• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

اتحادیه اروپا تا دهه ها اوکراین را برای عضویت کامل معطل خواهد کرد

  • 14 خرداد 1401 - 0:29
اتحادیه اروپا تا دهه ها اوکراین را برای عضویت کامل معطل خواهد کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «ولادیمیر ژاریخین»؛ معاون مؤسسه کشورهای مستقل مشترک المنافع روز جمعه در سخنانی درباره وضعیت عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا گفت: «به احتمال زیاد اوکراین وضعیت نامزدی عضویت در اتحادیه اروپا را دریافت خواهد کرد، اما این تنها یک امتناع مؤدبانه از اعطای عضویت کامل برای دهه‌های آینده به کیف خواهد بود.»

او گفت: «اوکراین نامزد عضویت کامل اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند، اما این هیچ معنایی نخواهد داشت. این نشانه‌ای نخواهد بود که عضویت کامل در نهایت به دنبال آن خواهد آمد، بلکه مؤدبانه ترین امتناع از اعطای عضویت برای دهه‌های آینده خواهد بود.»

ژاریخین در این ارتباط به عنوان نمونه به تجربه ترکیه اشاره کرد که از سال ۱۹۹۹ وضعیت نامزدی را داشت، اما تا به امروز به عضویت اتحادیه اروپا درنیامده است. همچنین، این کارشناس توجه به این واقعیت را جلب کرد که اتحادیه اروپا به کیف هشدار داده است که باید معیارهای پذیرش را به صورت ویژه رعایت کند.

ژاریخین معتقد است: «به نظر می‌رسد ترکیه نهایت تلاش خود را در این زمینه انجام داده است، اما فایده‌ای نداشته است. همین امر در انتظار اوکراین هم است. فهرست شرایط و الزامات همچنان بیشتر هم خواهند شد.»

این تحلیلگر اذعان داشت که در آغاز جنگ در اوکراین، این امید وجود داشت که اوکراین ممکن است به عضویت اتحادیه اروپا پذیرفته شود، اما رهبران اروپایی ترجیح دادند تسلیم این وسوسه نشوند و به دلایل سیاسی، تصمیم گرفتند اوکراین را به اتحادیه اروپا راه ندهند. هنوز مشخص نیست که آیا آنها با انجام این کار طی ده سال آینده موافقت خواهند کرد یا خیر؟»

ژاریخین تاکید کرد: «در سال ۲۰۰۴، بسیاری از صمیم قلب معتقد بودند که اوکراین به عضویت اتحادیه اروپا در خواهد آمد. اکنون پس از ۱۸ سال، هیچ چیز تغییر نکرده است و این اوکراین را راضی نمی‌کند. برخی از مقامات اوکراینی در حال حاضر نسبت به رهبران اروپا – آلمان و فرانسه بسیار خشمگینانه رفتار می‌کنند، اما این تنها کاری است که آنها می‌توانند انجام دهند.»

قرار است به زودی نشست سران اتحادیه اروپا در پایان ماه ژوئن امکان اعطای وضعیت نامزدی اتحادیه اروپا به اوکراین را بررسی کند.

پیشتر اوکراین در کوتاه‌ترین زمان، پرسشنامه‌ای را که بروکسل برای همه متقاضیان وضعیت نامزد ارسال می‌کند پر کرده بود و «روسلان استفانچوکم»، رئیس پارلمان اوکراین اعلام کرده است که ۹۱ درصد از جمعیت این کشور از عضویت در اتحادیه اروپا حمایت می‌کنند.

همچنین «دیمیتری کولبا»، وزیر امور خارجه اوکراین گفته است که کیف با اعطای وضعیت نامزدی اتحادیه اروپا به این کشور راضی نخواهد شد و بدنبال یک تصمیم نهایی درباره وضعیت عضویت خود در این اتحادیه است.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=22924

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.