• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

دمای هوای شاهرود به زیر صفر می‌رسد/ احتمال سرمازدگی باغات

  • 08 فروردین 1402 - 11:17
دمای هوای شاهرود به زیر صفر می‌رسد/ احتمال سرمازدگی باغات

به گزارش خبرنگار مهر، نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهند که از ابتدای هفته آینده استان سمنان میزبان سامانه کم فشار بارشی است که همراه خود بارش برف و باران و برودت هوا را به دنبال خواهد داشت. سرمای هوا به اندازه‌ای خواهد بود که دمای هوا در روز یکشنبه هفته آتی در شهرستان شاهرود سه درجه زیر صفر می‌رسد.
این میزان برودت هوا آن هم در حالی که حدوداً دو هفته از ابتدای سال جدید خواهد گذشت، هشدار جدی سرمازدگی محصولات باغی و کشاورزی در استان سمنان است. محصولاتی که بخشی از آنها در سرمای دوم فروردین ۱۴۰۲ نابود شدند و قرار است گویا مابقی شأن هم هفته آتی بر روی شاخه‌های درخت، از بین برود.
هزینه بالای بخاری و دمنده‌های باغی
نزدیک به یک دهه است سرمازدگی محصولات تولیدی باغات به خصوص در شرق استان سمنان و شهرستان‌های دامغان، شاهرود و میامی را از بین می‌برد و هنوز مسئولان دولتی راهکاری علمی و عملی برای مقابله با آن را پیدا نکرده‌اند. از یک سو استفاده از پوشن ها و پلاستیک‌ها برای باغات امکان پذیر نیست و اگر هم باشد فقط در زمانی جواب می‌دهند که حرارت شعله یا بخاری زیر آنها قرار داشته باشد.
از سوی دیگر سوزاندن روغن سوخته و لاستیک کهنه هم نمی‌تواند آنطور که باید و شاید از سرما زدگی جلوگیری کند و بخاری‌های باغی و ستون‌های دمنده هوا نیز هزینه‌های چند ده میلیون تومانی دارند و بعضاً حتی کشاورزان استان از وجود آنها هم مطلع نیستند.
استفاده از ارقام دیرگل ده مقاوم به سرما نیز در درون مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان مانده و در سطح کشت، ترویج نمی‌شود در واقع ارتباط بین تولیدات علمی و کشاورزان در استان سمنان قطع است. نهایت اقدام دولتی‌ها نیز در این هفت سال اخیر صبر کردن برای سرما زدگی و سپس پیگیری برای پرداخت خسارات سرمازدگی از سوی بیمه‌ها بوده است.
هوا سردتر می‌شود
پیش بینی هواشناسی برای دمای هوای شاهرود طی روز یکشنبه هفته آتی بیشینه ۱۴ درجه بالای صفر و کمینه دو درجه زیر صفر است کمینه دمای هوای در روز یکشنبه هفته آتی در بسطام که مهد کشاورزی شهرستان شاهرود به شمار می‌آید سه درجه زیر صفر اعلام شده است.
در دامغان وضعیت قدری بهتر است و بیشینه و کمینه دمای هوا در روز یکشنبه هفته آتی همزمان با ورود سامانه کم فشار بارشی به ۱۵ درجه بالای صفر و یک درجه زیر صفر کاهش پیدا خواهد کرد. وضعیت در شهمیرزاد اما به مراتب متفاوت است. بیشینه و کمینه دمای هوا در این بخش زیبای نمونه گردشگری ۹ درجه بالای صفر و پنج درجه زیر صفر پیش بینی می‌شود.
دمای هوای مرکز استان سمنان نیز همزمان با روز یکشنبه هفته آتی و استقرار سامانه کم فشار بارشی در استان سمنان ۱۵ و یک درجه بالای صفر اعلام شده است. در نهایت باید منتظر ماند و تلاش کشاورزان در برابر سرمازدگی را شاهد بود کشاورزانی که اولین و آخرین راه مقابله با سرمازدگی در این عدم توان مدیریت دولتی‌ها، لاستیک سوزاندن است.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=40112

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.