• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳

اجازه خروج شهروندان افغان و دیگر ملیت ها از افغانستان داده شود

  • 25 مرداد 1400 - 8:39
اجازه خروج شهروندان افغان و دیگر ملیت ها از افغانستان داده شود

به گزارش مهر به نقل از رویترز، وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه یکشنبه (به وقت محلی) در اطلاعیه ای مدعی شد که بیش از ۶۰ کشور در بیانیه ای مشترک تاکید کرده اند که باید به افغان ها و شهروندان دیگر کشورها که قصد دارند از افغانستان خارج شوند، اجازه داده شود که آنجا را ترک کنند.

این وزارتخانه همچنین اضافه کرد که فرودگاه ها و گذرگاه های مرزی باید باز بماند.

دولت آمریکا و کشورهایی از قبیل استرالیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، قطر و انگلیس در این بیانیه گفتند: کسانی که در سراسر افغانستان در جایگاه قدرت واقتدار قرار دارند، مسئول و پاسخگو جهت محافظت از جان و مال انسان ها و بازگرداندن سریع امنیت و نظم عمومی هستند.

این بیانیه می افزاید: مردم افغانستان سزاوار زندگی کردن در ایمنی، امنیت و عزت هستند. ما در جامعه بین المللی آماده کمک به آنها هستیم.

بیانیه فوق در حالی صادر شده است که پیشتر وزارت خارجه و وزارت دفاع ایالات متحده در بیانیه ای مشترک از اعزام یک هزار نیروی نظامی بیشتر به شهر کابل جهت تسهیل روند خروج کارکنان سفارت آمریکا از پایتخت افغانستان خبر دادند.

وزارتخانه های دفاع و امور خارجه آمریکا در ادامه مدعی شدند که ایالات متحده «حضور امنیتی خود را به حدود ۶ هزار نیرو افزایش داده است و مأموریت این نیروها صرفاً بر تسهیل این تلاش‌ها (خروج کارکنان سفارت) متمرکز بوده و [آنها] کنترل ترافیک هوایی را در دست خواهند گرفت».

گزارش رسانه‌های آمریکایی حاکی ازآن است که تصمیم لحظه آخری دولت بایدن برای اعزام نیروهای بیشتر به کابل نشان دهنده وضعیت «بی نهایت نگران کننده امنیتی» در افغانستان است.

«محمد نعیم» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان شامگاه یکشنبه در گفتگو با خبرگزاری الجزیره با ادعای اینکه جنگ در افغانستان «به پایان رسیده است»، تأکید کرد که این گروه به احدی اجازه نخواهد داد که از سرزمین افغانستان برای هدف قرار دادن طرف دیگری استفاده کند و همچنین طالبان نمی خواهد به هیچکس آسیب برساند.

رسانه‌های خبری شامگاه یکشنبه از وقوع دو انفجار مهیب در نزدیکی سفارت ایالات متحده و همچنین ارگ ریاست جمهوری افغانستان در شهر کابل خبر دادند.

سخنگوی طالبان اندکی پس از وقوع دو انفجار مهیب در پایتخت افغانستان تأکید کرد که سفارت‌خانه ها و هیأت های دیپلماتیک خارجی واقع در شهر کابل را هیچ خطری تهدید نمی‌کند.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=2385

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.