به گزارش خبرنگار مهر، آیین رونمایی از اولین کتاب تاریخ شفاهی موزه سینما، پلتفرم تخصصی موزه سینما، اپلیکیشن تقویم جامع سینمای ایران و اولین سالن ایمرسیو مدیای موزه عصر یکشنبه ۲۵ شهریور در موزه سینما برگزار شد.
مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما با بیان اینکه کار موزه این است که اتصالی میان نسل قدیم و جدید ایجاد کند، گفت: مراسم امروز حاصل تغییر رویکرد موزه سینما است. نسل جدید درگاه ادراکی متفاوتی با موزه سینما داشت درنتیجه ما نیاز داشتیم که با مخاطب جدید ارتباط برقرار کنیم. نکته مهم این است کسانی که وارد موزه سینما میشوند باید جذب آن شوند زیرا آثار و جوایز مفاخر سینمای ایران در این مجموعه فرهنگی نگهداری میشود و ما در رویکرد جدید موزه میخواهیم ارتباطمان را با مخاطبان عمیقتر کنیم. مخاطب اصلی موزه کودکان هستند به همین دلیل ما در برخی از بخشهایمان وسایلی قرار دادیم که به اندازه قد کودکان است.
وی درباره تقویم جامع سینمای ایران نیز بیان کرد: کار ما بزرگداشت مهمترین داشته سینمای ایران یعنی افراد آن است. کاری که ما در تقویم سینمایی انجام دادیم این است که زادروز، درگذشت، جوایز، آثار و … هنرمندان را اعلام میکنیم و همچنین افراد میتوانند وارد بیوگرافی و معرفی آثار افراد شوند. ما اکنون اطلاعات نزدیک به ۳ هزار نفر را در این تقویم سینمایی ثبت کردیم. همچنین امیدواریم شبکه اجتماعی مخصوص سینماگران نیز ایجاد شود تا ارتباط خانواده سینما از این طریق حفظ شود.
مدیرعامل موزه سینما گفت: در حوزه تاریخ شفاهی موزه سینما صاحب گنجینه ایران است اما این گنجینه درحال خاک خوردن بود. به همین دلیل این گنجینه را فرآوری کردیم و بخشی از آن کتابهایی است که منتشر شد. در سه سال گذشته شاید بیش از ۱۰۰ نشست، کارگاه و مصاحبه داشتیم که این اطلاعات باید در دسترس علاقهمندان سینما قرار بگیرد.
اسماعیلی در پایان بیان کرد: نسل جدید نسلی است که باید شگفتزده شود و ما نمیتوانیم با سیستم قدیم آنها را جذب سینما کنیم. درنتیجه سالن ایمرسیو مدیا را راهاندازی کردیم و به زودی محصولات بیشتری در آن قرار میگیرد.
سینمای ایران سربلند است
علی نصیریان بازیگر پیشکسوت سینما نیز در ادامه مراسم گفت: میخواهم از اتفاقی که در دهه ۴۰ در حوزههای مختلف فرهنگ و هنر رخ داد، صحبت کنم. در زمینه سینما در آن دهه حرکتهای خیلی خوبی شروع شد. ما در آن زمان سینما داشتیم اما سینما مناسب فرهنگ ایران نبود و این نوع سینما با آدمهایی مانند فرخ غفاری، مسعود کیمیایی و زندهیاد مهرجویی شروع شد. این افراد با فرهنگ غرب و فرهنگ ایران به خوبی آشنا بودند و آثار جذابی ساختند.
وی ادامه داد: بنیاد کار ما بر متن یعنی فیلمنامه استوار است و این مساله از نمایشنامه منبعث میشود که متاسفانه ما پیشتر در ایران نمایشنامهنویسی نداشتیم. در آن زمان تئاتر سنتی داشتیم که ساختار دراماتیک نداشت و با آن چیزی که در دنیا به عنوان تئاتر مدرن میشناختند، متفاوت بود. در واقع بنیاد سینمای ایران از جریان نمایشنامهنویسی در دهه ۴۰ آغاز شد و این جریان روی فیلمنامههای سینمای ایران تاثیر زیادی گذاشت.
نصیریان با اشاره به دستاوردهای سینمای ایران پس از انقلاب عنوان کرد: سینمای جدید پس از انقلاب بسیار پیشرفت کرد و نیروهای بااستعداد جوان در بازیگری، کارگردانی و فیلمنامهنویسی پای کار آمدند. من آخرین نفری هستم که از آن دوره ماندهام و اکنون هم دیگر توان کار ندارم اما کار جوانان امروزی را که تماشا میکنم، لذت میبرم.
وی ادامه داد: من نمایش «سیصد» را در کاخ سعدآباد تماشا کردم و از ایفای نقش فردوسی توسط نوید محمدزاده شگفتزده شدم. همه می دانیم کارگردانی مانند اصغر فرهادی اسکار دریافت کرد و این افتخار کمی برای سینمای ما نیست. همچنین بازیگران زن بسیار خوبی پس از انقلاب رشد کردند. سینمای ما پس از انقلاب سینمای سربلندی است. فارغ از مسائل سیاسی باید بدانیم که هنر متکی به انسان است و دولتها صرفا باید برای توسعه هنر بسترسازی کنند.
در ادامه این مراسم با حضور علی نصیریان، احترام برومند، گلنوش انتظامی، نظامالدین کیایی و گوهر خیراندیش از نخستین کتاب تاریخ شفاهی موزه سینما به نام «پژواک سینما» رونمایی شد.
سردی و کدورت را از میان بردارید
در ادامه احترام برومند گفت: لازم دانستم امروز که ما به بهانه روز ملی سینما دور هم جمع هستیم، بگویم چرا بین برخی از سینماگران ما و وزارت ارشاد و متولیان سینما سردی هست؟ من از مسئولان خواهش میکنم که این سردی و کدورت را در سینما از بین ببرند و آنها پیشقدم شوند تا این دره عمیق میان عده زیادی از هنرمندان و مسئولان را سبز و خرم و پر از صمیمیت کنند.
در ادامه نظامالدین کیایی صدابردار پیشکسوت سینما نیز گفت: در این سن شانهها و بدن من توان این بار سنگین فرهنگی و رونمایی از چنین کتابی را ندارد. من از ۱۶ سالگی با آقای محمدعلی کشاورز دوست شدم و طبیعتا اکنون افتخار بزرگی است برای من که در رونمایی از این کتاب کنار شما هستم.
گوهر خیراندیش از دیگر مهمانان این بخش نیز گفت: من از موزه سینما بسیار ممنونم که با کمک آقای جیرانی تاریخ شفاهی این دردانههای عزیز سینما را ثبت کردند که برای جوانان بسیار مفید است.
در ادامه گلنوش انتظامی نوه عزتالله انتظامی نیز بیان کرد: پدرم آقای مجید انتظامی به دلیل شرایط بد جسمانی نتوانستند در مراسم حضور پیدا کنند و به همه شما سلام رساندند. قطعا اگر بودند از این اتفاق زیبا بسیار لذت میبردند.
در ادامه با حضور علیرضا زریندست، داریوش فرهنگ، محمد خزاعی و مجید اسماعیلی از پلتفرم تخصصی موزه سینما رونمایی شد.
عشق در سینما فراموش نمیشود
داریوش فرهنگ بازیگر و کارگردان پیشکسوت سینما با بیان اینکه باید قدردان بزرگان سینما باشیم، گفت: علی نصیریان خودشان یک موزه سیار سینما هستند که ما در سرتاسر کشور میتوانیم از این گنجینه بهره ببریم. ما درس اخلاق، نظم و بالاتر از همه عشق و مهربانی را از ایشان آموختیم. خیلی چیزها در این سینما فراموش میشود اما عشق هرگز فراموش نمیشود. آقای نصیریان روش و منش خاص خودش را دارد. به ما آموختند که این حرفه بازنشستگی ندارد و سن و سال نمیشناسد.
وی افزود: نمیتوان در این کشور از بازیگری صحبت کرد و یاد عزت الله انتظامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی، محمدعلی کشاورز و داوود رشیدی نیفتاد. من این شانس را داشتم که با همه این ۵ عزیز کار کنم. اگر این استادان نبودند این جاده ناهموار سینما و تئاتر را چه کسی هموار میکرد؟ این جاده ناهموار این روزها بدتر شده است و سراغ هرچیزی که میرویم شرایط بسیار سخت است.
داریوش فرهنگ در پایان صحبت های خود خطاب به رئیس سازمان سینمایی از ممنوعالکاری عدهای از اهالی سینما و توقیف برخی آثار سینمایی گله کرد. وی از مسئولان فرهنگی و هنری کشور خواست تا احترام جایگاه هنرمندان کشور را حفظ کنند.
علیرضا زریندست دیگر سخنران این مراسم نیز گفت: با آقای فرهنگ فیلم «طلسم» را کار کردیم و در یک هارمونی بینظیر در این فیلم به یک نقطه مشترک رسیدیم و اثر باارزش و درخشانی را برای سینمای ایران به وجود آوردیم.
در ادامه از فریدون جیرانی، داریوش مودبیان، مجید اسماعیلی دعوت شد تا از تقویم جامعه سینمای ایران رونمایی کنند.
گرامیداشت یاد نسل اول فیلمسازی ایران
سپس فریدون جیرانی در سخنانی گفت: آقای نصیریان به خوبی نسل دوم فیلمسازی را معرفی کردند که از دل زبان جدید تئاتر متولد شدند. پیش از نسل دوم، نسل اول سینما آمد که از دل کانون پرورش فکری، از دل تماشاخانه تهران و از دل تکنسینهای سینما متولد شدند و سینما را زنده نگه داشتند. نسل اول سینما بازیگران مهمی داشت مانند فردین، ناصر ملک مطیعی و… . بنده یاد نسل اول فیلمسازی در ایران را گرامی میدارم زیرا نسل بسیار مهمی بودند البته خوشبختانه امشب در جمع ما آقای همایون حضور دارد که جای خوشحالی است.
در ادامه داریوش مودبیان بازیگر، کارگردان و فیلمنامهنویس نیز بیان کرد: ما سالها در حوزه پژوهشی سینما اشتباه هایی داشتیم که این اتفاق کار پژوهشی را مخدوش میکند. تقویم جامع سینما میتواند گستردهتر شود زیرا ما در سینما اشخاص گوناگونی داریم که باید علاوه بر بازیگران به تمام مولفهای سینما بپردازند.
هیچکش نمیتواند یک هنرمند را محدود کند
محمد خزاعی در پاسخ به گلایههای داریوش فرهنگ نسبت به شرایط فرهنگی و ممنوع الکاری هنرمندان و فیلمهای توقیفی گفت: بنده ۳ سال است که مدیریت سازمان سینمایی را برعهده دارم و نمی توانم پاسخگوی چهاردهه مدیریت سینما باشم. طی چهل سال گذشته، در همه دولت ها همواره برای افراد و آثاری مشکلاتی پیش آمده است. از دهه ۶۰ هم ممنوعیت فعالیت برخی هنرمندان و آثار هنری را شاهد بوده ایم و این پدیده چیز جدیدی نیست. در همه دورهها یکسری فیلمها موانعی برای اکران داشتند و در سالهای بعد به دلیل برخی مسائل، مشکلاتشان رفع شده است.
وی ادامه داد: معتقدم هیچکس نمیتواند یک هنرمند را محدود کند مگر اینکه خودش این محدودیت را برای خودش ایجاد کند، هنرمند همواره با اثر هنری خود ماندگار است. هنرمند حزب سیاسی نیست. هنرمند قرار نیست کار سیاسی کند بلکه هنرمند باید در اثر هنری خودش حرفش را مطرح کند. سینما و فرهنگ هم محل تاخت و تاز سیاستمداران نیست. هنرمندان باید در آثارشان، دغدغه های سیاسی و اجتماعی خود را منعکس کنند. آزادی حق هنرمند است ولی اگر کسی بخواهد به جای کار هنری، وارد کنشگری سیاسی شود طبیعی است که باید مسئولیت کارش را هم بپذیرد. مانند مهندس و پزشکی که خارج از حوزه تخصصی وارد جریان سیاسی و حزبی می شود.
رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: امروز کمتر از ۳۰ هنرمند گرفتار مشکل و ممنوعیت کاری هستند که تعدادی از آن ها در خارج از کشور بهسر می برند و چند نفری هم به خاطر موضوع حجاب مشکل دارند که مشکلات تعدادی از آنها با همکاری و کمک خودشان در حال حل شدن است.
خزاعی در پایان درباره فیلمهای توقیفی اظهار کرد: به جز فیلم آقای غلامرضا موسوی هیچ فیلم توقیفی در زمان مدیریت بنده وجود ندارد که پروانه ساخت دریافت کرده و مجوز نمایش نداشته باشد. این فیلم هم فرایندی مغایر با آئین نامه ساخت را طی کرده و تخطی عوامل از قوانین کشور در آن اتفاق افتاده است. در رابطه با ممنوعیت فعالیتهای هنرمندان نیز، باید بگویم که وزارت ارشاد و سازمان سینمایی ابزار و اختیاری برای ممنوع کردن در هیچ دوره و دولتی نداشته و ندارد و مسئولیتی هم، در این زمینه ندارد بلکه قوه قضائیه و مراجع قانونی به این گونه موضوعات رسیدگی می کنند.
موزه باید منجر به صلح شود
سید احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم نیز گفت: من از آقای اسماعیلی و همکارانشان بابت تلاش این چند سال تشکر میکنم. مخاطب اصلی موزه کودک است و موزه باید منجر به صلح و پذیرش یکدیگر باشد. موزههایی که کینه و نفرت را به مخاطب خودشان منتقل کنند، موزه نیستند. موزه فضای دموکراسی است و هیچ اثری نباید در موزه قضاوت شود. ما به عنوان موزه دار نمیتوانیم یک فیلم، هنرمند و فضا را قضاوت کنیم. قطعا بحث بهروز شدن و شرایط ارتباطی از این نظر مهم است که موزهها به دنبال افزایش مخاطبان خود هستند. امیدوارم موزه سینما در مقام موزهای خود نهاد روشنفکر و منتقد سینمای ایران باشد. موزهها هستند که به یادمان میآوردند که بودیم، که هستیم و چه چیزی برای آیندگانمان به ارمغان خواهیم گذاشت.
در پایان این مراسم از اولین سالن ایمرسیو مدیای موزه با قابلیت نمایش تصاویر در چهار وجه رونمایی شد.
در این مراسم محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما، علیرضا اسماعیلی مدیرکل دفتر ریاست سازمان سینمایی، هادی میرزایی رئیس اداره کل موزه ها و هنرمندانی ازجمله علی نصیریان، داریوش فرهنگ، فریدون جیرانی، گوهر خیراندیش، احترام برومند، مژده لواسانی، احمد محیط طباطبایی، نظامالدین کیایی، غلامرضا موسوی، مهوش وقاری، علیرضا زریندست، داریوش مودبیان، حسین زندباف، محمدعلی ساربان، حسن زاهدی، شهراد بانکی، سعید رشتیان، فخرالدین سیدی، محمود گبرلو، محمدعلی تبریزیان (همایون بازیگر قدیمی سینما)، امیر عابدی، محمدعلی ساربان، مهرداد غفارزاده، نادر طریقت، آرمین قدرتی، پروین ثقه الاسلامی، فاطمه محمدی سیجانی، فرامرز روشنایی و ... حضور داشتند.