• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

کُشنده ترین سرطان را بشناسید/ هشدار به فست فودخورها

  • 14 فروردین 1402 - 13:29
کُشنده ترین سرطان را بشناسید/ هشدار به فست فودخورها

به گزارش خبرگزاری مهر، شهرام یوسفی، به مهم ترین ریسک فاکتورها یا عوامل خطر بروز سرطان معده اشاره کرد و گفت: افزایش مصرف فست‌فودها به ویژه در مناطق شهری یک عامل هشدار است که باعث افزایش ریسک ابتلاء به سرطان معده و بروز بیماری در سال‌های آتی می‌شود.
وی با اشاره به فراگیری عفونت هلیکوباکترپیلوری در جمعیت زیادی از ایرانیان، افزود: متأسفانه عفونت هلیکوباکترپیلوری در کشور ما فراوانی بالایی دارد و از مهم‌ترین عوامل یا ریسک فاکتورهای ابتلاء به سرطان معده به شمار می‌آید.
این دانشیار رادیوانکولوژی استعمال دخانیات اعم از سیگار و قلیان را از مهم ترین عوامل خطر در ابتلاء به سرطان معده دانست و خاطرنشان کرد: این خطر در کمین خود فرد سیگاری و نزدیکانی است که دود سیگار را استنشاق می‌کنند.
یوسفی با اشاره به اینکه سرطان معده بیشتر در دهه پنجم تا ششم زندگی آقایان ایرانی ایجاد می‌شود، هشدار داد: متأسفانه در مورد سرطان معده روش غربالگری خاصی وجود ندارد و تنها توصیه این است که با مشاهده علامت‌های مشکوک گوارشی هر چه سریع‌تر برای پیگیری‌های لازم به متخصص مراجعه کنید.
وی سابقه خانوادگی، ایجاد مشکلات گوارشی مثل مشکل در بلع، احساس سیری زودرس، تهوع، نفخ، درد قبل و بعد از خوردن غذا را از نشانه‎‌های اولیه ابتلاء به به سرطان معده عنوان کرد و افزود: به محض مشاهده این علامت‌ها برای بررسی بیشتر به متخصص داخلی یا فوق تخصص گوارش مراجعه کنید.
به گفته یوسفی، هرچه بیماری در مراحل اولیه شناسایی شود، شانس بهبود و علاج کامل بیمار بیشتر است.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=40261

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.