• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

خوزستان می‌تواند قطب توریسم درمانی کشور باشد

  • 29 فروردین 1402 - 13:30
خوزستان می‌تواند قطب توریسم درمانی کشور باشد

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله عباس کعبی صبح امروز سه شنبه در دیدار هیئت رئیسه و مدیران ارشد دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: در عرصه پزشکی، تقوی مصداق‌های زیادی دارد که بسیار فراتر از اخلاق پزشکی است و اخلاق پزشکی تنها گوشه بسیار کوچکی از مصادیق فراوان تقوی در حوزه بهداشت، آموزش، درمان و عرصه سلامت است.

وی یادآور شد: در منظومه فکری اسلام چند نوع حق داریم که یکی از آنها حق الله و دیگری حق الناس است؛ حق الله نیز بازگشتش به حق الناس است؛ هم از لحاظ حقوقی و هم از لحاظ فقهی؛ لذا از لحاظ حقوقی و قضائی یک سری جرایم هستند و به آن جرایم حق‌اللهی می‌گویند که دادستان می‌تواند مدعی آنها باشد. جرایم حق‌اللهی به حفظ جامعه برمی‌گردند. در واقع حق الله نیز جنبه عمومی دارد؛ یعنی از لحاظ حقوقی و فقهی، حتی حق الله به حق الناس برمی‌گردد؛ حق الناس به دو دسته فردی و عمومی تقسیم می‌شود که سلامت و بهداشت در ردیف حق الناس عمومی قرار می‌گیرد.

آیت الله کعبی بیان کرد: در بحث رشد تولید، اقدامات اولیه برای راه‌اندازی پارک علم و فناوری سلامت در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اقدام ارزشمندی است که در حوزه اقتصاد دانش بنیان می‌تواند مؤثر و کارآمد باشد.

وی عنوان کرد: در مهار تورم، دستور کلیدی رهبری قطع رابطه دلار با معیشت مردم است؛ به ویژه نسبت به شرکت‌های بزرگ دولتی و شبه‌دولتی دستورات لازم صادر شده، آنهایی که مواد اولیه‌شان با ریال است نباید با قیمت دلار محصول خود را بفروشند چراکه بر معیشت مردم تأثیرگذار است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی اهواز برای سال ۱۴۰۲ باید برنامه تحول داشته باشد و با رویکرد مقام معظم رهبری پیش برود که نقاط ضعف را شناسایی کرده، نقاط قوت را ببیند و تلاش کند نقاط ضعف را مرتفع نماید.

وی ادامه داد: زمانی خوشحال بودیم که در بحث پزشکی و پرستاری خودکفا شده‌ایم اما متأسفانه افزایش هجرت معکوس پزشکان و پرستاران طی چند سال اخیر به ویژه به کشورهای عربی نظیر عمان، قطر و امارات، ایجاد شهرهای پزشکی در این کشورها و پیشنهاد قیمت‌های بالا به کادر پزشکی، نگران‌کننده و در حد یک فاجعه است که باید تدابیری در این خصوص اتخاذ شود.

آیت الله کعبی با اشاره به اینکه غربالگری سلامت در همه ابعاد لازم و حیاتی است و باید در این زمینه اقدامات بیشتری صورت بگیرد، گفت: پزشک خانواده، پرونده سلامت الکترونیک، سبک زندگی، آموزش و پژوهش، محیط زیست، امنیت غذایی، دارو، بیمه‌های اجتماعی، گروه‌های خاص، اقتصاد و طب سنتی همگی از موضوعات مهم حوزه سلامت هستند که باید بیش از پیش به آنها توجه شود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ضمن اشاره به اینکه متأسفانه طی سال‌های اخیر به موضوع طب سنتی به شکل افراط و تفریطی نگاه شده است، گفت: نگاه افراطی این است که همه چیز را در گرو طب سنتی می‌دانند، نگاه تفریطی این است که می‌گویند طب سنتی، موضوع بیهوده‌ای است؛ نگاهی دیگر، طب سنتی را تکمیلی می‌داند و آن را تکمیلی برای درمان و علم پزشکی در نظر می‌گیرند و البته روی هم رفته باید به طب سنتی توجه شود.

وی به بند چهاردهم سیاست‌های سلامت اشاره کرد و گفت: این بند مبنی بر تحول راهبردی علوم پزشکی با رویکرد نظام نوآوری و برنامه‌ریزی برای دستیابی به مرجعیت علمی در علوم، فنون و ارائه خدمات پزشکی است که خوزستان در این زمینه پتانسیل بالایی دارد و می‌توان از کشورهای همسایه استفاده کرد و استان را به عنوان یک قطب مهم کشور در زمینه توریسم درمانی معرفی کرد و حتی می‌توان یک شهر درمانی ایجاد کرد.

آیت الله کعبی به سفر پیش روی رئیس جمهور به استان خوزستان اشاره و بیان کرد: تمام تلاشمان بر این است که تمامی حوزه‌ها، مخصوصاً حوزه سلامت استان از این سفر منتفع شوند و با طرح‌ها و مصوبات کلیدی، بتوان به مردم شریف استان در بخش بهداشت و درمان کمک قابل توجهی کرد.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=40721

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.