• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

ارتباط رژیم غذایی غربی و زوال شناختی

  • 07 آبان 1400 - 9:37
ارتباط رژیم غذایی غربی و زوال شناختی

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز تودی، تحقیقات قبلی ارتباط بین رژیم غذایی نامناسب و چاقی و بیماری آلزایمر را نشان داده اند.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رژیم غذایی غربی ممکن است تأثیر منفی بر مغز داشته باشد و منجر به زوال شناختی و مشکلات عصبی شود. محققان بر این باورند که یافته‌های آنها ممکن است درمان‌های بالقوه ای را برای درمان اختلالات عصبی مانند بیماری آلزایمر ارائه دهد.

اختلالات عصبی موسوم به اختلالات نورودژنراتیو شامل انواع مشکلات ناشی از از دست دادن ساختار و عملکرد سیستم عصبی مرکزی یا محیطی است. دو مورد از شایع‌ترین اختلالات نورودژنراتیو، بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون هستند.

یک رژیم غذایی معمولی غربی، معمولاً شامل مقادیر بیشتر غذا با درصد کالری و چربی بالاتر و ارزش غذایی پایین‌تر است.

در مطالعه قبلی، محققان پپتیدی موسوم به NaKtide را به عنوان راهی برای مسدود کردن سیگنال‌های پمپ سدیم-پتاسیم سلولی به نام Na,K-ATPase شناسایی کردند و با مسدود کردن این سیگنال، رشد چاقی را در موش‌هایی که از رژیم غذایی پرچرب تغذیه می‌کردند، کاهش دادند.

پژوهش حاضر نشان می‌دهد که رژیم غذایی غربی از طریق افزایش سیگنال‌دهی Na,K-ATPase در سلول‌های چربی، موجب زوال شناختی و تخریب عصبی می‌شود.

هنگامی که محققان از طریق استفاده از NaKtide در سلول‌های چربی مانع از سیگنال Na,K-ATPase شدند، دریافتند که اثرات نامطلوب رژیم غذایی غربی بر مغز، به ویژه هیپوکامپ، که نقش حیاتی در یادگیری و حافظه طولانی مدت دارد را متوقف می‌کند.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=9842

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.