• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

محله اسلامی در امتداد مردم سالاری دینی است

  • 14 اردیبهشت 1402 - 18:58
محله اسلامی در امتداد مردم سالاری دینی است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، احمد وحیدی وزیر کشور پنجشنبه (۱۴ اردیبهشت) در همایش محله اسلامی که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، نقش محله در افزایش سرمایه اجتماعی را مهم دانست و گفت: محله اسلامی در امتداد مردم سالاری دینی است.
وی افزود: هم موضوع و هم زمان پرداخته شدن به این مساله اهمیت دارد.
وی ادامه داد: هم در حوزه سیاستگذاری و هم در حوزه اقدام موضوعات اجتماعی یک خلأ وجود دارد به گونه‌ای که ساختاری مشابه شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی یا شورای اقتصاد، ندارد.
وزیر کشور با بیان اینکه در مقاطعی مسائل اجتماعی به شورای عالی انقلاب فرهنگی محول شده بود، اضافه کرد: جایگاه تنظیم سیاست‌های اجتماعی خود یک موضوع قابل بررسی است، اینکه جایگاه کجاست و چگونه سیاست‌های اجتماعی باید طراحی شود.
وحیدی تصریح کرد: ما محله اسلامی را گاهی از منظر سیاست اجتماعی بررسی و سیاست‌های اجتماعی را با توجه به جغرافیا و مجمتع‌های انسانی تنظیم می‌کنیم. در قانون اساسی وقتی شورا تعریف می‌شود، شورای محله هم پیش‌بینی شده که این شورای محله شکل نگرفته است.
وی بیان کرد: یکی از مسائل مهم ما مردم سالاری دینی است که این مفهوم سیاسی باید جوششی باشد که از محلات شروع می‌شود و در نهایت پدیده مردم سالاری دینی شکل می‌گیرد.
وزیر کشور با اشاره به نقش محله اسلامی در مردم سالاری دینی گفت: محله امتداد مردم سالاری دینی و مقدمات تشکیل اجتماعاتی است که هویت سیاسی کلان را می‌تواند شکل دهد.
وحیدی افزود: گاهی به محلات با موضوع سرمایه اجتماعی نگاه می‌شود، اعتماد در محله‌ها شکل می‌گیرد، جایی که مردم با هم هستند و اعتماد متقابل شکل می‌گیرد، محله اسلامی یعنی محله‌ای که هر کسی به فکر همسایگانش است.
وی تأکید کرد: در محله اسلامی مشارکت، تعامل، اعتماد و رضایت برقرار است. در چنین محله‌ای آسیب اجتماعی رخ نمی‌دهد.
وزیر کشور یکی از راه‌های برطرف شدن آسیب‌های اجتماعی را احساس مسئولیت همگانی دانست و گفت: مردم محله‌ها می‌توانند با همدلی و اتحاد، نسبت به این آسیب‌ها دغدغه داشته باشند و برای حل آنها تلاش کنند.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=41446

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.