• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

دورخیز فیلم ایرانی برای اکران درعربستان/مسئله زنان سوژه جهانی است

  • 02 اردیبهشت 1402 - 13:54
دورخیز فیلم ایرانی برای اکران درعربستان/مسئله زنان سوژه جهانی است

عباس رافعی کارگردان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فیلم سینمایی «سلوک» که سال گذشته کارگردانی کرده بود و به تازگی پروانه نمایش آن صادر شده است، گفت: تولید این فیلم سال گذشته به پایان رسید و در حال حاضر منتظریم تا علی اوجی به‌عنوان تهیه‌کننده با پخش‌کننده فیلم به توافق برسد تا فیلم وارد چرخه اکران عمومی شود. نویسنده و کارگردان این فیلم خودم هستم و بنابر صحبتی که تهیه‌کننده داشتیم قرارمان این است که ابتدا وارد چرخه پخش بین‌الملل شود و بعد در داخل اکرانش کنیم.
وی توضیح داد: قصدمان این است که فیلم تا زمانی که در صف نوبت اکران داخلی قرار دارد، علاوه‌بر حضور در جشنواره‌های خارجی، بتواند اکران خارج از کشور هم داشته باشد. اگر خاطرتان باشد فیلم‌های قبلی من مانند «فصل فراموشی فریبا» هم به زبان عربی و انگلیسی دوبله کردیم و توانستیم در برخی کشورهای منطقه آن را به صورت گسترده اکران کنیم. همین برنامه را برای فیلم «سلوک» هم پیش‌بینی کرده‌ایم. قصد داریم این فیلم را هم به زبان عربی دوبله کنیم و در کشورهایی مانند کویت، اردن و عمان آن را اکران کنیم.
این کارگردان درباره احتمال قاچاق شدن فیلم پیش از اکران عمومی در ایران به‌واسطه ورود به چرخه پخش جهانی هم گفت: فیلم‌هایی که تا به امروز سرقت شده‌اند، غالباً در اکران آنلاین روی پلتفرم‌های خارجی عرضه شده‌اند. وقتی فیلم در اکران سینماها عرضه می‌شود اما خطر قاچاق کمتر می‌شود. در اکران آنلاین است که فیلم‌ها به راحتی در دسترس قرار می‌گیرند. نسخه اکران عمومی به‌صورت دی‌سی‌پی است و حجم بالایی هم دارد، به همین دلیل سرقت آن سخت‌تر است.
رافعی گفت: الان که فیلم پروانه نمایش دریافت کرده است به‌طور قانونی و آزاد می‌توانیم برای اکران عمومی آن در خارج از کشور هم اقدام کنیم. من پیش از این سه فیلم عربی در کشورهای منطقه ساخته‌ام و به همین پشتوانه ارتباط‌هایی را با پخش‌کننده‌های خارجی در این کشورها دارم. جالب است بدانید تنها فیلم ایرانی که تا به امروز در کشورهای اردن و کویت اکران شده «فصل فراموشی فریبا» بوده است. این کشورها اصلاً فیلم ایرانی اکران نمی‌کنند. به‌دلیل مناسبات سیاسی موجود، اساساً روابط فرهنگی میان کشورها هم قطع است.
وی ادامه داد: بعد از ساخت فیلم «القربا» که من ساختم و اکران گسترده‌ای هم در کشورهای عربی داشت، این کشورها هم روی خوشی به سینمای ما نشان دادند و زمینه فراهم شد تا فیلم‌های خودمان را هم در این فضا اکران کنیم. فیلم «سلوک» هم اساساً یک فیلم بومی نیست و درباره مشکلاتی صحبت می‌کنند که همه زنان در دنیا با آن مواجه هستند.
این کارگردان ادامه داد: اعتقاد و فرضیه ما برای ساخت این فیلم، این بود که اگر زنی همسرش فوت می‌کند و یا طلاق می‌گیرد و یا دختری از سوی نامزدش ترک می‌شود، نباید احساس کند که دنیا به پایان رسیده است. چنین فردی باید به دنبال پیدا کردن قابلیت‌های وجودی خودش برای موقعیت جدیدش باشد. زنی که در داستان ما حضور دارد، بعد از مفقود شدن شوهرش، جستجویی را برای یافتن او آغاز می‌کند اما در نهایت موفق می‌شود خودش را پیدا کند. این یک تم و داستان با محوریت «بازگشت به خویشتن» جهانی است. به‌ویژه که این روزها بحث حضور اجتماعی و سیاسی زنان در ایران وسیع‌تر شده و زنان توانسته‌اند در جهان عرب هم امتیازهایی را به دست بیاورند. ما امید داریم به واسطه همین فیلم بتوانیم به چرخه اکران عمومی کشورهایی مانند عربستان هم نفوذ پیدا کنیم.
رافعی در ادامه با اشاره به برخی حقوق فراموش‌شده زنان در کشورهای عربی به خصوص عربستان گفت: امروز شرایط در این کشورها به‌گونه‌ای شده است که همین زنان عرب وارد عرصه فیلمسازی هم شده‌اند. پرداختن به موضوعاتی که جنبه جهانی پیدا کرده‌اند باعث می‌شود به اکران جهانی موفق فیلم و ارتباط مخاطبان جهانی با آن هم امیدوار شویم.
کارگردان فیلم «سلوک» درباره ترکیب بازیگران این فیلم هم توضیح داد: بازیگران اصلی این فیلم نرگس محمدی، محمدرضا شریفی‌نیا، سام نوری، فریبا نادری و حسن زارعی هستند. من زمان خاصی را هم برای اکران این فیلم مدنظر ندارم و احساس می‌کنم فیلمی که مسئله‌ای مرتبط با زنان جامعه را مطرح می‌کند هر زمانی می‌تواند اکران شود و مخاطب خود را هم خواهد داشت. به‌خصوص در این شرایط فیلم‌هایی از این دست کمتر ساخته می‌شود.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=40888

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.