• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

استفاده از مشاوران خارجی برای اکتشاف و حفاری معادن

  • 07 آذر 1401 - 12:53
استفاده از مشاوران خارجی برای اکتشاف و حفاری معادن

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایمیدرو، وجیه‌الله جعفری، در نشست با کمیته اکتشاف ایمیدرو، اظهار کرد: علاوه بر نگاه ملی، باید فعالیت‌ها نیز سیستماتیک و بر اساس شرایط علمی روز صورت گیرد تا نتایج قابل قبولی حاصل شود. انجام کار اکتشافی بزرگ در کشور نیازمند ساختار منسجم، برنامه‌ریزی و پیگیری است؛ در این راستا باید از پتانسیل شرکت‌های معدنی بزرگ همچون شرکت ملی صنایع مس ایران، چادرملو، گل گهر و … برای پیشبرد اهداف اکتشافی بهره گرفت.
رئیس هیأت عامل ایمیدرو افزود: تقویت شرکت‌های پیمانکار حوزه اکتشاف و حفاری در حوزه‌های تخصصی، تجهیزاتی و بهره‌مندی از تکنولوژی روز دنیا با استفاده از توان مالی و پتانسیل شرکت‌های بزرگ معدنی کشور یکی از راهکارهای کمک به پیشبرد اهداف حوزه اکتشاف کشور است.
حسام مقدم علی- معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی این سازمان (ایمیدرو) نیز در این نشست، ضمن اشاره به لزوم بهره‌گیری از مشاوران خارجی حوزه اکتشاف، اظهار کرد: با توجه به اینکه در کشور با کمبود مشاوران تراز اول حوزه اکتشاف مواجه هستیم و همچنین تمایل اکثر شرکت‌های بزرگ معدنی کشور به برون‌سپاری فرآیند اکتشاف و حفاری است؛ بنابراین استفاده از مشاوران خارجی می‌تواند علاوه بر رفع نیاز این شرکت‌ها، به کسب نتایج بهتر و انتقال دانش روز به حوزه اکتشاف کشور منجر شود.
مدیران و کارشناسان شرکت‌های تهیه و تولید مواد معدنی ایران، صنایع ملی مس ایران، چادرملو، گل گهر، فولاد پایا و طرح توانمندسازی اکتشاف نیز در این نشست ضمن ارائه گزارش عملکرد در حوزه حفاری‌های اکتشافی به بیان چالش‌ها و راهکارهای موجود در این زمینه پرداختند.
در ادامه این نشست، پس از آنکه گزارشی از برنامه‌ها و روند اجرای توافق‌نامه سه جانبه میان سازمان ایمیدرو، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و معاونت معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شد، مدیران شرکت‌های بزرگ معدنی نظیر شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، صنایع ملی مس ایران، چادرملو، گل گهر و طرح توانمندسازی اکتشاف نیز ضمن ارائه گزارش عملکرد در حوزه حفاری‌های اکتشافی به بیان چالش‌ها و راهکارهای موجود در این زمینه پرداختند.
این شرکت‌ها مشکلات موجود در حوزه خرید ماشین‌آلات حفاری، کمبود نیروی متخصص حفاری و کمک حفار، موانع صدور پروانه‌های اکتشاف و نیاز به آزمایشگاه‌های مجهز را مطرح کرده و در راستای تاکید رئیس هیأت عامل ایمیدرو، در جهت ایجاد ساختار منسجم و استفاده از پتانسیل شرکت‌ها برای رفع مشکلات و پیشبرد اهداف حوزه اکتشاف کشور اعلام آمادگی کردند.
اعلام آمادگی ایمیدرو برای کمک به واحدهای فولادسازی طرح‌های هفتگانه
رئیس هیأت عامل ایمیدرو همچنین در جلسه پایش طرح‌های هفتگانه فولادی که روز گذشته در محل شرکت ملی فولاد ایران برگزار شد، از آمادگی ایمیدرو برای ارائه کمک‌های مالی و مشاوره‌ای به طرح‌های هفتگانه فولادی و به بهره‌برداری رسیدن آن‌ها خبر داد و تاکید کرد: مدیران و مجریان طرح‌ها زمان‌بندی لازم برای تکمیل و راه اندازی طرح‌ها را در دستور کار خود داشته باشند و ما نیز در ایمیدرو با سطح‌بندی و اولویت‌بندی نیازها، اقدامات لازم برای کمک و مساعدت به طرح‌ها را انجام خواهیم داد.
جعفری ضمن اشاره به اینکه مشکلات مالی در همه پروژه‌ها وجود دارد اما مجری، مشاور و پیمانکار طرح باید به یک اجماع برای تعیین نیازهای مالی خود برسند، خاطر نشان کرد: ما نیز منوط به اینکه همه چیز به صورت مدون و برنامه‌ریزی شده به ایمیدرو ارائه شود، در کنارشان خواهیم بود.
رایزنی‌ها با وزارت نیرو آغاز شده است
وی ضمن تاکید بر اینکه کمبود آب، گاز و برق از مشکلات اساسی کشور است، تاکید کرد: در حال رایزنی با وزارت نیرو و دیگر دستگاه‌های مسئول هستیم تا کمترین قطعی انرژی‌های مذکور به واحدهای معدنی و فولادی تحمیل شود. همچنین ضروری است که برای استفاده از پساب‌های شهری برنامه‌ریزی و تلاش‌ها صورت گیرد تا در این شرایط کم‌آبی، تولید در طرح‌های هفتگانه دچار مشکل نشود. استفاده از پساب‌ها، علاوه بر اینکه یک برنامه در راستای مسئولیت‌های اجتماعی و حفاظت از محیط زیست است، موجب استفاده بهینه از منابع آبی کشور نیز خواهد شد.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=34434

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.