• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳

از مسیر هموارِ قهرمانی سپاهان تا ذوب‌آهنی که بالاخره به آرامش رسید

  • 06 فروردین 1402 - 14:04
از مسیر هموارِ قهرمانی سپاهان تا ذوب‌آهنی که بالاخره به آرامش رسید

بیست‌وسومین هفته لیگ برتر فوتبال در فاصله کمتر از ده روز مانده به نوروز به اتمام رسید تا تیم‌ها با امتیازات به دست آورده راهی تعطیلات شوند. در این میان فوتبال اصفهان با دو نماینده طلایی و سبزش حالش بهتر از دیگر رقبا است.
سپاهانی‌ها که در این فصل دست به تغییرات گسترده‌ای از نیمکت تا بازیکن زده‌اند و با جدایی نویدکیا، مورایس را از پرتغال به نقش‌جهان آوردند، اکنون پس از ۲۳ نبرد و کسب ۱۴ پیروزی، ۷ مساوی، ۲ باخت و مجموع ۴۹ امتیاز قاطعانه در صدر جدول ایستاده و پرچم اصفهان را بالا نگه داشته‌اند. این در حالی است طلایی‌پوشان پس از باخت برابر قرمزهای پایتخت در اصفهان با جام حذفی خداحافظی کردند.
از سوی دیگر ذوب‌آهن به‌عنوان دیگر نماینده نصف‌جهان با اینکه از ابتدا با مصدومیت بازیکنان کلیدی‌اش آغاز خوبی در لیگ نداشت، اما روند گاندوها با باخت اُفت نکرد و توانستند با استمرار در کسب تساوی، ۱۲ بازی از ۲۳ تا را با نتیجه مساوی به پایان رسانده و با ۲۷ امتیاز در پله نهم جدول بایستند.
ایسنا برای بررسی کارشناسی عملکرد نمایندگان اصفهان در لیگ برتر فوتبال ۱۴۰۱ تا پایان هفته بیست‌وسوم و ارزیابی فنی سپاهان و ذوب‌آهن با احمد جمشیدیان، بازیکن و مربی سابق فوتبال به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه می‌خوانید:
عملکرد سپاهان در این فصل را چطور ارزیابی می‌کنید؟
سپاهان با تغییرات گسترده‌ای که در کادر فنی و بازیکنان در ابتدا فصل داشت، نیم فصل نخست را پرنوسان آغاز کرد. شروع خوبی داشتند و برای مدتی وارد چالش شدند، اما آنچه مشخص بود این است که تفکرات یک مربی خارجی صاحب سبک زمان بیشتری نیاز دارد.
وقفه‌هایی که در لیگ ایجاد شد، کمک‌کننده بود یا آسیب‌زا؟
فکر می‌کنم سپاهان بهترین بهره را از تعطیلات جام‌جهانی برد و پس از آن و در وقفه نیم فصل نیز به خوبی استفاده کرد تا پس از آن شاهد کیفیت بسیار خوب آن‌ها بودیم. سپاهان روند فوق‌العاده‌ای دارد و همه آنچه برای قهرمانی نیاز است را انجام داده است. 
مسیر برای رسیدن طلایی‌ها به قهرمانی چطور است؟
استقلال، پرسپولیس، گل‌گهر و فولاد را در نیم فصل دوم شکست دادند. حتی در روزی که مهره‌های کلیدی‌اش را هم در اختیار نداشت، بازی را در اراک واگذار نکرد. پیروزی‌های پیاپی به‌دست آورد که مسیر قهرمانی آن‌ها را بسیار هموار کرده است.
کارکرد فنی این تیم مدعی چگونه بوده است؟
سپاهان انسجام بسیار خوبی در خط دفاعی دارد و کاریزمای مورایس کاملا به تیم القا می‌شود. بسیار باحوصله و زهردار بازی می‌کنند. آن‌ها همچون بازی با ذوب‌آهن منتظر می‌شوند تا از کوچک‌ترین لغزش حریف استفاده کنند. بی‌مهابا بازی نمی‌کنند و سعی می‌کنند منطقی حمله کنند. این روند به سمت قهرمانی است.
مغانلو در خط حمله سپاهان نقش کلیدی دارد، موافقید؟
شهریار بازیکنی است که در ابتدا شروع خوبی نداشت و پرنوسان ظاهر شد، اما پس از چند هفته به اوج رسید و می‌توان گفت هم‌زمان با اوج‌گیری شهریار، سپاهان نیز اوج گرفت. این اتفاق برای استقلال و مهدی قائدی نیز افتاده است. این یک امر طبیعی است که یک تیم اگر نتیجه خوبی می‌گیرد، قطعا مهاجمانش بهتر از قبل کار می‌کنند و این دو موضوع موازی هستند. تا زمانی که مغانلو خوب باشد، مطمئن باشید سپاهان هم خوب است. بازیکنانی که اطراف او بازی می‌کنند و ارسال‌های خوب رامین رضائیان و میلاد زکی‌پور نیز در این موفقیت بی تاثیر نیست.
بازیکنان دیگر سپاهان در درخشش او موثرند؟
مغانلو یک مهاجم هدف است و برای استفاده پ راه‌انداختن او به ارسال‌های خوب نیاز داریم که امسال با حضور زکی‌پور و رضائیان در کنار فرشاد احمدزاده و امید نورافکن سبب شد عملکرد مغانلو بیشتر به چشم بیاید.
نیازمند به‌عنوان گلر اول سپاهان و جانشینی او در دروازه‌بان به جای رشید مظاهری چقدر در موفقیت طلایی‌پوشان تاثیرگذار بود؟
به عقیده من اگر نیازمند از سپاهان جدا نمی‌شد، محرم نویدکیا می‌توانست قهرمان شود و در آسیا نیز آن اتفاقات رخ نمی‌داد. به اعتقاد من تاثیرگذارترین بازیکن حدود چهار سال اخیر سپاهان پیام نیازمند است و در حال حاضر یکی از بهترین گلرهای ایران است. نقش او در موفقیت سپاهان بسیار پررنگ است و حضور او در چارچوب دروازه سپاهان، اعتماد به نفس به خط دفاعی داده و آرامشی به تیم القا می‌کند. شرایط او در ترکیب سپاهان عالی بوده و شایسته بهترین‌ها است.
دور جدید تمرینات سپاهان از سر گرفته شده و از سوی دیگر تعدادی از بازیکنان در اردوی تیم ملی هستند. 
شرایط سپاهان در حال حاضر بسیار خوب است. امیدوارم تعطیلات ایجاد شده افتی در روند سپاهان به وجود نیاورد و بتوانند روند فوق‌العاده‌ای که داشتند را حفظ کنند.
جایگاه ذوب‌آهن و روند این تیم در این فصل تا چه حد مورد انتظار بود؟
شما همان چیزی را که می‌کارید، برداشت می‌کنید و این یک قانون است. چیزی که ذوب‌آهن در ابتدای فصل کاشته، اکنون برداشت می‌کند. شرایط خوبی دارد و به نسبت هزینه، بودجه تیم و بازیکنانی که در اختیار دارد، در همان جایگاهی است که حضور دارد. گاهی یک هزینه معقولی انجام می‌دهید و گاهی به خاطر ضعف حریفان چند پله نیز بالاتر می‌آیید. به نظر من هزینه و برنامه‌ریزی ذوب‌آهن در مقایسه با ۱۶ تیم حاضر در لیگ، جز ۵ تیم آخر جدولی است.
استراتژی فکری و فنی مهدی تارتار در رأس نیمکت ذوب‌آهن را چطور می‌بینید؟
در این شرایط سخت که گرفتن حتی یک امتیاز هم کار سختی است، مهدی تارتار عملکرد بسیار خوبی داشته است. ذوب‌آهن فعلا آن تیم یک دهه قبل نیست که نگاه قهرمانی داشت و تیم‌های پر هزینه‌ای می‌بست. دلیلش را نمی‌دانم، اما به اندازه‌ای که تیم‌داری می‌کند، تیمی بسیار خوب، منسجم و بدون حاشیه است. عملکرد و استراتژی ذوب‌آهن، عدم دریافت گل است. اگر بتوانند گل اول را بزنند، قطعا بازنده نمی‌شوند و بازی‌های زیادی با نتیجه تساوی دارند که جای تحسین دارد. تارتار عملکرد خوبی داشته و با این بودجه بدون استرس و نگرانی از سقوط به آرامش رسیده است. قطعا برای بیش از این پیش رفتن باید هزینه بیشتری کرد.
انتهای پیام 

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=40066

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.