• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

افزایش تا ۲۰ درصدی مصرف آب اصفهان در ایام خانه تکانی

  • 04 اسفند 1401 - 12:53
افزایش تا ۲۰ درصدی مصرف آب اصفهان در ایام خانه تکانی

مجید مختاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هم اینک میزان ورودی آب به سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ ۱۰ هزار و ۸۰۰ لیتر بر ثانیه و خروجی آن ۱۰ هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه است، اظهار داشت: طرح آبرسانی اصفهان بزرگ، ۵۹ شهر و ۳۸۰ روستای استان را تحت پوشش دارد و آب شرب و بهداشت جمعیتی بالغ بر چهار میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را تأمین می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: شهرستان‌هایی که در محدوده طرح سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ نیستند از منابع محلی که همان چاه‌های آب است، استفاده می‌کنند که ۴۱ شهر و ۵۶۹ روستا با جمعیتی حدود ۵۳۰ هزار نفر هستند.
سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر به ۳۳۰ روستای این استان آبرسانی سیار می‌شود، افزود: در ایام پایانی سال و بویژه بین روزهای ۲۵ تا ۲۹ اسفند هرسال پیک مصرف آب را در استان و شهر اصفهان شاهد هستیم؛ زمانیکه از پیک مصرف آب صحبت می‌کنیم مردم یاد تابستان می‌افتند در حالی که این گونه نیست و در چهار- پنج روز آخر سال به دلیل خانه تکانی مصرف آب حتی در برخی موارد از روزهای گرم تابستان نیز بیشتر است.
مختاری با اشاره به اینکه اصفهان در پیک مصرف تابستان حدود ۲ تا ۲.۵ مترمکعب بر ثانیه کمبود آب دارد، اضافه کرد: در روزهای منتهی به اسفندماه نیز به دلیل افزایش مصارف بی رویه به طور تقریبی همین مقدار کمبود آب داریم.
مصارف بیش از کِشش شبکه توزیع آب اصفهان است
وی خاطرنشان کرد: مصرف آب شهری اصفهان از اواخر بهمن ماه تا اسفند حدود پنج درصد و در طول اسفند، بویژه روزهای پایانی سال و ساعات منتهی به لحظه تحویل سال نو تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.
سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان ابراز داشت: برای تأمین آب در ایام پیک مصرف بخصوص شب عید مشکلی وجود ندارد اما دغدغه توزیع عادلانه و یکنواخت آب در شبکه آبرسانی اصفهان بزرگ و سراسر استان را داریم زیرا قاعدتاً در مناطقی که شبکه ضعیف است مردم کمی با مشکل مواجه می‌شوند.
مختاری تصریح کرد: باید توجه داشت که اگر مشکل تأمین آب شرب نیز نداشته باشیم میزان مصرف آب در روزهای پیک بیش از کِشش شبکه ما است و مصرف آنقدر بالا می‌رود که شبکه آبرسانی تحمل این مصرف را ندارد.
آب را مسئولانه مصرف کنیم
وی با بیان اینکه با توجه به بارش‌های مطلوب امسال امید است که در ایام نوروز باستانی مشکلی در تأمین آب شرب اصفهان نداشته باشیم، اظهار داشت: از مردم تقاضا داریم در آستانه عید نوروز و بر اساس سنت‌های دیرینه خانه تکانی و نظافت منزل روی مصارف آب کنترل داشته باشند تا شرکت آب و فاضلاب استان نیز بتواند خدمات پایداری ارائه کند.
سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان افزود: از مردم تقاضا داریم که آب را مسئولانه مصرف کنند و نظافت را به روزهای پایانی سال موکول نکنند که توزیع آب شبکه با مشکل و افت مواجه شود.‌
مختاری اظهار داشت: می‌توان شستن خودرو یا فرش، موکت، پتو و پرده را به کارواش یا مراکز قالی‌شویی و خشک‌شویی‌ها سپرد و درب و دیوار حیاط را به جای استفاده از شلنگ آب روان دستکم با استفاده از بخار شور یا یک سطل آب و اسفنج شست یا در نظافت حیاط، راه پله و معابر جلوی ساختمان به جای شلنگ آب از جارو استفاده کرد.
وی اضافه کرد: شهروندان از باز گذاشتن آب در هنگام شست‌شو خودداری کنند و برای شستشوی ظروف و البسه از ماشین ظرف‌شویی و لباس‌شویی در ساعات ابتدایی یا پایان‌روز با حداکثر ظرفیت استفاده کنند.
سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه لازم است شهروندان شیرآلات و تأسیسات را برای جلوگیری از نشتی آب بررسی و تعمیر کنند، افزود: یکی از چالش‌های ما در ایام پیک مصرف، نصب پمپ مستقیم روی شبکه آب شهری بوده که از قانونی و شرعی تخلف است و با مرتکبان مطابق قانون برخورد می‌کنیم.
شوینده‌های غیراستاندارد موجب اختلال در فرآیند تصفیه فاضلاب می‌شود
مختاری خاطرنشان کرد: در خصوص فاضلاب شهری بهتر است شهروندان از شوینده‌های استاندارد و البته کم استفاده کنند زیرا شوینده‌های شیمیایی علاوه بر آسیبی که به محیط زیست وارد می‌کند موجب اختلال در فرآیند تصفیه می‌شود و زیان و هزینه آن به مردم می‌رسد.
وی اضافه کرد: آب حاصل از شست‌وشویی که دارای مواد شوینده نیست برای آبیاری فضای سبز قابل استفاده است.‌
قالیشویی‌ها از آب شرب شهری استفاده نمی‌کنند
سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در خصوص آب مصرفی در قالی‌شویی‌ها و کارواش‌ها تصریح کرد: مراکز قالی‌شویی و کارواش از آب شرب شهری استفاده نمی‌کنند زیرا جرم است و مأموران ما نیز به طور مرتب بر فعالیت این مراکز نظارت دارند و جلوی مصرف آب شرب را می‌گیرند.
مختاری با بیان اینکه مراکز قالی‌شویی و کارواش‌ها آب چاه استفاده می‌کنند، گفت: آب مصرفی در کارواش، خشک‌شویی و قالی‌شویی چون آب شهری و تصفیه نیست فشاری بر شبکه ما ندارد و از سوی دیگر با توجه به سیستمی که این مراکز دارند و با استفاده از سیستم آب و هوا با فشار شستشو را انجام می‌دهند مصرف آبی که آنها دارند خیلی کمتر است.
چاه‌های فلمن اصفهان کماکان خشک است
وی همچنین با اشاره به اینکه هم اینک چاه‌های فلمن خشک است و آبی ندارد، گفت: این چاه‌ها سه هزار و ۲۰۰ متر مکعب بر ثانیه در شبکه آبرسانی اصفهان بزرگ تأمین آب داشته که به دلیل خشکسالی‌های سال‌های اخیر آبدهی این منبع از بین رفته است.
سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان خاطرنشان کرد: فرآیند آبگیری چاه‌های فلمن زمان‌بر است و با بازگشایی ۱۰ روزه رودخانه این چاه‌ها آبگیری نمی‌شود.‌
وی با بیان اینکه در حال حاضر تعدادی از چاه‌های محلی آب در مدار بهره برداری است، اضافه کرد: چاه‌های محلی شهر یک هزار و ۲۰۰ لیتر بر ثانیه آبدهی دارند که در ایام پیک مصرف که کمبود آب در سامانه اول آبرسانی داریم از ظرفیت این‌ها استفاده می‌شود که البته به لحاظ کیفی این چاه‌ها آلایندگی ندارد و مرتب پایش می‌شوند.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=39090

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.