن وی یعنی دخالت دولت در ورزش که مورد مناقشه مراجع بین المللی است و شکوهی فر به همین دلیل رأی نداد. در چنین مواقعی رئیس مجمع می‌بایست درایت به خرج می‌داد و انتخابات را به دور دوم می‌برد تا مشکلی پیش نیاید. عامل این موضوع نه بی تجربگی شکوهی فر بلکه سخنان صریح علی رغبتی بود که قبل از رأی گیری اعلام کرد که از بین دو نفر کاندیدای باقیمانده هر نفر بیشترین رأی را کسب کند، رئیس فدراسیون خواهد بود.

انتخابات تکواندو و مشکلی که باید مدیریت شود/ جلوگیری از اتفاق تلخ

از سوی دیگر تناقض بین اساسنامه جدید انتخابات فدراسیون و آیین نامه مربوطه را باید یکی دیگر از عوامل بروز این حاشیه‌ها عنوان کرد. در ماده ۱۵ بند یک اساسنامه به صراحت عنوان شده که کلیه تصمیمات مجمع با رأی اکثریت حاضرین رسمیت خواهد داشت. ولی دستورالعمل شرایط اختصاصی نامزدهای دارای وثاقت و امانت، نحوه ثبت نام و رأی گیری برای داوطلبان پست‌های هیأت رئیسه فدراسیون‌های ورزشی که تبیین و به تصویب رسیده نیز دارای تناقضی آشکار است.

در بند ۱۷ از ماده ۱ این آیین نامه آمده است که حداکثر آرا، نصف به علاوه یک اعضای حاضر می‌باشد. بدون آنکه اشاره کند این حداکثر آرا برای انتخاب کدام مسئولیت مد نظر است. اما در بند ۵ از ماده سیزده همین یئین نامه که شرایط انتخابات را به صورت اختصاصی تشریح کرده، به صراحت آمده است که برای انتخاب رئیس، حداکثر آرا اعضای حاضر در مجمع مورد نیاز است.

موضوع مهمی که نباید نادیده گرفته شود، نگاه و توجه مراجع بین المللی است. شرایط این روزهای تکواندو شاید حساسیت مراجع بین المللی بخصوص فدراسیون جهانی تکواندو و کمیته بین المللی المپیک را در پی داشته باشد چرا که از نگاه آنها رأی مجمع است که ملاک عمل است. مجمعی که رأی به انتخاب هادی ساعی داده و این موضوع صورتجلسه شده و اعضا، برنده و بازنده آن را امضا کرده‌اند.

در پایان ذکر دو نکته اساسی ضروری است. ابتدا باید اشاره کنیم که بعد از حاشیه‌های فوتبالی که حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا را در پی داشته و انتخابات چند فدراسیون ورزشی دیگر، به نظر می‌رسد مسئولان وزارت ورزش ضمن بررسی کلیه موارد ذکر شده می‌توانند بهترین تصمیم را برای به سرانجام رساندن مجمع تکواندو اتخاذ کنند.

مهمتر آنکه ساعی ۲۹ رای اخذ کرده و در صورتی که نصف به علاوه یک آرا را نیز محاسبه کنیم، بازهم ۵/‏. ‬ رأی با تعداد آرا مورد نظر فاصله دارد و مشکل آنقدر حاد نیست که نتوان با درایت حل و فصل شود.

و اما نکته دوم. حالا که تغییرات ایجاد شده در تکواندو آن هم بعد از ۲۰ و چند سال انگیزه و شادمانی را به خانواده تکواندو بازگردانده، وزیر ورزش نباید اجازه دهد با دخالت برخی افراد بخصوص معاون تازه منصوب شده کام اهالی تکواندو با تصمیمات اشتباه تلخ شود.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=14351

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.