• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳

هدفگذاری ۲ میلیارد دلاری برای صادرات آبزیان

  • 01 خرداد 1402 - 19:05
هدفگذاری ۲ میلیارد دلاری برای صادرات آبزیان

به گزارش خبرنگار مهر، سید حسین حسینی عصر دوشنبه در نشست با اصحاب رسانه و خبرنگاران اظهار کرد: ۱۵ هزار تن ماهیان استخوانی در کشور تولید می‌شود.
وی با تاکید بر صیانت از دریا افزود: جلوگیری از فاضلاب‌های شهری و خانگی به دریا و آلودگی زیست‌محیطی به پهنه آبی مورد تاکید است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور با تاکید بر لزوم توجه به سایزبندی ماهیان خاویاری و استخوانی در بازسازی ذخایر اضافه کرد: حفظ و صیانت از پهنه آبی با فرهنگ سازی امکان پذیر است.
حسینی با بیان اینکه ۸۰ درصد صید ماهیان حاصل تکثیر مصنوعی است، گفت: ممنوعیت برداشت ماهیان خاویاری برای آینده نگری این گونه ارزشمند مورد تاکید است.
وی بابیان اینکه خاویار ایرانی دو واژه جدا نشدنی است، افزود: در اکثر کشورهای دنیا خاویار تکثیر مصنوعی، با نام خاویار ایرانی به فروش می‌رسد و این گونه ارزشمند یک برند جهانی است.
تولید ۴ هزار ۶۰۰ تن گوشت ماهی خاویاری در کشور
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور از فعالیت ۱۹۳ مزرعه پرورش خاویار خبر داد و بیان کرد: این تعداد مزرعه پرورش خاویار در ۲۳ استان کشور فعالیت می‌کنند.
حسینی از تولید ۴ هزار ۶۰۰ تن گوشت ماهی خاویاری در کشور خبر داد و اضافه کرد: در این راستا بیش از ۱۸ تن خاویار تولید شده و تولید ۲۰ هزار تن گوشت ماهی خاویار و ۱۰۰ تن خاویار در بخش پرورش پیش بینی شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور از رهاسازی همزمان ۴.۵ میلیون قطعه بچه ماهیان استخوانی و خاویاری در استان‌های شمالی خبر داد و اضافه کرد: در تولید رهاسازی بچه ماهیان استخوانی و خاویاری نسبت به سال گذشته رشد ۲ برابری داشتیم.
حسینی با بیان اینکه پیش بینی رهاسازی ۴۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی دور از انتظار نیست، گفت: برای رسیدن به هدفگذاری در بازسازی ذخایر اقدامات خوبی صورت گرفته است.
وی با تاکید بر صیانت از برند خاویار خزری افزود: برخی کشورها با پوشش صیانت در صدد توقف صادرات خاویار ایرانی هستند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور با تاکید بر اینکه صید تجاری خاویار ممنوعیت جهانی دارد، گفت: مقوله پرورش خاویار و صادرات خاویار پرورش یافته با صید تجاری از دریا متفاوت است برخی کشورها با خلط مبحث دنبال سد صادرات خاویار ایرانی هستند.
افزایش ۴ برابری صادرات آبزیان در کشور
حسینی از افزایش ۴ برابری صادرات آبزیان در کشور خبر داد و اضافه کرد: صادرات آبزیان در سال گذشته ۳۰۹ میلیون دلار ارزآوری داشته است.
وی با بیان اینکه هدفگذاری ۲ میلیارد دلاری در برنامه صادرات آبزیان تعریف‌شده است، افزود: در حوزه صادرات خاویار برنامه توسعه مند و ارز آور داریم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور با اشاره به دیر بازده بودن ماهیان خاویاری اضافه کرد: بسترها برای رسیدن به طلایی تولید و صادرات خاویار در کشور فراهم است اما در این صنعت نوپا هستیم.
حسینی با بیان اینکه ایران در بخش فیل ماهی رتبه نخست را دارد، گفت: حتی کشور چین هم نتوانست در بخش پرورش فیل ماهی به ایران برسد.
وی با بیان اینکه سرانه مصرف آبزیان در سال گذشته بیش از ۱۴ کیلو گرم بوده است، افزود: این رقم با متوسط میانگین مصرف آبزیان که ۲۰ کیلوگرم است فاصله زیادی داریم.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=42331

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.