• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

استان مرکزی ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار تن گندم را دارد

  • 29 شهریور 1401 - 13:51
استان مرکزی ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار تن گندم را دارد

به گزارش خبرنگار مهر، حسن میرزاخانی صبح سه شنبه در آئین آغاز سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ و تجلیل از برگزیدگان ملی بخش کشاورزی استان مرکزی اظهار کرد: کشت گندم در میان کشت‌های پاییزه اهمیت و حساسیت ویژه ای دارد چرا که نان بخش عمده‌ای از سبد غذایی مردم را شامل می‌شود و صنایعی مثل بیسکوئیت، ماکارونی، کیک و شیرینی هم وابسته به این محصول هستند.
وی با بیان اینکه سرانه مصرف گندم در دنیا ۶۵ تا ۷۰ کیلوگرم است اما در کشور ما این سرانه ۱۲۰ تا ۱۳۰ کیلوگرم است، افزود: سیاست‌های تشویقی، اقدامات ترویجی و استفاده از ماشین آلات پیشرفته و دانش روز از ملزومات پایداری در تولید محصولات راهبردی مثل گندم است.
امیدواریم در سه سال آینده بتوانیم به خودکفایی پایداری در تولید گندم برسیم
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی با تأکید بر اهمیت کشت دیم در تضمین کننده امنیت غذایی کشور تصریح کرد: در شرایط فعلی باید با استفاده از باران که آب سبز نامیده می‌شود به دنبال تأمین امنیت غذایی کشور باشیم و این مسئله امروزه در دنیا بسیار مورد توجه است.
میرزاخانی عنوان کرد: دولت در مورد کاهش قیمت کود و قیمت گذاری محصولات استراتژیک قدم‌های خوبی برداشته و امیدواریم در سه سال آینده بتوانیم به خودکفایی پایداری در تولید گندم برسیم.
وی خاطرنشان کرد: در سال زراعی گذشته سطح زیر کشت گندم آبی و دیم در استان مرکزی ۲۲۵ هزار هکتار بود که ۲۶۶ هزار تن تولید گندم صورت گرفت و بیش از ۱۹۶ هزار تن خریداری شد که اعتقاد داریم ظرفیت تولید گندم در استان تا حدود ۴۰۰ هزار تن قابل افزایش است.
افزایش ۱۲۵ درصد خرید گندم کشاورزان در استان مرکزی
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت: سال گذشته در استان مرکزی ۸۷ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد که امسال با ۱۲۵ درصد افزایش به ۱۹۶ هزار تن رسیده است و ۲۰ هزار نفر از کشاورزان به مراکز خرید تحویل گندم داشتند.
وی همچنین تصریح کرد: ۷۴۲ میلیارد تومان مطالبات کشاورزان گندم کار استان است که پرداخت آن در اختیار استان نیست و به صورت متمرکز انجام می‌گیرد، مطالبات کشاورزان در کشور نیز ۱۲ هزار میلیارد تومان است که دولت برای تأمین اعتبارات لازم و تسویه سریع‌تر آن تلاش می‌کند.
میرزاخانی گفت: دولت تمام تلاش خود را برای تأمین نهاده‌های کشاورزی و حمایت از کشاورزان به کار گرفته و با تلاش و تخصص کشاورزان و حمایت‌های دولت خودکفایی گندم محقق خواهد شد.
گفتنی است در این مراسم از ۵ کشاورز نمونه ملی استان مرکزی که در حوزه باغ، زراعت، گیاهان دارویی، سیستم‌های نوین آبیاری و مجامع صنفی بخش کشاورزی رتبه برتر را در کشور کسب کرده‌اند، تجلیل شد.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=29280

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.