• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

اختلال شنوایی را جدی بگیرد/ آسیب های زندگی فرد کم شنوا

  • 08 مهر 1401 - 12:50
اختلال شنوایی را جدی بگیرد/ آسیب های زندگی فرد کم شنوا

به گزارش خبرنگار مهر، کم شنوایی شایع‌ترین معلولیت اعصاب حسی است که شیوع آن متأسفانه در حال افزایش است.
بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۴۶۶ میلیون نفر در سراسر جهان دچار کم شنوایی ناتوان کننده هستند و ۳۴ میلیون نفر از این تعداد را کودکان تشکیل می‌دهند.
پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۹۰۰ میلیون نفر از مردم جهان دچار کم شنوایی ناتوان کننده باشند.
آزاده صفایی کارشناس برنامه سلامت گوش و شنوایی معاونت بهداشتی دانشگاه نیز با یادآوری این نکته که از هر یک تا سه تولد زنده یک نوزاد با آسیب شنوایی متولد می‌شود گفت: مطالعات نشان داده ۲.۵ درصد از کودکان در بدو ورود به مدرسه و ۱۱ تا ۱۵ درصد از کودکان مدرسه رو، نشانه‌هایی از آسیب شنوایی را دارا هستند.
وی از عوامل خطر ابتلاء به کم شنوایی به مواردی نظیر ابتلاء به عفونت‌هایی مانند سرخک و سرخجه، استفاده نابجا از برخی داروهای آسیب رسان به شنوایی مانند برخی آنتی بیوتیک‌ها اشاره کرد.
صفایی عوامل ژنتیکی، قرار گرفتن افراد در معرض اصوات بلند مثل محیط‌های شغلی و نظامی و استفاده بی رویه از تلفن‌های همراه و دستگاه‌های صوتی شخصی در اماکن تفریحی و محل کار و سالمندی جمعیت را از دیگر عوامل خطر ابتلاء به کمک شنوایی عنوان کرد.
به گفته وی، ایمن سازی نوزادان و کودکان در برابر بیماری‌های عفونی، غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان، تشخیص و درمان به موقع کم شنوایی و درمان افراد مبتلا به عفونت مزمن گوش از جمله روش‌های مؤثر در کاهش اختلالات شنوایی است.
صفایی، پیشگیری از مصرف مواد مخدر صنعتی و روان گردان که دارای خطر ایجاد کم شنوایی در افراد هستند؛ کنترل مواجهه با صداهای بلند در محیط‌های شغلی و تفریحی، استفاده کنترل شده از تلفن همراه، استفاده از وسایل صوتی استاندارد مانند هدفون و هدست و تنظیم صدای این وسایل زیر حد آسیب رسان و افزایش آگاهی در مورد شیوه مراقبت از سلامت گوش و شنوایی را از دیگر روش‌های مؤثر در کاهش اختلالات شنوایی برشمرد.
وی به والدین توصیه کرد که با ارزیابی و غربالگری به موقع شنوایی در دوره نوزادی (سه تا پنج روزگی) و همچنین در سنین سه تا پنج سالگی از کودکان خود مراقبت کرده و از بروز اختلالات شنوایی در آنان پیشگیری کنند.
صفایی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دارای ۳۵ مرکز غربالگری شنوایی است که با حضور کارشناسان شنوایی‌سنجی زبده و با تجربه در حال ارائه خدمت به بیش از ۳۰ هزار نوزاد در سال هستند.
به گفته کارشناس برنامه سلامت گوش و شنوایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تلاش این مراکز غربالگری این است که با تشخیص زودرس مشکلات شنوایی در نوزادان بتوان از بروز اشکال متوسط و شدید ناشنوایی و عوارض ناشی از آن مانند تأخیر در تکلم، مشکلات رفتاری و ارتباطی جلوگیری شود.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=29719

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.