• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳

آشنایی با تازه‌های نشر مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران

  • 11 مرداد 1400 - 8:35
آشنایی با تازه‌های نشر مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران

به گزارش مهر؛ کتاب‌های «نرم افزارهای کاربردی تلفن همراه برای مدیریت بحران» به تألیف مسعود مجرب و «آینده مشاغل پس از کووید ۱۹» به ترجمه دکتر امیر صدری، سارا احمدپور، سیما هاشمی و رامین طبرسی توسط مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران منتشر شدند.

کتاب «نرم افزارهای کاربردی تلفن همراه برای مدیریت بحران» سعی دارد تا با تدوین چارچوب و ملزومات استفاده از تلفن‌های هوشمند، در کاهش مخاطرات زمین‌شناختی و مدیریت بحران ناشی از آن‌ها گام‌های نخست را بردارد. چراکه در دنیا با پیشرفت فنّاوری، ابزارهای هوشمند نظیر تلفن‌های هوشمند نقش پررنگی را در زندگی مردم بازی می‌کنند و استفاده از آن‌ها در حوزه بلایای طبیعی در حال گسترش است. به نوعی پیشرفت و گسترش جوامع شهری همواره باعث افزایش آسیب‌پذیری فیزیکی و اقتصادی – اجتماعی ناشی از مخاطرات طبیعی در کلان‌شهرها می‌شود. از طرفی افزایش تاب‌آوری کلان‌شهرها در برابر مخاطرات زمین‌شناختی از اهمیت ویژه‌ای در زمان رخدادهای طبیعی برخوردار است و یکی از راه‌های کاهش ریسک مخاطرات زمین‌شناختی نظیر زلزله، سیل، فرونشست و زمین‌لغزش، شناخت درست این مخاطرات و ابزارهای کاهش ریسک آن‌ها است.

کتاب «آینده مشاغل پس از کووید ۱۹» بر این نکته تأکید می‌کند که پاندمی کووید ۱۹ بازار کار جهانی را در سال ۲۰۲۰ مختل کرد. پیامدهای کوتاه‌مدت ناگهانی و اغلب شدید بودند: میلیون‌ها نفر به مرخصی اجباری فرستاده شدند یا شغلشان را از دست دادند، و دیگران به‌سرعت شرایط خود را برای کار در خانه تطبیق دادند، چراکه دفاتر کار بسته می‌شدند. بسیاری از کارمندان در گروه مشاغل ضروری بودند و به کار خود در بیمارستان‌ها، سوپرمارکت‌ها، کامیون‌های حمل زباله و انبارها، البته با رعایت پروتکل‌های جدید بهداشتی برای کاهش انتشار این ویروس جدید، ادامه دادند. در این مستند تأثیرات بلندمدتی که ویروس کرونا ممکن است به بازار کار در سال‌های پیشرو تحمیل کند مورد بررسی قرار گرفته است. در این کتاب تلاش شده تأثیرات پایدار این ویروس بر تقاضای نیروی کار، درآمیختن مشاغل و مهارت‌های مورد نیاز کارکنان، و همچنین ضرورت اطلاع از آن‌ها برای پیشگامان اقتصادی و سیاست گذاران مطرح شود.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=832

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.