• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

آشفتگی در روزی که تنها یک نشست وجود داشت

  • 21 مهر 1400 - 9:38
آشفتگی در روزی که تنها یک نشست وجود داشت

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: سی و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان در حالی به روز یکی مانده به آخر رسید که روند سینوسی برگزاری خود را ادامه داد و باز هم در شلوغ‌ترین و خلوت‌ترین روز جشنواره، آشفتگی و بی‌نظمی در کاخ اصلی جشنواره یعنی پردیس سینمایی ساحل موج می‌زد.

این روز از این روی که تنها همراه با یک افتتاحیه و نشست خبری (فیلم «شهر گربه‌ها») بود، خلوت‌ترین روز جشنواره محسوب می‌شد؛ اما از نظر تعداد مخاطب و افراد حاضر در سالن نمایش و کاخ جشنواره شلوغ‌ترین روز آن بود. بسیاری از مخاطبان برای فیلم سید جواد هاشمی به سینما آمده بودند و این اتفاق با توجه به کارنامه این کارگردان در ساخت آثار برای کودکان قابل پیش‌بینی بود.

اما برگزار کنندگان این پیش بینی را نکرده بودند و بدو ورود و برخلاف نمایش‌های روزهای قبل، از خبرنگاران و اصحاب رسانه برای ورود به سالن نمایش بلیط می‌خواستند! این روند در هیچیک از نمایش‌ها نبود و افرادی که کارت خبرنگاری جشنواره را داشتند، می‌توانستند بدون مشکل وارد سالن شوند و در ردیفی که برای آن‌ها مشخص شده بود بنشینند.

در حالی این اتفاق برای خبرنگاران رقم خورد که دقیقاً پس از نمایش فیلم نشست خبری آن قرار بود برگزار شود و به دلیل عدم پیش بینی جایگاه و ردیفی برای خبرنگاران، بسیاری از آن‌ها نتوانستند حتی فیلم را تماشا و سپس به نشست خبری بروند. حتی برخی از خبرنگاران که برای دریافت بلیط اقدام کردند، به آن‌ها اعلام شد که بلیط وجود ندارد و همه آن به فروش رفته است.

این در حالی است که مشاهدات حاکی از این بود که برخی افراد غیر مرتبط با وساطت برخی مدیران اجرایی جشنواره بدون بلیط و حتی آیدی‌کارت جشنواره به راحتی وارد سالن نمایش شدند و بر روی صندلی‌هایی نشستند که افراد با آیدی‌کارت رسانه‌ای، منتقدان و هنرمندان نتواسنتند وارد سالن شوند.

از این روی پوشش نشست خبری که عملاً تعداد قابل توجهی خبرنگار نتوانستند فیلم آن را ببیند، کار منطقی به نظر نمی‌رسد. از طرفی نشست فیلم «شهر گربه‌ها» جز معدود آثاری بود که با حضور کارگردان (سید جواد هاشمی)، دستیار کارگردان و دو تن از بازیگران این فیلم یعنی یوسف تیموری و میرطاهر مظلومی برگزار شد و عملاً بی‌نظمی در اجرا یک اکران، شانس تبدیل این نشست به یکی از نشست‌های خبری مثمر ثمر جشنواره را گرفت.

اعلام کاندیداها و اعتراض برخی سینماگران

از طرفی در روز پنجم جشنواره، نامزدهای بخش‌های مختلف جشنواره اعلام شد و فیلم «پسران دریا»، «لیپار» و «میان صخره‌ها» که جز آثار حمایتی بنیاد سینمایی فارابی بود، نامزد سه بخش اصلی جشنواره یعنی بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه شدند.

بدین ترتیب دست فیلم‌هایی نظیر «شهر گربه‌ها» و «بالابام» که کودکان و نوجوانان بیشترین استقبال و رضایت از آن‌ها داشتند، از جوایز به دور ماند. این اتفاق باعث اعتراض بسیاری از صاحبان و دست‌اندکاران آثار شد.

با هزینه ساخت شهر گربه‌ها می‌شد پنج فیلم دیگر تولید کرد

در این رابطه، عباس دلدار، دستیار کارگردان در فیلم «شهر گربه‌ها» در نشست خبری این فیلم گفت: با هزینه‌ای که برای شهر گربه‌ها شده، می‌شد پنج فیلم مانند دیگر آثار جشنواره تولید کرد. تمام فیلم‌هایی که با حمایت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده، نامزد بخش‌های اصلی جشنواره شدند و پروانه‌های زرین به آن‌ها می‌رسد. به نظرم سال آینده بنیاد سینمایی فارابی به جای برگزاری جشنواره فیلم کودک، جشنواره تولیدات فارابی را برگزار کند.

وی همچنین در گفت‌وگویی با خبرنگار مهر اظهار داشت: تولی‌گری بنیاد سینمایی فارابی در جشنواره فیلم کودک بر تصمیم هیأت داوران اثر گذار است، باید به این توجه داشت که هیأت انتخاب و هیأت داوران توسط بنیاد سینمایی فارابی انتخاب می‌شوند.

دلدار ادامه داد: جشنواره فیلم کودک شمع نیم‌سوزی است که کورسوی امید این ژانر سینمایی است که بنیاد سینمایی فارابی به عنوان نهاد متخصص برگزار کننده جشنواره است. اما هنوز متأسفانه تکلیف جشنواره روشن نیست، باید تکلیف هیأت داوران روشن شود، آیا نگاه این افراد به کودک است یا خیر؛ آیا آن‌ها اصلاً کودک و نوجوان و نگاه آن‌ها را می‌شناسند. بسیاری از اعضای هیأت داوران حتی خود فرزند ندارند.

این سینماگر با ابراز نارضایتی از ترکیب هیأت داوران جشنواره سی و چهارم، افزود: همه افرادی که در هیأت داوران این دوره از جشنواره حضور دارند قابل احترام و در کار خود حرفه‌ای هستند، اما اشکال اصلی از هیأت برگزار کننده است که افراد درستی را انتخاب نمی‌کنند. اگرچه همه این افراد به نوعی با کودک و نوجوان در ارتباط هستند، اما حضور آهنگ‌ساز و بازیگر و کارگردانی که در کارنامه خود کار کودک ندارد همچنین کارگردان انیمیشن در حالی که در جشنواره انیمیشن وجود ندارد، منطقی به نظر نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه «این ترکیب هیأت داوران به صورت تخصصی و سینمایی نگاه می‌کنند»، تاکید کرد: باید از بچه‌ها و افرادی که کودک و دنیای آن را می‌شناسند در ترکیب هیأت داوران استفاده کرد. امیدوارم که نگاه هیأت داوران کودک و مخاطبان امسال با نگاه هیأت داوران اصلی جشنواره یکی باشد تا تناقضی از جشنواره بیرون نزند.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=8706

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.