• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

اعزام تیم ملی هندبال درابهام/مشکلات مالی گریبان بانوان رامی‌گیرد؟

  • 10 مهر 1401 - 12:15
اعزام تیم ملی هندبال درابهام/مشکلات مالی گریبان بانوان رامی‌گیرد؟

به گزارش خبرنگار مهر، مسابقات هندبال قهرمانی زنان بزرگسال آسیا در سال ۲۰۲۲ با حضور ۱۰ تیم از ۳ الی ۱۹ آذرماه در شهر اینچئون کره جنوبی برگزار می‌شود.
تیم ملی هندبال زنان ایران در گروه A با تیم‌های کره جنوبی، ازبکستان، هند و استرالیا هم گروه است. تیم‌های ژاپن، قزاقستان، هنگ کنگ، چین و تایلند هم در گروه B قرار دارند.
در این دوره ۵ تیم جواز حضور در مسابقات قهرمانی جهان سال ۲۰۲۳ را کسب خواهند کرد. البته این پیش بینی می‌شود با توجه به حضور نماینده قاره اقیانوسیه در آسیا این سهمیه به شش افزایش یابد که در آن صورت شانس تیم ایران برای صعود دوباره به رقابت‌های قهرمانی جهان افزایش می‌یابد.
در حالیکه کمتر از دوماه تا آغاز این رویداد باقی است و قرعه کشی و برنامه بازی‌ها هم اعلام شده اما هنوز تکلیف اعزام این تیم و وضعیت اردوها مشخص نشده است. شنیده شده فدراسیون هندبال به دلیل فراهم نشدن اعتبارات قصد اعزام این تیم را ندارد. جریمه عدم حضور این تیم کمتر از یک سوم هزینه اعزام است و به نظر می‌رسد فدراسیون بیشتر تمایل دارد تا جریمه ۲۰ هزار دلاری را بپردازد اما هزینه ۴ میلیاردی اعزام را نپردازد.
دهقانی نایب رئیس فدراسیون هندبال در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص گفت: ما تمام تلاش خود را برای اعزام این تیم انجام می‌دهیم. دست روی دست نگذاشته ایم و در تلاشیم تا از وزارت، کمیته و حامیان مالی اعتبارات لازم برای اعزام تیم را فراهم کنیم. کشور کره گران است و هزینه اعزام تیم حتی از اروپا هم بیشتر می‌شود.
وی در پاسخ به این پرسش که در صورت عدم اعزام متحمل جریمه می‌شوید و شنیده شده پرداخت آن از هزینه اعزام کمتر است و شاید فدراسیون در نهایت به این نتیجه برسد که جریمه را بپردازد؟، آیا این شنیده‌ها صحت دارد؟، گفت: این طور نیست ما برای تأمین اعتبارات در تلاشیم و هر روزی که این هزینه تأمین شود برای اعزام تیم برنامه ریزی می‌کنیم. جریمه عدم اعزام ۲۰ هزار دلار است یعنی معادل ۶۰۰ میلیون تومان اما هزینه اعزام به ۴ میلیارد می‌رسد.
دهقانی در مورد سهمیه‌های توزیع شده و شانس ایران برای دومین حضور جهانی اش هم گفت: ۵ سهمیه قطعی است اما با توجه به حضور تیم استرالیا کنفدراسیون هندبال آسیا درخواست افزایش یک سهمیه دیگر را داده اما هنوز این مسئله قطعی نشده است.
با توجه به زمان کم تا اعزام این تیم و اختلاف نظرهای پوچه دیاز با کادر فنی در بازی‌های کشورهای اسلامی، آیا این مربی فرصت شناخت و آماده سازی تیم را خواهد داشت یا خیر و آیا مربی داخلی مسئولیت تیم را برعهده خواهد گرفت؟
وی در این مورد گفت: پوچه دیاز در حال حاضر به عنوان سرمربی همراه تیم سپاهان در پنجمین دوره مسابقات قهرمانی باشگاه‌های آسیا می‌باشد و با این تیم قرارداد دارد. ابتدا باید تکلیف اعزام تیم ملی به مسابقات قهرمانی اسیا مشخص شود و بعد به مساله ایشان بپردازیم. طبق صحبت‌های انجام شده مقرر گردیده تا طرفین صحبت کنند و اگر موافق باشند همکاری ادامه یابد و اگر نه، این همکاری قطع می‌شود. به هر حال این مربی در حال حاضر ایران است و منطقی هم نیست که وقتی اعزام تیم ملی هنوز مسلم نشده، ناچار به پرداخت دستمزد به ایشان و برون رفت ارز از کشور باشیم.
نایب رئیس بانوان فدراسیون هندبال تاکید کرد: تیم ملی هندبال بزرگسالان ویترین فدراسیون است. ما تمام هدفمان این است که این تیم را تقویت کنیم و به هیچ عنوان ذره‌ای از حساسیت‌های ما نسبت به این تیم کم نشده است. بعد از حضور هر سه تیم زنان ایران در آسیا و حضور در رقابتهای جهانی و قرار گرفتن در جمع ۱۶ تیم برتر در رده نوجوانان جهان، توقعات جامعه ورزش و خانواده هندبال از تمامی رده‌های سنی به ویژه بزرگسالان بالا رفته است.
وی ادامه داد: به هیچ عنوان نگاه ما این نیست که اگر تیم نتیجه نگیرد پس تیم هم اعزام نشود. در این دوره از مسابقات قهرمانی آسیا شاهد حضور تیم‌های مدعی و نامدار آسیا از جمله تیم‌های قدرتمندی چون کره جنوبی در گروه خود هستیم که در المپیک و مسابقات جهانی صاحب مدال بوده و عناوین قهرمانی دارد که همین کار ما را سخت‌تر کرده است اما چنانچه طبق نظر کادر فنی حضورمان در این مسابقات با یک ترکیب از بزرگسالان، امید و جوانان باشد، می‌تواند به کاهش نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت ما کمک کند. بازیکنان جوان ما تجربه رویارویی با این تیم‌ها در آسیا را نداشته اند و این میدان فرصت خوبی برای آنهاست.
وی تصریح کرد: بازیکنان تیم نوجوانان ما وارد رده سنی جوانان و جوانان ما وارد رده سنی امید و بزرگسال شده اند. قطعاً حضورشان در این میدان فرصت جدیدی برای آنهاست. هدف گذاری ما در هندبال از چند سال قبل متمرکز بر رده‌های پایه و حضور در مسابقات مختلف برای آینده‌ای درخشان و مورد انتظار بوده است که در کنار آن مربیان ما نیز تجربه جهانی کسب می‌کنند و این آینده نگری در جهت تعالی ورزش هندبال بانوان خواهد بود.
با توجه با اینکه برنامه رقابتهای لیگ با تقویم مسابقات برون مرزی اجرایی می‌شود، تکلیف برگزاری لیگ برتر هندبال بانوان چه خواهد شد؟
وی در این خصوص گفت: کمیته مسابقات فدراسیون برنامه رقابتهای لیگ را بر اساس تقویم مسابقات تنظیم می‌کند و چون برنامه ریزی دقیق در این خصوص در سال گذشته، بازخورد خوبی داشته است، برنامه ریزی برای لیگ سال جاری نیز مستثنی از این قضیه نبوده است.
نایب رئیس فدراسیون هندبال ادامه داد: در سال گذشته به دلیل فشردگی اعزام‌های خود در تمامی رده‌های سنی در مسابقات قهرمانی آسیا و جهانی، مسابقات لیگ برتر تا بهار سال جاری به طول انجامید.
وی خاطرنشان کرد: اما با بهره گیری از تجربه سال گذشته و علم به ایرادات احتمالی در تداخل برگزاری مسابقات لیگ برتر با اردوهای تیم ملی، زمان بندی مسابقات لیگ برتر طبق تقویم فدراسیون که ابتدای سال اعلام شده است، قرار هست در دهه سوم آذر ماه برگزار شود مگر به دلایلی که قبلاً صحبت شد اعزامی انجام نشود که در اینصورت کمیته مسابقات هر گونه تغییر احتمالی در زمان برگزاری لیگ را با توجه به شرایط موجود بررسی خواهد نمود.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=29882

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.