• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳

آمریکا آموزش پرواز با اف-۱۶ به خلبانان اوکراینی را ممنوع کرده است

  • 28 اردیبهشت 1402 - 19:05
آمریکا آموزش پرواز با اف-۱۶ به خلبانان اوکراینی را ممنوع کرده است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، نیویورک‌تایمز در گزارشی به نقل از یک مقام بلندپایه اوکراینی، نوشت که آمریکا از متحدان اروپایی‌اش خواسته تا به خلبانان اوکراینی نحوه پرواز با جنگنده‌های اف-۱۶ را آموزش ندهند.
نیویورک‌تایمز نوشته است که خلبانان آموزش‌دیده اوکراین بدون تایید واشنگتن، حداکثر تعلیماتی که می‌توانند دریافت کنند، آموزش‌های مرتبط با زبان فنی و تاکتیک‌های زمینی است.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین ماه‌هاست که از حامیان غربی خود خواسته تا برای کی‌یف جنگنده‌های اف-۱۶ نسل چهار تامین کنند و مدعی شده که اوکراین برای دفاع از حریم هوایی خود در بحبوحه حملات موشکی گسترده روسیه، به این جنگنده‌ها نیاز مبرم دارد.
رئیس جمهور اوکراین در جریان تور اروپایی اخیرش، پیشرفت محدودی در این زمینه کسب کرد و انگلیس و هلند اعلام کردند که در حال همکاری برای «تشکیل ائتلافی بین‌المللی» برای تامین نیازهای کی‌یف از جمله جنگنده اف-۱۶» هستند. لندن اعلام کرده که آموزش‌ها تابستان امسال آغاز می‌شود و دفتر زلنسکی مدعی شده که بلژیک نیز به کمک برای آماده‌سازی خلبانان اوکراینی تمایل دارد.
یک مقام ارشد اوکراینی که به شرط حفظ هویت با نیویورک‌تایمز صحبت کرده، گفته است که چهار کشور از جمله هلند و نروژ، به طور «چراغ خاموش» نسبت به تامین جنگنده‌های تولیدی شرکت لاکهید مارتین، ابراز آمادگی کرده‌اند.
وی گفته است که جنگنده‌های اف-۱۶ حاوی فناوری طبقه‌بندی‌شده هستند و متحدان واشنگتن در صورتی که حتی بخواهند با یک شریک خارجی از جمله اوکراین، درباره این فناوری حرف بزنند، به مجوز ویژه «انتشار» پنتاگون نیاز دارند.
به گفته یکی از مقامات آمریکایی، دولت آمریکا، همچنان به موضع خود مبنی بر عدم ارسال اف-۱۶ به کی‌یف پایبند است. گفته می‌شود واشنگتن نگران این است که این جنگنده‌های گران‌قیمت، بخش زیادی از بودجه تخصیصی آمریکا به کی‌یف را هدر داده و در هر صورت، این جنگنده‌ها برای ضدحملات بهاری کی‌یف که غرب مدت‌هاست انتظار آن را می‌کشد، به موقع به دست اوکراین نخواهد رسید.
با این حال، این مقام آمریکایی احتمال صدور جواز «صادرات مجدد» اف-۱۶ برای متحدان اروپایی‌اش را رد نکرد؛ مجوزی که در صورت صدور، راه را برای ارسال جنگنده به اوکراین هموار خواهد کرد.
مسکو همواره نسبت به تحویل تسلیحات پیشرفته از جمله جنگنده اف-۱۶ به اوکراین، به آمریکا و غرب هشدار داده و آن را عبور از «خطوط قرمز» کرملین توصیف کرده که تنها به تشدید تنش و بحران اوکراین منجر خواهد شد.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=42154

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.