• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳

از تنگه‌ چاهکوه قشم تا غار خربس قشم در سفر به قشم

  • 27 آذر 1400 - 15:33
از تنگه‌ چاهکوه قشم تا غار خربس قشم در سفر به قشم

جزیره زیبای قشم در جنوب ایران و در میان آبهای فیروزه ای و زلال خلیج فارس قرار دارد . این جزیره از نظر تقسیمات استانی در استان هرمزگان واقع شده و بزرگ ترین جزیره در تنگه هرمز محسوب می گردد و وسعت آن دهها برابر جزیره کیش است . جزیره قشم از سمت شمال با شهر بندرعباس ، از شرق با جزیره لارک ، از جنوب با جزیره هنگام و از جنوب غربی با جزایر ابوموسی و تنب بزرگ و تنب کوچک همسایه است .
تاریخ گواه آنست که این جزیره دارای تمدن هزار ساله است و شهر نشینی در آن به دوران ساسانیان باز می گردد . در گذشته به جزیره قشم ابرکاروان گفته می شد و در ادوار مختلف بارها تحت نفوذ اقوام مختلف قرار گرفت . با گسترش اسلام ، قشم نیز تحت اشغال مسلمانان در آمد و قرن ها پس از حکومت های مختلفی بر این منطقه حکومت کردند تا جائیکه پای پرتغالی ها نیز به این منطقه باز شد . اما با روی کار آمدن قاجارها این منطقه استقلال خود را باز یافت و دوباره به قلمرو ایران پیوست .
جزیره قشم و تور قشم ویژه سفر باتو با خط استوا فاصله چندانی دارد و به همین علت دارای آب و هوایی گرم و مرطوب است . بهترین زمان برای سفر به قشم اوایل پاییز تا اوایل فصل بهار خواهد بود و در این مدت مناطق جنوبی ایران هوایی بهاری و خنک دارند . در طول فصل تابستان شرایط آب و هوایی بقدری سخت و غیر قابل تحمل می شود که سفر به این مناطق را غیر ممکن می کند . تقریبا از اوایل خرداد ماه تا اواسط شهریور ماه ، میزان سفر به این جزیره بطور چشمگیری کاهش می یابد .
بهترین زمان برای سفر به قشم فصول پاییز و زمستان است و به خصوص در ماه های دی و بهمن شاهد هوایی مطبوع و بهاری خواهید بود . در این زمان بیشینه دما چهل و شش و کمینه آن به شانزده درجه سانتی گراد می رسد .
در سالهای اخیر ، صنعت گردشگری و توریسم در جزیره قشم رشد چشمگیری داشته و در همین راستا شاهد پدید آمدن امکانات رفاهی و تفریحی متعددی بوده ایم . هتل ها و اقامتگاه های منحصر بفرد در سراسر جزیره پراکنده شده و با هر میزان بودجه می توان محلی مناسب را برای اقامت پیدا کرد . ضمنا وجود مراکز خرید مدرن و بازارهای سنتی متنوع خرید سوغات را برای مسافران آسان نموده و قیمت پایین اجناس سبب شده مسافران زمان زیادی را به خرید اختصاص دهند .
در ادامه با ما همراه شوید تا برخی از پدیده های شگفت انگیز جزیره قشم را به شما معرفی کنیم .
تنگه‌ چاهکوه قشم
جزیره قشم دارای پدیده های زمین شناسی حیرت انگیز است و برخی از این پدیده ها نظیر تنگه چاهکوه در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده اند . این تنگه یا دره در فاصله هفتاد کیلومتری از شهر قشم و در نزدیکی روستایی به نام چاهوی شرقی قرار دارد و سالانه هزاران مسافر و گردشگر این فاصله را طی نموده و محو این همه عظمت و زیبایی می شوند . در این منطقه صخره های بزرگی را می بینید که دارای اشکالی زیبا و غیر قابل تصور اند و عبور از لابه لای آن ها حس بودن در سیاره دیگر را به بیننده منتقل می کند . دلیل اصلی نامگذاری این دره ، وجود چاه‌هایی است که قرن ها از حفر آن می گذرد و توسط بومیان و برای تامین آب مورد نیاز اهالی منطقه ایجاد شده است .
باید اضافه کنیم دره چاهکوه حدود یکصد متر عمق دارد و در طی میلیون ها سال و توسط فرسایش سنگ‌های رسوبی پدید آمده است . حین عبور از میان دره ها ، دور تا دور تان را صخره های زیبا در بر می گیرد و در ادامه مسیر راه بقدری باریک خواهد شد که به سختی میتوان از میان آن گذشت تا جائیکه دیگر قادر با تماشای آسمان بالای سر خود نیز نخواهید بود .
همینطور که به سمت جنوب دره حرکت می کنید مسیر باریک ‌تر می شود و حس ماجراجویانه شما با ترس و وحشت همراه می شود . حرکت در طول این مسیر بدون وجود یک راهنمای راه بلد غیر ممکن بوده و توصیه می کنیم قبل از حرکت لباس و کفش راحت بپوشید و آب کافی نیز همراه داشته باشید .
غار خربس قشم
غار خربس از جمله عجایب دیگر جزیره قشم است که در فاصله پانزده کیلومتری از شهر قشم و در میان ارتفاعات خربس واقع شده است . این غار نمونه ای شگفت انگیز از پدیده‌های نادر زمین‌ شناسی است و باستان شناسان بر این باورند که این منطقه محل سکونت اقوام مختلف از جمله مادها بوده است . و این را می شود به راحتی از روی آثاری که در بخش‌های مختلف غار به جا مانده ، فهمید . البته برخی از محققان بر این باورند که این غار نیایشگاه پیروان آیین مهرپرستی و زرتشتی بوده و آن ها استخوان های مردگان خود را در این غار نگهداری می کردند .

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=13008

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.