• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳

آب و برق خوزستان برای تعیین تکلیف کشت پاییزه چاره اندیشی کند

  • 04 شهریور 1400 - 2:36
آب و برق خوزستان برای تعیین تکلیف کشت پاییزه چاره اندیشی کند

به گزارش مهر، قاسم سلیمانی دشتکی شامگاه چهارشنبه در حاشیه جلسه شورای جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: به صورت متوسط روزی ۶۰ نفر فوتی و حدود سه هزار مبتلای جدید در خوزستان داریم که فاجعه بزرگی برای استان محسوب می‌شود؛ تلاش‌ها بی فایده است و برگزاری مراسمات بیداد می‌کند و این در حالی است که در ستاد کرونا استان محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها به تصویب می‌رسد ولی متولیان اجرا خودشان مراسم می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه در استان خوزستان این اعداد تأسف برانگیز است، افزود: تلاش شبانه روزی داریم و با فراهم کردن امکانات زیاد حتی شرکت‌های بزرگ استانی و نهادهای مختلف ملی همکاری خوبی را با ما داشتند ولی همکاری مردم کم برای عدم شرکت در اجتماعات با هر عنوان، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله گذاری‌های اجتماعی و استفاده از ماسک کم است.

استاندار خوزستان تصریح کرد: این حوادث تلخ و دردناک (میزان فوتی‌های روزانه) برای خانواده‌های مختلف پیش می‌آید و امیدوارم مردم بدون هرگونه عادی انگار اوضاع نکات بهداشتی را رعایت کنند تا این ویروس منحوس ریشه کن شود.

سلیمانی دشتکی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با نماینده صنف کشاورزان بیان کرد: مقرر شد تا موضوع توزیع آب و مدیریت کشت پاییزه را از دستگاه دولتی به خود کشاورزان واگذار کنیم که آنها سازماندهی لازم را داشته باشند؛ بررسی راه‌های تأمین منابع از طریق بازدیدهای میدانی، محاسبات دقیق بارندگی‌ها و ورودی و خروجی آب در اختیار صنف کشاورزان قرار داده می‌شود تا خود مدیریت کنند.

وی توصیه کرد: به سازمان آب و برق خوزستان توصیه می‌کنم که با مدیریت صحیح خود از تکرار قصه امسال جلوگیری کند چون برای اعلام نبود آب خیلی سختگیری شد ولی در نهایت با فشار بالانشینان مجبور به رهاسازی آب شدیم؛ البته این رهاسازی چند برابری آب بعد از ایجاد معضلات اجتماعی و خسارت دیدن بود.

استاندار خوزستان ادامه داد: در موضوع کم آبی‌های استان لطمه شدیدی به خوزستان وارد و در نهایت با وجود رهاسازی آب ولی برای مردم دردسرساز شد و خسارات زیاد مالی، جانی و امنیتی به بار آورد؛ همیشه به عنوان مسئول وقتی این صحنه‌ها را می‌بینم برای من جای سوال است که چرا این‌طور شده و آیا می‌توانستیم تصمیم بهتری بگیریم، بنابراین آب و برق خوزستان باید از امروز برای تعیین تکلیف کشت پاییزه چاره اندیشی کند.

سلیمانی دشتکی با اشاره به اینکه آب و برق باید دقت کند که دچار خطای تکراری نشود چون امکان اصلاح یک خطا در چند نوبت وجود ندارد، عنوان کرد: میزان آب موجود در مخازن سدها باید با ابزار دقیق آن هم با حضور نماینده کشاورزان محاسبه شود؛ نمایندگان کشاورزان افراد بسیار مسلط، کارکشته و متخصص هستند که برای مدیریت منابع آبی در حوزه کشاورزی باید با آنها توافق کرد.

وی با اشاره به اینکه تصمیم گیری های کارشناسی پیش زمینه اقناع و توجیه جامعه هدف است، گفت: برای پیشگیری از تحمیل خسارت‌های شدید و جبران ناپذیر به استان باید تصمیمات کارشناسی با هماهنگی خود کشاورزان به عنوان بهره برداران اخذ شود؛ بنابراین جهاد کشاورزی باید سمینارها و جلسات مشترکی را برای اقناع سازی کشاورزان جامعه هدف خود برگزار کند.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه باید نماینده کشاورزان وضعیت منابع آبی موجود در استان را مشاهده و در نحوه مصارف آن برای بخش کشاورزی مشارکت داده شود، تصریح کرد: هیچ کسی به پرداخت ۲۸۱ میلیارد تومان خسارت سیل کشاورزی در سال ۹۸ امیدوار نبود ولی با پیگیری‌های فراوان حداقل ۲۳۰ میلیارد تومان آن را جذب و به کشاورزان مربوطه پرداخت کردیم.

سلیمانی دشتکی با اشاره به لزوم مشارکت انجمن صنفی کشاورزان برای بررسی منابع آبی موجود در خوزستان یادآور شد: توزیع منابع باید با خود کشاورزان باشد و نباید در میزان کشت آنها دخالت کنیم و بگذاریم که خود طراحی کنند؛ همچنین در ارتباط با ترویج و گفت‌وگوی کشاورزان یک سری اختیارات باید به جهاد و آب و برق داده شود تا بتوانند برای اطلاع رسانی و برگزاری سمینارهای مربوطه توجیه بهره برداران از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه در صورت پیش بینی مواجه شدن با بحران کشت پاییزه باید به فکر توجه دولت بود، اظهار کرد: موضوع تأمین منابع آبی کشت پاییزه خوزستان باید از حالت دولتی خارج و به دست خود بهره بردار برسد تا بهتر بتوانند همدیگر را توجیه کنند.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه وارث یک حالت جوی خارج از دست بشر بود، گفت: انجمن صنفی کشاورزان هر دو هفته‌ای یک بار جلسه‌ای با من برگزار کنند تا مشکلات این حوزه هرچه سریع‌تر رفع شود؛ همچنین تأمین آب شرب، نیشکر، منابع طبیعی، آب دام و دیگر بخش‌ها را نیز نباید فراموش یا رها کرد.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=3372

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.