• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳

آرزوی یک مادر برای دیدار دخترش پس از ۲۰ سال/ حمایت‌گر می‌خواهیم

  • 26 دی 1401 - 12:06
آرزوی یک مادر برای دیدار دخترش پس از ۲۰ سال/ حمایت‌گر می‌خواهیم

به گزارش خبرنگار مهر، مستند اجتماعی «هیچ‌کس منتظرت نیست»، محصول مرکز مستند سوره، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محسن‌ اسلام‌زاده که از ۲۸ آذرماه اکران عمومی خود را آغاز کرده است، در فرهنگسرای خانواده به نمایش درآمد.
در این اکران که با جلسه نقد و بررسی همراه بود، شیوا مقدم رییس فرهنگسرای خانواده، زهرا اردکانی پژوهشگر حوزه زنان و رسانه، محسن اسلام‌زاده سازنده اثر، «مونا» یکی از شخصیت‌های مستند حضور داشتند.
پس از نمایش مستند، ابتدا شیوا مقدم رییس فرهنگسرای خانواده در این نشست مطرح کرد: در مستند «هیچ‌کس منتظرت نیست» قصه زنانی به تصویر کشیده شده است که قشر مهمی از زنان جامعه ما را تشکیل می‌دهند. همچنین این اثر به حوزه‌ای ورود کرده است که کمتر کسی وارد می‌شود؛ حوزه‌ای که شاید سیاستگذاران ما در این عرصه وارد نشوند و این فضا را نبینند اما محسن اسلام‌زاده کارگردان مستند وارد این عرصه شد و اثری را از این فضا خلق کرد.
زهرا اردکانی پژوهشگر حوزه زنان و رسانه نیز در این نشست مطرح کرد: زنان آسیب‌دیده جزو قشری هستند که ما کمتر صدایشان را شنیدیم پس بدین دلیل ساخت مستندی مانند «هیچ‌کس منتظرت نیست» ارزشمند است چراکه ما را با مسایل، دغدغه‌ها و احساساتی که این افراد تجربه می‌کنند، دخیل می‌کند.
سپس محسن اسلام‌زاده سازنده اثر نیز در سخنانی اظهار کرد: دستگیری‌های گسترده معتادان با نیت خیر اتفاق می‌افتد اما بارها ثابت شده است که این کارها نتیجه نمی‌دهد چراکه این افراد برف نیستند که آب شوند و در زمین فرو روند. باید به این افراد صحبت شود؛ کاری که سپیده علیزاده انجام می‌دهد. در کنار فعالیت سازمان‌ها و نهادهای مسئول باید به نهادهای مردمی نیز امکان و اجازه فعالیت داده شود تا آن‌ها نیز بتوانند افرادی را به جامعه بازگردانند.
وی ادامه داد: هیچ دولتی در هیچ جای دنیا نتوانسته است مشکلات مربوط به اعتیاد را به تنهایی حل کند. متاسفانه برخی نمی‌دانند که سپیده علیزاده‌ها دوستانشان هستند و باید از آن‌ها کمک بگیرند.
کارگردان «هیچ‌کس منتظرت نیست» در پایان صحبت‌های خود مطرح کرد: زنان آسیب‌دیده برای بازگشت به جامعه با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند. به عنوان مثال «مونا» اگرچه به زندگی بازگشته و چهار سال است پاک زندگی می‌کند و همچنین افراد بسیاری را نجات داده، اما متاسفانه خانواده همچنان پذیرای او نیست. دعا می‌کنیم که «مونا»ها هرچه سریعتر به جامعه و خانواده خود بازگردند.
مونا یکی از شخصیت‌های مستند، نیز در سخنانی عنوان کرد: خداراشاکرم که توانستم به جامعه بازگردم و پسرم را ببینم. امیدوارم تا زمانی که سرم را زمین نگذاشته‌ام، دخترم را پس از ۲۰ سال ببینم. همچنین دعا می‌کنم کسانی که در عذاب هستند، به زودی دستشان در دست بهبودیافتگان بیاید و به خانواده‌هایشان بازگردند.
وی ادامه داد: از مسئولان گله دارم که مرکز نور سپید هدایت را تعطیل کردند. حداقل سرپناهی داشتیم و خانواده‌ای بودیم اما این مهلت را به ما ندادند که با دخترانمان خداحافظی و جای دیگری را پیدا کنیم. ما به امثال سپیده علیزاده بسیار نیاز داریم چراکه باید حمایت شویم تا به زندگی بازگردیم.
این شخصیت تاکید کرد: من خود را زنی ۵۱ ساله نمی‌بینیم بلکه کودکی ۵ ساله هستم که تازه به زندگی بازگشتم. دست نوازشگر و حمایتگر ایشان باید روی سر زنان آسیب‌دیده قرار بگیرد و شاید بتوان گفت همه ما به یک مادر برای بهبودی نیاز داریم.
وی در پایان مطرح کرد: زنانی هستند که برای یک تکه نان دست به خودفروشی می‌زنند اما اگر مراکزی مانند نور سپید هدایت باشد حداقل زنان از جای خواب و خوراک خود مطمئن هستند.
مستند اجتماعی «هیچ‌کس منتظرت نیست» که پخش آن با دفتر پخش «رویش» موسسه بهمن‌سبز است و اکران‌های رویدادمحور برای آن در نظر گرفته شده است، تاکنون در شهرهای مشهد و کرمانشاه برای مخاطبان به نمایش درآمده است و اکران آن در سینمابهمن تهران ادامه دارد، همچنین به زودی در شهر قزوین و رشت روی پرده سینما می‌رود.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=37522

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.