• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

کم‌ترین امتیاز برای صعود از دور گروهی جام جهانی

  • 06 اردیبهشت 1401 - 10:47
کم‌ترین امتیاز برای صعود از دور گروهی جام جهانی

به گزارش ایسنا، تیم ملی فوتبال ایران در دور گروهی جام جهانی با تیم‌های انگلیس، آمریکا و برنده پلی‌آف اروپا (شامل تیم‌های ولز، اوکراین یا اسکاتلند) هم‌گروه است. شاگردان دراگان اسکوچیچ اواسط خرداد سومین رقیب خود را هم در این رقابت‌ها شناسایی خواهند کرد.

در حال حاضر و در جامعه ورزشی ایران، این انتظار از تیم ملی می‌رود که بتواند در ششمین حضور خود در این مسابقات و سومین دوره متوالی بالاخره طلسم حضور در مرحله دوم (حذفی) جام جهانی را بشکند و برای نخستین بار این مسابقات را با انجام ۴ بازی یا بیشتر ترک کند.

ایران تاکنون دو بار موفق شده در دور گروهی یک پیروزی کسب کند که هیچ گاه برای صعود از گروه کافی نبوده است. یک بار در جام جهانی ۹۸ فرانسه، ایران با یک برد و دو باخت، سوم شد و یک بار هم در دوره گذشته در جام جهانی روسیه، تیم ملی با یک برد و یک تساوی و یک شکست، ۴ امتیازی شد و پشت سر اسپانیا و پرتغال ۵ امتیازی از صعود به دور بعد بازماند.

ناکامی در صعود به دور بعد با وجود داشتن ۴ امتیاز در حالی است که در ادوار گذشته جام جهانی برخی از تیم‌ها با ۳ امتیاز هم توانستند حضورشان را در دور بعد قطعی کنند. البته نقطه مقابل این مساله هم وجود داشته و گاهی تیم‌هایی با وجود کسب ۶ امتیاز نتوانستند به جام جهانی راه یابند.

طبق احتمالات موجود از زمان ۴ تیمی شدن هر گروه جام جهانی، ایران برای صعود بدون اما و اگر، نیازمند کسب ۷ امتیاز است و در صورت کسب یک امتیاز هیچ شانسی برای راهیابی به مرحله بعد ندارد.

با این حال، در این گزارش تمام احتمالات مختلف در دور گروهی برای صعود یا حذف یک تیم در دور گروهی را بررسی می‌کنیم:

کم‌ترین امتیاز برای صعود از گروه

کم‌ترین مجموع امتیازی که یک تیم می‌تواند از دور گروهی صعود کند، ۲ امتیاز است.

اگر تیمی ۲ امتیاز کسب کند و به مرحله بعد راه یابد، ،به این معنی است یک تیم تمام بازی‌ها را برده و ۹ امتیاز شده و سه تیم دیگر با هم مساوی کرده‌اند و همگی ۲ امتیاز دارند. در این صورت گل‌زده و سپس گل‌خورده تیم‌ها بررسی می‌شود و برترین تیم به عنوان تیم دوم راهی مرحله بعد خواهد شد. با این حال، این سناریو بسیار بعید است.

حذف قطعی از دور گروهی

با ۱ امتیاز، قطعا تیم مذکور دو بار شکست خورده و یک مساوی دارد و بنابراین حداقل دو تیم دیگر ۳ امتیاز خواهند داشت و تیم ۱ امتیازی نمی‌تواند به مرحله بعد راه یابد.

بالاترین امتیاز برای حذف از گروه

بالاترین امتیازی که می‌توانید کسب کنید اما با آن حذف شوید، ۶ است. اگر سه تیم همگی تیم چهارم را شکست دهند و سپس یکی را ببرند و یکی را با یکدیگر ببازند، هر سه آن‌ها ۶ امتیاز خواهند داشت و یکی از آن‌ها حذف می‌شود. در جام جهانی ۲۰۱۸، مکزیک با ۶ امتیاز تقریباً حذف شده بود اما با شکست آلمان از کره جنوبی نجات پیدا کرد و با ۶ امتیاز به مرحله بعد رفت.

صعود قطعی به مرحله بعد

یک تیم با ۷ امتیاز، قطعا می‌تواند به مرحله بعد راه یابد. (در دور گروهی تیم ۸ امتیازی نداریم). وقتی تیمی ۷ امتیازی می‌شود، فقط یک تیم دیگر می‌تواند ۷ امتیازی شده و دو تیم دیگر زیر ۴ امتیاز خواهند داشت. بنابراین تیم ۷ امتیازی صعود می‌کند.

در نتیجه با حداقل ۲ امتیاز می‌توان صعود کرد، با ۶ امتیاز یا کم‌تر می‌توان حذف شد و اگر تیمی ۷ امتیاز کسب کند، مطمئناً صعود می‌کند.

دراگان اسکوچیچ، سرمربی و بازیکنان تیم ملی ایران در این مدت بارها به این نکته اشاره کرده‌اند که آن‌ها هم رویای حضور در مرحله دوم را در سر می‌پرورانند و تمرکزشان بر روی ایجاد شرایط مناسب قبل از این رقابت‌ها است تا با آمادگی بالایی وارد این مسابقات شوند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=20637

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.