• امروز : پنج شنبه - ۲۸ تیر - ۱۴۰۳

۷۰ درصد خدمات دولت به صورت الکترونیکی انجام می‌شود

  • 03 تیر 1403 - 12:02
۷۰ درصد خدمات دولت به صورت الکترونیکی انجام می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۳ تیر ماه) مجلس شورای اسلامی در مورد میزان تحقق دولت هوشمند و اجرای شبکه ملی اطلاعات کشور، گفت: در زمان رأی اعتماد گفتم تلاش خواهیم کرد تمام خدمات دولت را تا پایان دولت سیزدهم از طریق یک پنجره واحد به مردم ارائه کنیم.
وی متذکر شد: با همراهی دولت و مجلس و در قوانین بودجه سنواتی و لایحه برنامه هفتم توسعه همه دستگاه‌ها را مکلف کردیم تا خدمات خود را از طریق پنجره واحد ارائه کنند. امروز پنجره ملی خدمات دولت راه‌اندازی شده و بیش از ۷۰ درصد خدمات دولت به صورت الکترونیکی از طریق این پنجره ارائه می‌شود و حدود ۵۰۰ خدمت به شکل هوشمند به مردم ارائه شده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: دیگر نیازی به مراجعه حضوری مردم و ارسال مدرک وجود ندارد، برای مثال، مردم می‌توانند با مراجعه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند کارنامه دانش‌آموز خود را ببینند.
۹۹ درصد دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل شده‌اند
زارع‌پور تصریح کرد: ۵۰۰ خدمت در پنجره ملی خدمات به صورت هوشمند به مردم ارائه می‌شود و امروز ۹۹ درصد دستگاه‌ها به جز یک دستگاه، به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل شده‌اند. حتی دستگاه قضا نیز تمام خدمات خود را از طریق این پنجره به مردم ارائه می‌کند. تنها دستگاهی که به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل نشده، وزارت امور خارجه است و علت آن هم ملاحظات ایرانیانی است که در خارج از کشور هستند.
وی افزود: تاکنون ۴۸ میلیون نفر در این پنجره واحد احراز هویت شدند، یعنی ۷۰ درصد مردم بالای ۱۸ سال حداقل یک بار به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند مراجعه کرده‌اند و روزانه سه میلیون نفر از طریق این پنجره خدمات دریافت می‌کنند.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از طریق اتحادیه بین‌المللی مخابرات به عنوان طرح برتر سال در سال گذشته معرفی شد، گفت: برای اینکه خدمات به شکل هوشمند ارائه شود، لازم است دستگاه‌ها به هم لینک شوند که به پشتوانه قانون داده و اطلاعات ملی که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، عدم ارائه اطلاعات توسط یک دستگاه به دستگاه دیگر جرم‌انگاری شد.
وی تاکید کرد: امروز تعداد ترافیک‌هایی که روی مرکز ملی تبادل اطلاعات وجود دارد، به ۸ میلیارد رسیده است در حالی که در سال ۱۳۹۹، ۱.۵ میلیارد بود. همچنین بر اساس برنامه هفتم توسعه، باید سالانه ۲۰ درصد از خدمات دستگاه‌ها هوشمند شود که تا پایان امسال حداقل ۳۰ درصد خدمات به شکل هوشمند خواهد شد و تا قبل از پایان برنامه، تمام خدمات دولت هوشمند می‌شود.
پنجره ملی خدمات هوشمند باعث حذف امضاهای طلایی می‌شود
زارع‌پور با اشاره به اینکه تاکنون تنها ۲۰ تا ۲۵ کشور پنجره ملی خدمات هوشمند با این کیفیت دارند، گفت: این پنجره ملی باعث کاهش مراجعات حضوری، حذف امضاهای طلایی و از بین رفتن فساد در دستگاه‌ها خواهد شد.
وی درباره وضعیت اجرای شبکه ملی اطلاعات کشور، گفت: شبکه ملی اطلاعات بیش از ۱۵ سال است که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است، با تلاش‌های صورت گرفته در دولت سیزدهم اکنون این پروژه بیش از ۶۵ درصد پیشرفت داشته است، یعنی در کمتر از سه سال پروژه شبکه ملی اطلاعات بیش از دو برابر پیشرفت کرده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: یکی از زیرساخت‌های لازم برای پروژه مذکور، فیبر نوری است که اکنون ۴۰ درصد کشور از فیبر نوری برخوردار هستند. همچنین زیرساخت دیگری که برای این پروژه لازم بود، حمایت از سکوهای داخلی است که امروز تعداد کاربران فعال در سکوهای داخلی بیش از پنج تا ۱۰ برابر شده است. برای مثال، کاربران حاضر در ایتا به بیش از ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار فعال رسیده و حضور مردم در پلتفرم‌های داخلی ۱۰ برابر شده است. امروز سکوهای داخلی ما این توانایی را دارند که به ۱۰۰ میلیون کاربر در پیام‌رسان‌های داخلی خدمات ارائه دهند، اما قبلاً آرزوی برخی از مسئولان بود که پیام‌رسان‌های داخلی بتوانند ۲۰ میلیون کاربر داشته باشند.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=60064

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.