• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳

استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای کاهش پرونده‌های دادگستری

  • 08 مهر 1400 - 16:10
استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای کاهش پرونده‌های دادگستری

به گزارش خبرنگار مهر حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای بعد از ظهر پنجشنبه در جمع قضات و کارکنان دستگاه قضا در استان قزوین که در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برگزار شد اظهار کرد: اعتماد مردم به مسئولین بالاترین سرمایه برای کشور است.

وی با بیان اینکه فشارهای دشمن برای ناامید کردن مردم و از بین بردن سرمایه‌های اجتماعی است افزود: اگر اعتماد به مردم از مسئولین سلب شود دیگر قادر به حل مشکلات کشور نخواهیم بود.

رئیس قوه قضائیه عنوان کرد: حل مشکلات مردم بدون صداقت، همدلی و همراهی مردم نتیجه‌ای به دنبال نخواهد داشت پس باید تلاش کنیم اعتماد و امید مردم از مسئولین کاهش پیدا نکند.

وی با اشاره به اینکه عامل اصلی که می‌تواند به دستگاه قضا کمک کند مکان و ابزار نیست، بیان کرد: انسانی که به دنبال خدمت به مردم در راستی رضایت خداوند است اصلی ترین عامل برای پیشبرد و پیشرفت دستگاه قضا است.

اژه ای ادامه داد: همه ما وظیفه داریم با همه توان در جهت آرامش و آسایش روانی، این عامل اصلی پیشرفت و پیروزی دستگاه قضا تلاش کنیم، اگر نیرو روح با انگیزه و نشاط نداشته باشد در پیشبرد کار تأثیری نخواهد داشت.

رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قرارهای صادره در دستگاه قضا تصریح کرد: تا حد ممکن قرار بازداشت موقت صادر نشود و قرارها تا حد ممکن به گونه‌ای باشد که از سوی متهم قابل تأمین باشد.

وی با اشاره به اینکه تا حد ممکن از مجازات حبس استفاده نشود اضافه کرد: اگر حضور مجرم در جامعه باعث فساد و آسیب اجتماعی برای جامعه نمی‌شود از مجازات جایگزین حبس استفاده شود.

حجت الاسلام اژه‌ای تاکید کرد: سرکشی به زندان و زندانیان در دستور کار قضات قرار بگیرد و مراقب باشیم حقی از کسی مخصوصاً در زندان ضایع نشود.

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای کاهش پرونده‌های دادگستری در دستور کار قرار بگیرد ادامه داد: نباید فقط به شورای حل اختلاف استناد کرد بلکه باید با طرحی نو از ظرفیت همه مردم و دلسوز در جامعه استفاده شود تا شاهد کاهش پرونده‌های دادگستری باشیم.

رئیس دستگاه قضا افزود: باید چتر کمک و استفاده از ظرفیت‌های مردمی را بازتر کنیم و در قالب کارگروه‌هایی زمینه را برای حل مشکلات حتی پیش از ارجاع فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه بخشی از اطاله دادگستری به واسطه ارجاع بی دلیل و غیر ضروری به کارشناس است، تصریح کرد: بحث کارشناسی‌ها توسط قضات در همه رده‌ها به گونه‌ای باشد که در جای مناسب خود استفاده شود.

حجت‌الاسلام اژه‌ای در پایان با بیان اینکه دستگاه قضا دستگاهی الهی است و باید پاک باشد تا بتواند عدالت را برقرار کند، یادآور شد: صیانت از افراد و کارمندان و پرهیز از تهمت و اتفاقاتی که چهره دستگاه را مخدوش می‌کند باید در دستور کار همه قرار بگیرد.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=7557

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.