• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

گرانی دارو و تست های ژنتیک مهم ترین چالش درمان فردمحور

  • 13 اردیبهشت 1402 - 19:04
گرانی دارو و تست های ژنتیک مهم ترین چالش درمان فردمحور

به گزارش خبرگزاری مهر، امینه واقفی متخصص پاتولوژی و مشاوره ژنتیک سرطان از آمریکا که به عنوان سخنران در کنگره بین المللی ژنومیکس حضور دارد، گفت: یکی از چالش‌های موجود درمان هدفمند یا فرد محور، انجام تست‌های ژنتیکی است که خیلی گران تمام می‌شود و به علت وجود تحریم‌های موجود نمی‌توانیم از تکنولوژی‌های آن استفاده کنیم.

وی ناشناخته بودن دانش جدید درمان سرطان برای تیم درمانی را از دیگر چالش‌ها در ایران بر شمرد و افزود: از سوی دیگر چنین تست‌هایی خیلی شناخته شده نیستند و پوشش بیمه‌ای ندارند. در حالی که تست‌های سرطان ارثی شناخته شده تر هستند و برخی بیمه‌های تکمیلی هزینه‌های آن را پوشش می‌دهند.

واقفی با اشاره به اهمیت پیشگیری و غربالگری در فامیل‌های سرطانی افزود: برای این افراد تشخیص زودهنگام سرطان مهم است، چون سرطان ارثی اصولاً در سن‌های پایین اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: مشکل دوم بحث دارویی درمان‌های هدفمند یا ایمونوتراپی است که در حال حاضر نوع ایمونوتراپی ایرانی هر آمپول آن حدود ۲۵ میلیون تومان است و بیمار باید هر سه هفته حداقل ۲ آمپول تزریق کند و حداقل ۶ ماه این روند را ادامه بدهد که واقعاً هزینه سرسام آوری می‌شود.

واقفی افزود: هزینه تست سرطان‌های ارثی نیز بین ۳۰۰ یورو است، اما هزینه درمان‌های هدفمند که روی بافت تومور انجام می‌شود و ۱۰ برابر تکنیک پیچیده‌تری دارد، از ۱۵۰۰ یورو شروع می‌شود.

سخنران کنگره ژنومیکس با بیان اینکه این شیوه درمان در آمریکا و اروپا از سال‌ها قبل پذیرفته شده است، اظهار داشت: درمان هوشمند و هدفمند از وقتی که بیماری به درمان و پروتکل‌های روتین جواب نمی‌دهد، شروع می‌شود و اگر هر چه سن بیمار پایین باشد، شانس موفقیت درمان تا ۷۰ درصد افزایش می‌یابد.

این مشاوره ژنتیک با بیان اینکه درمان فرد محور سرطان یک درمان گروهی است، افزود: با این روش بهترین شیوه درمان برای بیمار انتخاب می‌شود.

وی با بیان اینکه داروهای درمان‌های فرد محور با داروهای شیمی درمانی متفاوت است، افزود: درمان هدفمند تارگت تراپی است که با شیمی درمانی که به صورت پروتکل‌های رایج انجام می‌شود، تفاوت دارد. برخی تارگت تراپی ها در دسترس هستند، ولی یکسری در ایران موجود نیست، همچنین هزینه تارگت تراپی خیلی بالا است. در حالی که این روش درمانی روتین در کلینیک‌های بالینی دنیا انجام می‌شود.

واقفی با توضیح تفاوت درمان هوشمند با درمان‌های رایج سرطان، ادامه داد: مثلاً در سرطان ریه وقتی مریض به درمان مقاومت نشان می‌دهد، درمان متوقف می‌شود، در حالی که در درمان فردمحور اینگونه نیست.

این پاتولوژیست تأکید کرد: به دلیل مشکلات دسترسی و گرانی دارو درمان فرد محور سرطان در ایران محدود شده است به طبقه خیلی خاص که از عهده مخارج آن بر می آیند، ولی در خارج ایران حتی در ترکیه این تست‌ها روتین انجام می‌شود و در پوشش بیمه قرار دارند.

کنگره بین المللی ژنومیکس سرطان تا جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است و بخش مسئولیت پذیری اجتماعی این کنگره را خیرین سلامت، مؤسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان (مکسا)، محک و شبکه ملی سرطان بر عهده دارند.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=41412

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.