• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳

افزایش مسمومیت با قارچ های سمی در فصل بهار

  • 04 اردیبهشت 1401 - 10:44
افزایش مسمومیت با قارچ های سمی در فصل بهار

به گزارش خبرگزاری مهر، مهران ولایی، با اشاره به شرایط مساعد برای رشد قارچ‌های سمی در فصل بهار، اظهار داشت: متأسفانه در این فصل موجی از مسمومیت‌های اتفاقی ناشی از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو و سمی بروز می‌کند.

به گفته وی، آمار نشان می‌دهد در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ تعداد ۸۲۸ مورد مراجعه به بیمارستان‌ها به دلیل مسمومیت با قارچ‌های خود رو و سمی گزارش شده بود که تهران بیشترین سهم را نسبت به سایر شهرها داشت.

ولایی با بیان اینکه متأسفانه مصرف خوراکی قارچ‌های خود رو و سمی، منجر به نارسایی کبد و حتی مرگ می‌شود، افزود: این موارد با آموزش عمومی و اطلاع رسانی و ارائه هشدار به موقع قابل پیشگیری است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: از مصرف قارچ‌های خود رو مخصوصاً قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان به ویژه درختان خشک شده می‌رویند و یا قارچ‌های جمع‌آوری شده به وسیله افراد بومی خودداری کرده و تنها قارچ‌هایی را که از طریق مراکز مجاز و در بسته بندی‌های استاندارد عرضه می‌شوند، مصرف کنید.

وی یادآور شد: شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و فقط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی این آگاهی را دارند که کدام قارچ غیر سمی است.

ولایی گفت: برخی از سموم موجود در قارچ‌های سمی، مقاوم به گرما بوده و فرآیندهای آماده سازی غذا مانند کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن و بخار پز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در آنها نیستند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه به علائم مسمومیت با قارچ‌های سمی پرداخت و اظهار کرد: در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال به صورت تأخیری یعنی ۵ تا ۱۲ ساعت پس از مصرف قارچ باید هر چه سریع‌تر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها منتقل کرد.

وی خاطرنشان کرد: هرگونه تأخیر در انتقال بیمار به مراکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها، سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می‌شود. بنابراین با مشاهده علائم و نشانه‌های بالینی اولیه از هرگونه خوددرمانی پرهیز و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل کنید.

ولایی گفت: در صورت امکان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده بیمار را برای شناسایی کادر پزشکی در بیمارستان به همراه داشته باشید.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=20520

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.