• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳

افتتاح بزرگترین طرح آبرسانی کشور/ کاهش تولید نفت در اوپک پلاس

  • 17 شهریور 1401 - 13:12
افتتاح بزرگترین طرح آبرسانی کشور/ کاهش تولید نفت در اوپک پلاس

به گزارش خبرنگار مهر، افتتاح بزرگترین طرح آب رسانی خوزستان پس از ۱۴ سال، افزایش ۲۰۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت ایران تا پایان سال، ۵ برابر شدن وصول درآمدهای نفتی طبق گزارش دیوان محاسبات، سی و دومین نشست اوپک پلاس و نشست خبری برق حرارتی و توانیر از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته اخیر بود.
افتتاح بزرگترین طرح آب رسانی خوزستان پس از ۱۴ سال
با حضور رئیس جمهور طرح میان مدت غدیر در خوزستان افتتاح شد. این طرح بلافاصله پس از سفر ریاست جمهوری به خوزستان آغاز شد و امروز به صورت رسمی به بهره برداری رسید. طرح جامع آبرسانی غدیر با هدف تأمین آب ۲۶ شهر و یک هزار روستای استان خوزستان اجرایی شد. این طرح آب شرب قریب به ۵۲ درصد جمعیت استان به میزان ۴.۷ میلیون نفر را تأمین می‌کند. آب طرح میان مدت آبرسانی غدیر که امروز افتتاح شد از منابع رودخانه کرخه تأمین شده است و با تکمیل اجزای باقیمانده طرح منابع آب رودخانه دز جانشین منبع فعلی تأمین آن خواهد شد.
رئیس جمهور در این افتتاحیه اظهار داشت: اجرای این طرح در ۱۰ ماه به جای حداقل ۳ سال پیش‌بینی، این امیدواری را ایجاد کرد که می‌توان اجرای طرح‌های مرتبط با رفع تنش‌های آبی کشور را با سرعت بیشتر انجام داد.
وزیر نیرو نیز در این مراسم گفت: طرحی که پنج سال برای اجرای آن پیش‌بینی شده بود را با کمک دستگاه‌ها و متخصصان مجموعه وزارت نیرو در ١٠ ماه اجرایی کردیم.
به گفته وی، پروژه‌های متعددی برای دیگر نقاط خوزستان نیز در نظر گرفته‌ایم که در کمترین زمان ممکن به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.
افزایش ۲۰۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت ایران تا پایان سال
محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به اینکه ظرفیت تولید نفت در دولت سیزدهم در پایان سال گذشته به مقدار پیش از تحریم‌ها بازگشت، افزود: ظرفیت تولید نفت اکنون ۳ میلیون و ۸۳۸ هزار بشکه در روز است.
وی ادامه داد: تا پایان امسال با اقدام‌هایی که انجام شده، ظرفیت تولید نفت ایران به ۴ میلیون و ۳۸ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.
۵ برابر شدن وصول درآمدهای نفتی طبق گزارش دیوان محاسبات
گزارش تفریغ بودجه چهار ماه نخست سال ۱۴۰۱ حاکی است میزان وصول حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی و خالص گاز صادراتی نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش بیش از ۴۸۱ درصدی داشته است. به‌عبارت دیگر، می‌توان گفت منابع وصولی حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص گاز صادراتی در چهار ماه نخست سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده که در چهار ماه نخست سال ۱۴ ۰۱ به حدود ۶۶ هزار میلیارد تومان رسیده است که از افزایش خیره‌کننده حدود پنج برابری حکایت دارد.
سی و دومین نشست اوپک پلاس / کاهش ۱۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت
وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس با انتشار بیانیه‌ای در سی‌ودومین نشست خود با توجه به شرایط کنونی بازار نفت و اجماع درباره چشم‌انداز آن تصمیم گرفتند تولیدشان در ماه اکتبر ۲۰۲۲ روزانه ۱۰۰ هزار بشکه کاهش یابد.
وزیر نفت در پایان این نشست با تأکید بر اینکه بازار جهانی انرژی نیازمند افزایش عرضه نفت ایران است، گفت: ما همواره به‌عنوان یک تولیدکننده عمده نفت و فرآورده‌های نفتی در جهان آمادگی داریم به دور از سیاسی‌کاری به نقش خود در عرضه نفت و افزایش امنیت انرژی در جهان کمک کنیم.
اوجی با یادآوری اینکه روند بحران انرژی در سطح جهان به‌ویژه در منطقه اروپا در حال تشدید است و پیوسته، ابعاد تازه‌تری پیدا می‌کند، گفت: نمونه آن افزایش قیمت گاز طبیعی در برخی از قطب‌های گازی اروپا به حدود ۷۰ دلار برای هر یک میلیون بی‌تی‌یو معادل قیمت نفت بیش از ۴۰۰ دلار به ازای هر بشکه است.
کنترل ناترازی مصرف گاز با بهینه سازی مصرف
مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: مسئله ناترازی تولید با مصرف گاز در فصل‌های سرد در سال‌های اخیر به‌عنوان مهم‌ترین مسئله صنعت گاز کشور مطرح است، بنابراین باید با مدیریت مصرف، این ناترازی را رفع کنیم.
احداث ۱۰ هزار مگاوات برق صنایع
آرش کردی در نشست خبری تشریح برنامه‌های شرکت توانیر با بیان اینکه امسال برنامه ارتقا ۱۳۰۰ مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های موجود را اجرا کردیم، گفت: همچنین تعمیر به موقع نیروگاه‌ها اجرایی شد که ۱۱۳ هزار مگاوات تا پایان اردیبهشت تعمیر نیروگاه‌ها به پایان رسید.
وی با اشاره به اتفاقی که امسال رخ داد و برق صنایع قطع نشد، گفت: سال گذشته در پی افزایش قیمت برق، انرژی صنایع قطع شد که به افزایش قیمت فولاد و سیمان انجامید اما امسال به دلیل مدیریت مصرف برق رخ نداد. امسال در بخش فولادی ۱۷ درصد و سیمانی‌ها ۱۳ درصد رشد مصرف برق داشتیم. متوسط مصرف برق صنایع بزرگ ما در تابستان سال جاری مثبت ۱۴.۵ درصد، صنایع کوچک مثبت ۴ درصد، خانگی منفی ۴۵ درصد و کشاورزی مثبت ۳ درصد و اداری منفی ۳۳ درصد رشد داشت.
مدیرعامل توانیر از آغاز احداث نیروگاه‌های اختصاصی برق صنایع تا ۱۰ هزار مگاوات خبر داد.
رکورد تولید ۳۵ هزار مگاواتی در نیروگاه‌های حرارتی
مدیرعامل برق حرارتی در نشست خبری گفت: امسال ۳۴۸ میلیارد کیلووات ساعت معادل ۹۵ درصد برق کشور در واحدهای نیروگاهی حرارتی تولید شد که یک رکورد بود.
پیشاهنگ با بیان اینکه در نیروگاههای برق حرارتی به راندمان ۳۹.۲ درصد رسیدیم که عدد قابل قبولی در سطح جهانی است، یادآور شد: تابستان امسال را با آمادگی ۹۸ درصدی نیروگاههای حرارتی را سپری کردیم این در حالی است که رکورد جهانی این شاخص ۹۵ درصد است. همچنین ۹۳ هزار و ۶۴۱ مگاوات ظرفیت نیروگاهی از مهر ۱۴۰۰ تا تیر ۱۴۰۱ تعمیرات نیروگاهی داشتیم. واحدهایی در این مدت وارد مدار شدند که دو سال از مدار خارج بودند.
وی آخرین رتبه جهانی ایران در تولید برق حرارتی تا سال ۲۰۲۰ را هشتم دنیا دانست و گفت: در آن سال ما ۲۸۷ میلیون کیلووات ساعت تولید برق این رتبه را کسب کردیم در حالی که در حال حاضر ۶۰ میلیون کیلووات ساعت دیگر به تولید برق کشور افزوده‌ایم و قطعاً رتبه جهانی ما بهبود یافته است.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=28705

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.