• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

آمریکا پیام های اشتباه مخابره می کند

  • 28 خرداد 1401 - 12:47
آمریکا پیام های اشتباه مخابره می کند

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه تهران تایمز در سر مقاله امروز خود به بررسی تحریم های جدید آمریکا برضد ایران همزمان با ادعای واشنگتن برای بازگشت به توافق هسته ای با تهران پرداخت.

روز پنجشنبه، دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) شبکه ای از تولیدکنندگان ایرانی محصولات پتروشیمی و همچنین تعدادی از شرکت ها در چین و امارات متحده عربی را به بهانه حمایت از فروش محصولات پتروشیمی ایران در خارج از این کشور مورد اعمال تحریم قرار داد.

تحریم های اعمال شده بر ایران به ویژه در زمینه نفت و پتروشیمی، مطابق فرمان اجرایی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در پی خروج یک جانبه واشنگتن از توافق هسته ای با ایران موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در ماه مه سال ۲۰۱۸ میلادی، وضع شدند.

بنابراین اعمال تحریم هایی جدید در این زمینه نیز نقض فاحش تعهدات آمریکا ذیل توافق مذکور است. البته ممکن است در توجیه این تحریم ها گفته شود که آمریکا دیگر طرف حساب این توافق به شمار نمی آید. اگرچه در ظاهر این مسئله صحیح می نماید، بدیهی است که تحریم های جدید با هدف اعلام شده دولت «جو بایدن» رئیس جمهور کنونی آمریکا برای بازگرداندن ایالات متحده به برجام در تضاد است.

بایدن قبل و بعد از انتخابش به ریاست جمهوری آمریکا قول داده بود که ایالات متحده را به برجام بازگرداند. وی در ماه آوریل سال ۲۰۲۱، یک تیم مذاکره کننده به ریاست «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران را برای مذاکره با تهران از طریق واسطه های اروپایی به وین پایتخت اتریش اعزام کرد. این مسئله در حالی است که علی رغم ژست های دیپلماتیک، بایدن نیز همان راه ترامپ را ادامه می دهد. تحریم های اخیر نشان دهنده این مسئله است.

هزمان با این مسئله، مقامات دولت بایدن نیز همچنان ایران را مقصر توقف مذاکرات وین می‌دانند و این ادعا خلاف این واقعیت است که ایران اعلام کرده برای امضای توافق آماده است و تنها مانع در این زمینه، بلاتکلیفی آمریکا در مورد تعدادی از مسائل سیاسی است که مانع به نتیجه رسیدن این توافق می‌شود.

همراستا و موازی با این ادعاها، دولت بایدن و متحدان اروپایی اش در مذاکرات وین، برای تصویب قطعنامه ای در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تلاش کردند که روند همکاری و ارتباط بین تهران و آژانس را شدیدا شکراب کرد. ایران این قطعنامه را به عنوان یک اقدام سیاسی رد کرد.

مقامات ایرانی در این رابطه اعلام کرده اند که هدف طیف وسیعی از فشارهای اخیر غرب، تحت فشار قرار دادن تهران به پذیرش پیش نویس توافقنامه ای که در هشت دور مذاکرات که در آوریل ۲۰۲۱ در وین آغاز شد، است.

اما بعید است که این سیاست برای غرب ثمره ای به همراه داشته باشد، زیرا ایران آشکارا گفته است که از مواضع خود کوتاه نخواهد آمد. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران هفته گذشته در توضیح مذاکرات وین به نمایندگان مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران در دفاع از حقوق مشروع خود و تحقق رفع تحریم‌های ظالمانه کوتاهی نمی‌کند.

بنابراین، دوبرابر کردن میزان تحریم‌ها از سوی آمریکا، وضعیت را پیچیده‌تر و نتیجه‌گیری موفقیت‌آمیز مذاکرات را دشوارتر می‌کند. البته ایران صراحتا اعلام کرده که طرفدار دیپلماسی نتیجه‌محور است.

وزیر امور خارجه ایران روز جمعه با اشاره به این مسئله که ایران هرگز در قبال خنثی کردن تحریم ها تردیدی به خود راه نمی دهد، گفت: ایران از مذاکرات نتیجه‌محور فاصله نخواهد گرفت. ما با رعایت قانون مجلس، به گفتگوها ادامه می دهیم و از آمریکا می خواهیم واقع بین باشد و جنون اعمال تحریم را کنار بگذارد و از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز می خواهیم که به جای اتخاذ رویکرد سیاسی، روی وظایف فنی تمرکز کند.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=23889

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.