• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳

آیا همیشه بیت کوین با ثبات تر از آلت کوین هاست؟

  • 22 تیر 1401 - 11:15
آیا همیشه بیت کوین با ثبات تر از آلت کوین هاست؟

ارز دیجیتال یا رمزارز به عبارتی پول الکترونیکی رمزنگاری شده است که به‌واسطه همین رمزدار بودن در تراکنش‌های مالی نسبت به پول معمولی امنیت بیشتری دارد. صاحبان این ارزها افراد جامعه هستند و از آن جایی که دولت‌ها هیچ نقشی در حفظ ارزش این ارزها ندارند می‌توان گفت که بدون پشتوانه بانکی است. به عبارتی ارزهای دیجیتال تحت تسلط و مالکیت خود افراد است.
یکی از همین ارزهای دیجیتال که اتفاقاً با قدرت پا به میدان گذاشت و همچنان به دیگر ارزها برتری دارد، بیت‌کوین است. بیت‌کوین اولین ارز دیجیتالی است که از سال ۲۰۰۸ تغییرات بزرگی در تکنولوژی و اقتصاد فناوری محور به وجود آورده است.

آلت کوین ها در انواع مختلف


درحالی‌که بیت‌کوین جای خود را بین نقل و انتقالات مردم بازکرده اما بیش از ۱۴ هزار ارز جایگزین یا همان آلت کوین نیز به دنیای اینترنت وارد شده‌اند. بعضی از این آلت کوین ها بسیار شبیه به بیت‌کوین هستند و فقط چند تغییر جزئی دارند مثل بیت‌کوین کش یا بیت‌کوین الماس. از آلت کوین‌هایی که روی حریم خصوصی کار می‌کنند می‌توان مونرو و زی کش را نام برد. از دیگر آلت کوین‌ها، خدایان یونانی (ارز آپولو)، خزندگان (کومودو)، یا میم‌های اینترنتی (دوج‌کوین) هستند.


بیت کوین چه مزیتی دارد؟


از سال ۲۰۰۸ که ساتوشی ناکاموتو بیت‌کوین را اختراع کرد، هر زمان که بازارهای دیجیتال رشد داشتند بیت‌کوین نیز همگام و همراه با آنها رشد داشته است. اما چه چیزی باعث این رشد شده است؟ بیت‌کوین نسبت به آلت‌کوین‌ها مزایا و قابلیت‌هایی دارد که همین ویژگی‌ها باعث رشد این رمزارز می‌شود. در ادامه چند مزیت مهم بیت‌کوین را ذکر می‌کنیم:


حذف امکان هک شدن حساب افراد

بیت‌کوین از الگوریتم‌ها و پروتکل‌های بلاک‌چین که یک زنجیره امن و بسیار مطمئن از کدها و دستورات رمزنگاری شده با نام هش است، پیروی می‌کند؛ بنابراین عملاً امکان هک کردن و دست‌کاری حساب دیجیتال افراد وجود ندارد.


تراکنش‌های مالی بدون احراز هویت

در سیستم بلاک‌چین و تراکنش‌های قابل انجام بر روی بیت‌کوین، نیازی به احراز هویت افراد نیست در صورتی که برای پول معمولی در بانک‌ها این امکان وجود ندارد.


حذف واسطه

در سیستم‌های بانکی، بانک نقش واسطه بین دو طرف معامله را دارد و از اطلاعات تبادل مالی بین هر دو شخص مطلع است. در خرید بیت‌کوین و سایر معاملات این رمزارز، نیازی به حضور شخص سوم یا واسطه نیست و تمامی تبادلات تنها بین خریدار و فروشنده صورت می‌پذیرد.


امکان نقد آسان

بیت‌کوین انتخاب اول در صف خریدوفروش ارزهای دیجیتال است و معمولاً دچار شوک‌های شدید در ارزش خود نمی‌شود، معاملات بسیاری برای خریدوفروش آن صورت می‌گیرد. ازاین‌رو هر زمان که تمایل داشته باشید، می‌توانید آن را بفروشید و نقد کنید.
مزایا و قابلیت‌های دیگری از جمله سهولت در تراکنش‌های بین‌المللی، عدم امکان مسدود شدن، عدم تقلب برای بیت‌کوین مطرح می‌شوند.
در صرافی ارز دیجیتال تبدیل امکان خرید بیت‌کوین در شرایطی امن و حرفه‌ای فراهم آمده است. همچنین پشتیبانی تلفنی و چت آنلاین برای پاسخ‌گویی به سؤالات و ابهامات قابل بروز برای سرمایه‌گذاران هنگام انجام معاملات دیجیتال در دسترس کاربران خواهد بود.

آیا بیت کوین باثبات می ماند؟


نمی‌توان به این پرسش جواب قطعی داد چرا که عوامل مختلفی در ریزش و یا افزایش قیمت بیت‌کوین نقش دارند. اما نباید فراموش کنیم که در وضعیت بحرانی اقتصاد در دوران کرونا، بیت‌کوین حذف یا بی‌ارزش نشد و ثبات خود را بیشتر از آلت‌کوین‌ها حفظ کرد و بیش‌ازپیش جایگاه خود را در میان طرفداران ارز دیجیتال تثبیت کرد. در ادامه به عواملی می‌پردازیم که در قیمت بیت‌کوین تأثیر می‌گذارند:


عرضه و تقاضا


یکی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت بیت‌کوین، سیستم عرضه و تقاضا است. طبق هر کالایی در بازار که تقاضا زیاد شود، عرضه کم شود، قیمت افزایش پیدا می‌کند؛ طبیعتاً قیمت بیت‌کوین نیز از همین الگوریتم پیروی می‌کند به عبارتی هنگامی که درخواست خرید بیت‌کوین افزایش پیدا می‌کند، فروش بیت‌کوین کمتر می‌شود و قیمت بیت‌کوین افزایش می‌یابد. اما زمانی که برعکس این موضوع اتفاق می‌افتد یعنی عرضه زیاد می‌شود و تقاضا کم می‌شود، قیمت بیت‌کوین کاهش پیدا می‌کند. سیستم عرضه و تقاضا در بازار کریپتو نقش مهمی بازی می‌کند.


اخبار فاندامنتال

اخبار فاندامنتال دیگر عاملی است که بر قیمت بیت‌کوین اثر می‌گذارد. هنگامی که یک خبر با موضوع بیت‌کوین منتشر شود، اولین تأثیری که اخبار می‌تواند بر روی بازار بگذارد، ایجاد نوسان برای بیت‌کوین است. پس از اینکه قیمت بیت‌کوین نوسان پیدا کند، به‌مراتب باقی رمزارزها نیز با نوسان‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوند. در صورتی که اخبار منتشر شده مثبت باشد، قیمت بیت‌کوین قطعاً افزایشی می‌شود اما اگر اخبار منتشر شده منفی باشد، قیمت بیت‌کوین می‌تواند با ریزش‌های مختلفی روبه‌رو شود. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله What country owns the most cryptocurrency? را مطالعه فرمایید.


قوانین و مقررات کشور های مختلف

بعضی از کشورهای مهم، با تغییر قوانین و مقررات درباره ارز دیجیتال می‌توانند شوک عجیبی به بازار وارد کنند. به همین دلیل توجه به قوانین کشورهای مختلف می‌تواند به شما کمک کند.

سودمندی ارزهای دیجیتال


وقتی یک ارز دیجیتال مفید باشد، قیمت آن افزایش پیدا می‌کند چراکه این موضوع باعث می‌شود تا خریداران به سراغ استفاده از رمزارز موردنظر بروند. برای مثال پس از بیت‌کوین، اتریوم بالاترین قیمت را دارد. یکی از دلایل قیمت بالای اتریوم پشتیبانی از قرارداد هوشمند به‌عنوان اولین پلتفرم بود. البته در حال حاضر جز اتریوم، شبکه‌های دیگری از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کنند.


ورود و خروج نهنگ ها


ورود و خروج نهنگ‌ها بر قیمت بیت‌کوین تأثیر به سزایی می‌گذارد. هنگامی که نهنگ‌ها سرمایه عظیمی را وارد و یا خارج می‌کنند، بازار دچار شوک‌های عجیبی می‌شود. یکی از رمزارزهای موردعلاقه نهنگ‌ها بیت‌کوین است؛ چراکه بیت‌کوین به‌عنوان اولین و معروف‌ترین ارز دیجیتال در بین کاربران یاد می‌شود. به همین دلیل، با ورود و خروج نهنگ‌ها، بازار می‌تواند تکان‌های عجیب‌وغریبی بخورد و نوسان‌های مختلفی را تجربه کند.
به جز خریدوفروش بیت‌کوین توسط نهنگ‌ها، سرمایه‌گذاری آن‌ها نیز می‌تواند باعث نوسان در بازار شود. این شرایط به این صورت شکل می‌گیرد که با سرمایه‌گذاری نهنگ‌ها بر روی بیت‌کوین، بازار تحت‌فشار قرار می‌گیرد چراکه تعداد بیت‌کوین‌های موجود کاهش می‌یابد. به همین دلیل در این مواقع باید تمام جوانب را در نظر گرفت.
حال می‌دانیم که عوامل مهمی در ثبات ارزش بیت‌کوین نقش دارند که بعضی از آن‌ها از کنترل ما به‌عنوان خریدار خارج است. با اینکه بیت‌کوین نسبت به آلت‌کوین ثبات بیشتری را تجربه می‌کند اما نمی‌توان به‌طورقطع این ثبات را همیشگی دانست. بیت‌کوین دستخوش تصمیمات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی می‌شود اما حذف یا صفر نمی‌شود چرا که بیت‌کوین یک دارایی دیجیتال است. ثبات بیت‌کوین می‌‏تواند عاملی برای جذب سرمایه‏‌های افرادی باشد که در وضعیت بد اقتصادی دنیا، ارزش پول آن‌‏ها دارای نوسانات زیادی شده است.
بیت‌کوین باارزش‌ترین ارز دیجیتال است. برای خرید بیت‌کوین می‌توانید به بهترین سامانه خرید و فروش ارز دیجیتال مراجعه کنید. ثبت‌نام و احراز هویت در صرافی تبدیل به‌راحتی امکان‌پذیر است و پس از احراز هویت می‌توانید در بستری مطمئن بیت‌کوین خریداری کنید.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=25571

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.