• امروز : پنج شنبه - ۱۹ مهر - ۱۴۰۳

کمین فرونشست در زمین مدارس/ ۱۵هزار کلاس جدید امسال اضافه می‌شود

  • 01 شهریور 1402 - 19:09
کمین فرونشست در زمین مدارس/ ۱۵هزار کلاس جدید امسال اضافه می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر امسال پانزده هزار کلاس درس جدید در کنار صد هزار کلاس درسی که قرار است مرمت و بهسازی شوند میزبانان جدید دانش آموزان خواهند بود. خیران کمک‌های خود را هم بیشتر کرده‌اند با این وجود تهدید فرونشست زمین همچنان مدارس کشور را تهدید می‌کند.
حالا کمتر از یک ماه تا بازگشایی مدارس مانده است و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به عنوان متولی اصلی ساخت و بهسازی مدارس موظف است حداکثر تلاش خود را برای آمادگی هر چه بیشتر مدارس برای سال جدید تحصیلی به کار بندد.
به همین منظور حمیدرضا خان‌محمدی رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با حضور در خبرگزاری مهر، ضمن بازدید و دیدار با مسئولان این خبرگزاری، پاسخگوی سوالات خبرنگاران در خصوص عملکرد این سازمان در ایام منتهی به آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بود.
مشروح این گفت‌وگوی تفصیلی بدین شرح است:
مهر: جناب دکتر خان محمدی نزدیک به شروع سال تحصیلی جدید هستیم. برای امسال چه تعداد مدرسه جدید داریم و چه تعداد از مدارس غیرقابل استفاده بهسازی و برای استفاده آماده خواهند شد؟
خان محمدی: ما در سازمان نوسازی مدارس در بهمن سال گذشته ۱۱۰۰ پروژه را در قالب ۵۰۰۰ کلاس درس به دانش آموزان تحویل دادیم و این هدیه هم از سوی جناب آقای رئیس جمهور و با حضور ایشان صورت گرفت. از همان روز برنامه‌ریزی ما برای اجرای ۲۰۰۰ پروژه و تحویل در مهر ماه در قالب ۱۰ هزار کلاس درس شکل گرفت.
یعنی اگر بخواهیم به صورت دقیق اعلام کنیم در فاصله حدود ۸ ماه از بهمن سال قبل تا مهر امسال به دانش آموزان ۱۵ هزار کلاس درس تحویل داده خواهد شد. علاوه بر ساخت و آماده‌سازی کلاس‌های درس، ساخت اماکن ورزشی، استانداردسازی تجهیزات گرمایشی و سرمایشی و تجهیز سالن‌های ورزشی از دیگر پروژه‌های در دست اجرای ماست.

۵۰ درصد از این پروژه‌ها با مشارکت خیرین ساخته شد و این نقطه قوتی است. خیرین وقتی وارد این عرصه می‌شوند از چند نظر برکت را به همراه دارند اولاً خیران همیشه همراه مدارسی که ساختند می‌مانند و حمایت خود را از مدرسه ادامه می‌دهند. دومین اثر مثبت حضور خیران این است که این عزیزان پس از ساخت یک مدرسه تشویق و ترغیب می‌شوند که مدارس دیگری هم بسازند.
مهر: میزان هزینه‌های سازمان نوسازی و میزان کمک خیران چه قدر بوده است؟
خان محمدی: ۱۴ هزار میلیارد تومان هزینه پروژه‌های در دست ساخت ما است و بودجه نوسازی مدارس امسال تقریباً نوزده هزار میلیارد تومان بوده است. خیرین سال گذشته ۳,۴۰۰ میلیارد تومان آورده داشتند اما در سال جدید کمک خیران تاکنون به ۷,۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است. اگر بتوانیم در برخی از استان‌ها حداقل پروژه‌های نیمه تمام خیرساز را تکمیل کنیم مشارکت خیرین باز هم افزایش می‌یابد.
کمک خیران تنها از طریق حمایت مادی هم نیست. بحث هنرستان‌های جوار کارخانه را داریم که صنایع به ما کمک می‌کنند. چندی قبل اولین مدرسه داخل کارخانه را افتتاح کردیم که این مدرسه تنها یک دقیقه با سایت کارخانه فاصله دارد و معلمان و راهنمایان مدرسه همان سرتیم‌ها و مهندسین کارخانه هستند و از به روزترین تجهیزات استفاده می‌کنند. نگاه مردم و نگاه صاحبان صنایع همین گونه است. هر کس به نوعی خود را مدیون آموزش و پرورش می‌داند زیرا چند سال در این فضا درس خوانده است و باید دین خود را به آموزش و پرورش ادا کند. همیشه این توجه به مدرسه سازی بوده و این میل و رغبت در این دوره افزایش چشمگیری هم پیدا کرده است.
یکی از دلایل این افزایش این است که خیران به خوبی دریافتند که راه پیشرفت کشور از طریق مدرسه سازی است. باید دانش آموز بیشتری تربیت کنیم و این تربیت بیشتر دانش آموز با افزایش مدارس با کیفیت است.
ما نهضت بهسازی و شاداب‌سازی مدارس را هم در کنار ساخت مدرسه در دست اجرا داریم که یکی از بازوهای این نهضت سازمان نوسازی مدارس است. این طرح بهسازی با نام شهید عجمیان صورت گرفته است. شهید عجمیان در اردوهای جهادی فعالیت داشته و کار می‌کرد و در بهسازی مدارس کمک می‌کرد. برای همین هم اسم این طرح را طرح شهید عجمیان گذاشتیم. در طرح شهید عجمیان ۱۰۰ هزار کلاس درس هدف گذاری شده است تا بهسازی و شاداب سازی آن انجام شود. تاکنون بیش از پنجاه هزار کلاس درس مرمت شده و بهسازی داشته است و تلاش می‌کنیم تا پایان تابستان صد هزار کلاس درس با موفقیت مرمت و نوساخته شوند.
مهر: سازمان نوسازی مدارس چه میزان اعتبار برای طرح شهید عجمیان اختصاص داده و چه میزان از کمک‌های مردمی است؟
خان محمدی: به این دلیل که فعالیت‌های خیرخواهانه متشکل از فعالیت نیروی انسانی و خرید تجهیزات و منابع است؛ نمی‌توان به صورت جزئی و دقیق عدد و رقم میزان کمک خیران را به دست آورد.
علاوه بر خیران حقیقی البته بنیاد برکت، سازمان بسیج، بنیاد علوی، بسیج سازندگی، شورای عالی جهاد سازندگی، خانواده‌ها و خود والدین دانش آموزان این مدارس فرسوده به ما در این طرح کمک کردند. ما حتی خانواده‌هایی را داشتیم که از ما خواستند مصالح را در اختیارشان قرار دهیم تا به رایگان برای بهسازی مدرسه فرزند خود مشغول به کار شوند.
ما باید نگاهمان را به مدرسه عوض کنیم. همه باید توجه خود را به افزایش کیفیت آموزش در نظام آموزشی جلب کنیم از مکان مدرسه گرفته تا محتوای ارائه شده در مدرسه باید کیفیت لازم را داشته باشند.
طرح شهید عجمیان می‌تواند جهشی را در میزان یادگیری دانش‌آموزان کشور داشته باشد. آمارهایی از رشد یادگیری در مدارس بهسازی شده داریم که این صحبت ما را تأیید می‌کند. در عین حال به دنبال آن هستیم که سرانه مدارس را بیشتر کنیم. مقاوم سازی کلاس‌های درس را داشته باشیم سفرهای رئیس جمهور محترم در این زمینه و در تخصیص اعتبارات بسیار به ما کمک کرده است‌.
برای مدرسه سازی و مشارکت در امر بهسازی مدارس ما سامانه اتناب به آدرس etnab.ir را داریم که خیران در آن سامانه میزان مشارکت و مدرسه خود را انتخاب می‌کنند و خودشان با میل خودشان در آن مدرسه مورد نظرشان هزینه می‌کنند.
لطف طرح شهید عجمیان هم همین حضور بی‌ادعای مردمی است که موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها و منابع مالی هم می‌شود.
گاهی به یک مدرسه ۱۰۰ میلیون تومان کمک می‌شود یا برخی مدارس به پنجاه میلیون برای بازسازی نیاز دارند. هزینه بازسازی مدارس به تعداد کلاس و میزان خرابی آن بستگی دارد. گاهی مدارس در بازسازی مشارکت دارند یا گاهی معلمان و کادر مدرسه پولی ندارند اما از نیروهای جهادی پذیرایی می‌کنند. این همدلی و همکاری برای بهسازی مدارس از میلیاردها ریال پول با ارزش‌تر است.

مهر: به بهسازی مدارس اشاره کردید؛ برخی از مدارس متأسفانه به دلیل فرونشست زمین تعطیل و بلااستفاده شدند؛ مدارس چه مناطقی از کشور بیشتر با این تهدید مواجه هستند؟
خان محمدی: یک سری از مسائل متأسفانه به ما تحمیل می‌شود. آموزش و پرورش برنامه‌ای را طراحی کرده تا بتواند خدمات مناسبی را ارائه کند اما ناگهان می‌بینیم که در نقطه‌ای از کشور خشکسالی روی می‌دهد و چندین سال خشکسالی به مهاجرت جمعیت کثیری از مردم کشورمان منجر می‌شود. جمعیت در یک منطقه به طور فزاینده‌ای رشد می‌کند.
هر مدرسه‌ای که دچار فرونشست شده و خطر تخریب در آن وجود داشته است به صورت کامل تخلیه شده و دانش آموزان آن مدرسه در مدرسه‌ای نزدیک همان منطقه در شیفت عصر مشغول تحصیل هستند
ما نمی‌توانیم سرعت فعالیت‌هایمان را با سرعت تغییرات اقلیمی هماهنگ کنیم ما از این چالش به عنوان عوامل بیرونی غیر قابل پیش بینی یاد می‌کنیم. اینکه برداشت از سفره‌های آبی زیرزمینی در مناطق مرکزی فلات ایران این سفره‌ها را خالی کرده است تقصیر آموزش و پرورش نیست اما در برخی نقاط مثل اصفهان، یزد و برخی از نقاط تهران شاهد فرونشست بودیم.
با بروز فرو نشست مدارس دچار آسیب جدی می‌شوند این معضل را باید دستگاه‌های دیگر حل کنند. ما عمدتاً مدارس را تخلیه می‌کنیم. هر مدرسه‌ای که دچار فرونشست شده و خطر تخریب در آن وجود داشته است به صورت کامل تخلیه شده و دانش آموزان آن مدرسه در مدرسه‌ای نزدیک و در همان منطقه در شیفت عصر مشغول تحصیل هستند تا مدرسه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته شده به صورت کامل ساخته شود و در اختیار آنان قرار گیرد.
دشت جنوبی تهران کاملاً در خطر فرونشست زمین است. با این حال تاکنون خیلی با فرونشست زمین در این مناطق مواجه نبودیم و بیشتر در اصفهان با چالش فرونشست زمین مواجه بودیم.
بر همین اساس در مناطقی از استان اصفهان که با بررسی‌ها دریافتیم با خطر فرونشست زمین مواجه نیستیم اقدام به ساخت مدارس جایگزین کردیم.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=46829

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.