• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

اضافه شدن ۲۰۰ دستگاه موتورلانس به ناوگان اورژانس

  • 20 بهمن 1400 - 11:46
اضافه شدن ۲۰۰ دستگاه موتورلانس به ناوگان اورژانس

به گزارش خبرنگار مهر، جعفر میعادفر، صبح چهارشنبه در ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران گفت: اورژانس از سال ۵۴ تشکیل شد و در زمان انقلاب ۲۰ پایگاه داشتیم.

وی افزود: بالغ بر ۳ هزار پایگاه و ۵۰ اورژانس هوایی در کشور فعالیت می‌کنند؛ همچنین بخشی از خدمات شهری را اورژانس موتوری بر عهده دارد.

میعادفر بیان کرد: تغییرات اساسی در پاسخگویی ۱۱۵ داشته ایم، پرستاران و پزشکان در دیسپچ ما حضور دارند و اقدامات مشاوره‌ای را برعهده دارند.

رئیس سازمان اورژانس گفت: در سال گذشته دیسپچ تخصصی برای بیماران قلبی و مغزی راه اندازی شده است تا اگر بیماری نیاز به اقدامات مؤثر داشته باشد بتوانیم این اقدامات را به بیماران بهتر ارائه دهیم.

وی ادامه داد: سالانه بالغ بر ۴ و نیم میلیون مأموریت در کشور داریم و ۱۲۰۰ پایگاه اورژانس شهری و حدود ۱۲۰۰ پایگاه جاده‌ای داریم.

میعادفر افزود: بیشترین فعالیت اورژانس موتوری در تهران است، البته برخی دیگر از شهرهای بزرگ هم به این نوع خدمات دهی مجهز هستند.

رئیس سازمان اورژانس کشور تصریح کرد: ۲۰۰ دستگاه موتورلانس به زودی به ناوگان اورژانس در کلانشهرها اضافه می‌شود.

میعادفر بیان کرد: اکنون ۲۰۰ دستگاه موتورلانس در تهران داریم که ۱۵۰ موتور همیشه فعال و ۵۰ موتور در حالت پشتیبانی هستند.

وی بیان کرد: در ابتدا که اورژانس هوایی راه اندازی شد بیشتر برای خدمات ترافیکی و مناطق صعب العبور بود؛ اکنون با توسعه شهرها این اورژانس بسیار مناسب است و در بحث برف و سیل این اورژانس کمک‌های زیادی داشته است؛ از ابتدای سال تا کنون بیش از ۳۰۰ نفر از مادران باردار توسط اورژانس هوایی به مراکز درمانی منتقل شدند.

میعادفر گفت: پیش بینی کرده ایم در ماه‌های آینده تا ۷۰ پایگاه اورژانس هوایی داشته باشیم، البته اورژانس هوایی هزینه بالایی دارد و نمی‌توان توقع داشت در هر شهر یک پایگاه اورژانس هوایی داشته باشیم.

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: برای ۵۰ پایگاه اورژانس هوایی چیزی حدود ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است و از دولت و مجلس درخواست داریم بودجه‌ای برای اورژانس هوایی در نظر بگیرند.

به گفته میعادفر، اورژانس از ابتدای سال تا کنون بیش از ۳ هزار مأموریت انجام داده است که ۶۸ درصد از مأموریت‌ها مربوط به حوادث بود ه است.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مأموریت‌های اورژانس هوایی بحث انتقال اعضا بدن برای اهدای عضو است که از ابتدای سال تا کنون حدود ۵۰ پرواز برای بحث اهدای عضو انجام شده است.

رئیس سازمان اورژانس کشور بیان کرد: در اورژانس ۳ چالش عمده داریم، نیروی انسانی، آمبولانس و بحث فضای فیزیکی ۳ چالشی است که در اورژانس با آن مواجه هستیم.

میعادفر تصریح کرد: با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم چراکه نیرویی که بتواند در بخش فوریت‌ها فعالیت کند نداریم؛ البته امسال قرار شد است که در دانشگاه‌های درجه یک کشور رشته فوریت‌های پزشکی راه اندازی شود و مهم‌تر اینکه در شهری از نیروهای بومی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: حدود ۴ سال است که آمبولانسی وارد نکردیم؛ ۵ هزار و ۵۰۰ آمبولانس داریم که ۳ هزار آمبولانس فرسوده است. بالای ۱۴ سال عمر دارد.

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: در کلانشهرها ما با مشکل جدی برای تأمین پایگاه‌ها مواجه هستیم که بخشی از آن را دولت با بودجه می‌تواند کمک و بخش دیگر هم خیران می‌توانند پای کار بیایند و در کنار مدرسه و بیمارستان ساختن به ساختن پایگاه‌های اورژانس هم کمک کنند.

میعادفر بیان کرد: در دنیا اعتبار فوریت‌های پزشکی بر اساس عملکرد تخصیص داده می‌شود، اما در ایران این گونه نیست که پیشنهاد می‌کنیم روند تخصیص بودجه اصلاح شود.
به گفته وی اکنون در اورژانس ۲۴ هزار پرسنل داریم که ۲۱ هزار نفر از این عدد پرسنل عملیاتی هستند.

رئیس سازمان اورژانس بیان کرد: تقریباً در دو ماهی که اورژانس به بحث واکسیناسیون ورود کرد حدود ۲ میلیون دز واکسن تزریق کردیم و بعد از اینکه شرایط واکسیناسیون در کشور بهتر شد با کسب اجازه از وزیر بهداشت به مأموریت اصلی خود برگشتیم و فعلاً در بحث واکسیناسیون فعالیتی نداریم.

میعادفر بیان کرد: در شهرهای کوچک ۸ دقیقه‌ای و در جاده‌ها ۱۴ دقیقه‌ای به محل حادثه می رسیم؛ در ۹ ماهه اول ۵۸۰ هزار مأموریت ترافیکی داشتیم که ۵۲۰ هزار نفر را مراکز درمانی منتقل کردیم.

وی گفت: در ۹ ماهه اول سال تا کنون ۱۴۰ اتوبوس و ۱۲۰ مینی بوس تصادف کرده اند و حوادث ترافیکی اصلاً شرایط مناسبی ندارد.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=16275

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.