• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

مراقب بیماری خطرناک مالاریا باشید/ بروز علائم مالاریا

  • 05 اردیبهشت 1402 - 19:10
مراقب بیماری خطرناک مالاریا باشید/ بروز علائم مالاریا

به گزارش خبرگزاری مهر، داود یادگاری نیا اظهار کرد: مالاریا بیماری انگلی و قدیمی است که سال‌ها بشر با آن درگیر بوده به شکلی که در اکثر کشورهای دنیا موارد گزیدگی با پشه مالاریا همچنان گزارش می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وجود مالاریا در آب و هوای معتدل غیر معمول است، گفت: اما هنوز گزیدگی توسط پشه‌های آلوده در شهرهای جنوبی و گرم کشور دیده می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مالاریا یک بیماری است که توسط انگل ایجاد می‌شود و این انگل از طریق نیش پشه آلوده به انسان‌ها منتقل می‌شود، توضیح داد: علائم و نشانه‌های مالاریا معمولاً در عرض چند هفته پس از گزیده شدن توسط پشه آلوده شروع می‌شود ولی با این حال، انواع مختلف انگل مالاریا می‌تواند حتی تا یک سال در بدن خفته بمانند.

وی ادامه داد: تکثیر، حمله و تخریب گلبول‌های قرمز خون یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که پس از گزیده شدن توسط پشه آلوده در بدن ایجاد می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه عفونت مالاریا به طور کلی با علائم و نشانه‌هایی مانند تب، لرز، سردرد، تهوع و استفراغ یا درد و خستگی ماهیچه بروز می‌کند، ادامه داد: لرز اولین علامت ابتلاء به این بیماری است، در ادامه تب و تعریق هر ۲۴ یا ۴۸ ساعت یکبار سیکل معمول این بیماری به حساب می‌آید.

یادگاری نیا ادامه داد: انواع مختلفی از انگل‌های مالاریا وجود دارد که عوارض مختلفی از خود نشان می‌دهند. برخی از مدل‌های مالاریا می‌توانند مرگبار باشد، و به سیستم مغز آسیب جدی وارد کنند به شکلی که انگل‌ها عروق کوچک مغز و یا سایر اندام‌ها را مسدود کرده و در نهایت ممکن است فرد دچار تشنج و یا کاهش سطح هوشیاری شود.

وی تاکید کرد: بیماری مالاریا خصوصاً در فرم‌های شدیدتر می‌تواند تمامی اندام بدن همانند کلیه، ریه و مغز را مورد تهاجم قرار دهد. به عنوان نمونه این انگل می‌تواند تخریب وسیعی در کلیه‌ها ایجاد کند به شکلی که در ادرار فرد اختلالاتی ایجاد شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه خوشبختانه بیماری مالاریا قابل درمان است، افزود: نکته اینجاست که انگل‌ها به برخی داروها و پشه کش‌ها مقاوم می‌شود و این موضوع درمان این بیماری را با چالش‌هایی مواجه می‌کند.

یادگاری نیا ادامه داد: بزرگ‌ترین عامل خطر برای ابتلاء به مالاریا، زندگی کردن یا بازدید از مناطقی است که در آنجا این بیماری شایع است.

وی از کاهش چشمگیر تعداد موارد بیماری مالاریا در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: بخشی از مواردی از گزیدگی هم که در کشور گزارش می‌شود غالباً از کشورهای مجاور همانند پاکستان و یا افغانستان وارد می‌شود.

یادگاری نیا افزود: سم پاشی نقاطی که امکان وجود پشه‌ها وجود دارد، خوابیدن زیر یک تور، تور تخت، به خصوص آن‌هایی که ضد حشرات هستند می‌تواند برای جلوگیری از نیش پشه در هنگام خواب کمک کننده باشد.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به راه‌های انتقال مالاریا به شخص دیگر عنوان کرد: اگر پشه غیر آلوده فرد مبتلا به مالاریا را گاز بگیرد، آلوده به انگل‌های مالاریا خواهد شد و می‌تواند آن را به افراد دیگری منتقل کند.

وی، راه حل‌هایی برای پیش گیری از بروز مالاریا را ارائه داد و افزود: اگر در جایی زندگی می‌کنید و یا به منطقه‌ای سفر می‌کنید که در آن مالاریا معمول است، توجه داشته باشید که پشه‌ها بین غروب و طلوع بیشتر فعال هستند بنابراین برای محافظت از خود در برابر گزش پشه باید پوست خود را بپوشانید، شلوار و پیراهن آستین بلند بپوشید و از دافع حشرات برای پوست و لباس استفاده کنید.

استفاده از اسپری حاوی DEET بر روی پوست و اسپری حاوی پرمترین برای استفاده در لباس از دیگر مواردی بود که یادگاری نیا برای پیشگیری از ابتلاء به مالاریا به آن اشاره کرد.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سایر راه‌های انتقال مالاریا را؛ از مادر به فرزند متولد نشده، از طریق تزریق خون و به اشتراک گذاری سوزن‌های استفاده شده ذکر کرد.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=41045

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.