مراسم تودیع حسین اربابی و معارفه محمدحسین صوفی به عنوان رئیس کانون روز ۱۲ آبان ماه در سالن اجتماعات کانون جهانگردی برگزار شد. در این مراسم حسین اربابی رئیس سابق کانون که به مدت ۲۳ ماه این مسئولیت را به عهده داشت گفت: در دوران کرونا با اینکه همه برنامه‌ها لغو شده بود اما مسابقات رالی را از سالی ۱۴ مسابقه به سالی ۱۴۰ مسابقه افزایش دادیم. همچنین بزرگترین امداد خودرو را داشتیم که درآمد آن پایین آمده بود ولی توانستیم با راههای خلاقانه و همکاری دستگاه‌ها این درآمد را با فعالیت‌های بیشتر افزایش دهیم.

در ادامه، محمد حسین صوفی نیز که حکم مدیرعاملی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران را از علی دارابی قائم مقام وزارت میراث فرهنگی دریافت کرد گفت: در دوره تحول که آقای ضرغامی آغاز کرده، برنامه‌های توسعه‌ای با همکاری همدیگر و با سیاست‌ها و خط مشی‌هایی که در نظر گرفته شده انجام می‌دهیم.

صوفی پیش از این دبیر شورای نظارت بر سازمان صداوسیما و از اعضای شورای عالی بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها بود.

عدم رعایت حریم میراثی و ساخت خانه ۷ طبقه در مجاورت خانه لرزاده

همچنین در این هفته از شورای شهر تهران خبر رسید رئیس کمیته گردشگری در تذکری با اشاره به ساخت ساختمان ۷ طبقه در مجاور خانه لرزاده و عدم رعایت حریم میراثی این مجموعه گفت: جالب اینجاست که مالکیت ساختمان ساخته شده در اختیار خود شهرداری است.

سید احمد علوی، رئیس کمیته گردشگری شورای ششم شهر تهران در تذکری که در آغاز جلسه نوزدهم این شورا داد، به ساخت و ساز بدون رعایت حریم میراثی در مجاور خانه لرزاده اشاره کرد و گفت: خانه استاد لرزاده که در خیابان شریعتی، پایین‌تر از بهار شیراز، انتهای کوچه سخن قرار دارد، پس از سال‌ها در تملک شهرداری قرار گرفت و بازسازی شد و در ۱۷ مهر ۱۳۹۸ و به مناسبت هفته تهران گشایش یافت.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه استاد لرزاده ۵۰ سال از عمرش را در این منزل سپری کرده افزود: خانه لرزاده با هدف ایجاد موزه توسط میراث فرهنگی ثبت ملی شده است و مانند همه بناهای میراثی دارای حقوق حفاظتی است از جمله ممنوعیت ساخت سازه‌های بلندتر از بنای ثبت شده است اما این موضوع در مورد خانه لرزاده رعایت نشده و حتی با وجود تذکرات اعلام شده از سوی شورای شهر تهران، در حریم میراثی خانه موزه لرزاده (خانه معمار) ساختمان ۷ طبقه ساخته شده است.

وی تأکید کرد: جالب اینجاست که طرح ابتدایی ساخت ساختمانی ۲ طبقه با کاربری آمفی تئاتر بوده که در کمال تعجب به ناگاه تغییر کاربری داده و جایش را ساختمانی ۷ طبقه گرفته است.

به گفته علوی خانه لرزاده در اختیار شهرداری تهران است و قرار بود به عنوان خانه معمار از آن استفاده شود.

خودروی رهاشده در میامی حاوی ۳۲ شیء عتیقه بود

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی میامی گفت: ۳۲ قلم شیء تاریخی دوره اسلامی از یک دستگاه خودروی رهاشده در این شهرستان کشف شد.

سید محمدصادق رضویان با بیان اینکه ۳۲ قلم شیء تاریخی دوره اسلامی از یک دستگاه خودروی رهاشده در این شهرستان کشف شد، تاکید کرد: این اشیای تاریخی با تلاش نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی و انتظامی شهرستان میامی از خودروی رهاشده در نزدیکی روستاهای کالپوش کشف شد. این اشیا که قدمت آن‌ها به دوره اسلامی بازمی‌گردد شامل پایه ستون، کوزه، گلدان و ظروف سفالی است.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی میامی گفت: برابر مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مصوب ۱۳۷۵، هرگونه سرقت، قاچاق اشیای عتیقه، حفاری، کاوش، تجاوز، ایجاد خسارت، تخریب، دخل و تصرف، خرابی و لطمه، تغییر کاربری آثار تاریخی و فرهنگی جرم است و مرتکبین آن علاوه بر جبران خسارت وارده، ضبط اقلام و ابزار کاری به پرداخت خسارت و اعمال مجازات حبس تعزیری حداقل از یک ماه تا ده سال محکوم می‌شوند.‌

اجرایی شدن دستورالعمل حضور گردشگران خارجی با فعالیت سه کمیته

اجرایی شدن دستورالعمل حضور گردشگران خارجی با فعالیت سه کمیته‌

این هفته در نشست‌های پشت سر هم معاون گردشگری، علی اصغر شالبافیان درباره اجرایی شدن دستورالعمل حضور گردشگران خارجی گفت: به منظور اجرایی شدن دستورالعمل نحوه حضور گردشگران خارجی به ایران در ایام کرونا، سه کمیته تخصصی تشکیل شده و امکان حضور گردشگران ورودی به کشور را در دستور کار قرار داده است. با تشکیل سه کمیته تحت عناوین «کمیته هماهنگی استان‌ها»، «کمیته فنی» و «کمیته نظارت»، حلقه ارتباطی قوی میان اجزای فرابخشی دولتی و بخش خصوصی متشکل از فعالین و اعضای صنوف تخصصی شکل گرفته است تا بر مبنای این ارتباط بندهای قید شده در دستورالعمل نحوه حضور گردشگران خارجی به ایران در ایام شیوع ویروس کرونا، به قید فوریت در مسیر اجرایی شدن قرار گیرد.

وی افزود: نحوه تعامل هر یک از استان‌ها با سایر نهادهای تأثیرگذار بر چرخه گردشگری و نیز بخش خصوصی در کنار ایده‌های ابتکاری و به کاربردن طرح‌های خلاق، بستر مساعدی به منظور اعتمادسازی و آماده‌سازی شرایط میزبانی از گردشگران خارجی فراهم خواهد آورد.

پاویون ایران در ردیف ۱۵ پاویون تماشایی اکسپو دبی از نگاه سی.ان.ان

پاویون ایران در ردیف ۱۵ پاویون تماشایی اکسپو دبی از نگاه سی. ان. ان

خبر دیگر اینکه پاویون ایران یکی از ۱۵ پاویونی است که خبرگزاری سی. ان. ان آن را به عنوان پاویون تماشایی در اکسپوی ۲۰۲۱ دبی معرفی کرده است.

یک ماه از افتتاح اکسپوی دبی ۲۰۲۱ می‌گذرد و کشورهای مختلف به ارائه برنامه‌های خود پرداخته‌اند. از نگاه به آینده و آنچه در نظر دارند تا معرفی فرهنگ شأن. در این میان هر یک از ۱۹۲ کشور شرکت کننده در اکسپو تلاش کرده تا با طراحی پاویونی منحصر به فرد، مخاطب بیشتری جذب کند و معرف کشورش باشد.

این رویداد جهانی تا کنون بازتاب‌های گوناگونی در رسانه‌های مختلف و بین‌المللی داشته است. به تازگی CNN در گزارشی ۱۵ پاویون تماشایی hکسپوی دبی ۲۰۲۱ را معرفی کرده که یکی از این ۱۵ پاویون متعلق به ایران است.

در این گزارش تشریحی و تصویری آمده این رویداد یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین رویدادهای بین‌المللی است و کشورها از این پلت فرم برای نمایش آخرین نوآوری‌های فناوری و میراث فرهنگی خود استفاده می‌کنند. معماران مشهور نیز این صحنه را فرصتی برای افراط جاه‌طلبانه ترین ایده‌های خود و جلب نظر مشتریان بالقوه می‌دانند. در این اکسپو برخی از چشم گیرترین و عجیب‌ترین و غیرمعمول‌ترین غرفه‌ها توسط بهترین و مشهورترین معماران طراحی شده است.

در این گزارش آمده که غرفه ایران نیز از توپ‌های سفالی پخته شده، تشکیل شده است. مجموعه‌ای از جعبه‌های آبی پوشیده شده در توپ‌های سفالی پخته شده، غرفه ایران را تشکیل می‌دهند. هر جعبه عناصر مختلف فرهنگ، سنت و صنایع دستی کشور را به نمایش می‌گذارد. جریان‌های آب بازدیدکنندگان را در مسیرهای پیاده‌روی و داخل غرفه، که توسط معماران Shift Process Practice طراحی شده است، همراهی می‌کنند.

اطلاعیه میراث تهران درباره تبدیل حوض موزه فرش به باغچه/ موقتی است

حوض موزه فرش به باغچه

پس از انتقادها نسبت به تبدیل حوضچه‌های موزه فرش به باغچه، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران اطلاعیه‌ای منتشر و اعلام کرد که این تغییر کاربری موقتی خواهد بود.

مدیر موزه ملی فرش حوضچه‌هایی که به عنوان وضوخانه همراه با آثار مجسمه‌ای چند جفت کفش و دستانی که رو به قبله به عنوان اعتقادات قلبی فرش بافان ساخته شده بود را در روزهای اخیر با خاک پر کرده و آنها را به باغچه تغییر کاربری داده است. این موضوع موجب اعتراضات متعددی شد. در این باره احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران نیز گفته بود: مجموعه آب و موزه با یکدیگر کار می‌کردند و حالا بهترین کار احیای جریان و حرکت آب به منزله طهارت و پاکی بود و فرش که نمادی از هنر ایرانی است، بهتر بود حوض‌ها احیا شوند. چون هدف معمار از این کار، القای حس وضو خانه برای مخاطب بود.

در پی این اعتراضات اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در اطلاعیه‌ای به این شرح نسبت به اعتراضات واکنش نشان داد.

متن این اطلاعیه به‌شرح زیر است:

«طی ماه گذشته بررسی کارشناسی دقیقی روی حوض‌های ورودی موزه فرش انجام شد و مشخص شد که سیستم انتقال آب و مخزن حوض‌ها طی سال‌های گذشته تخریب شده و نیاز به بازسازی اساسی دارد.

از این‌رو برای بهسازی محیطی موزه فرش و احیای حوض‌های هفتگانه ورودی موزه و اصلاح فضای سبز درخواست اعتبار شد.

با توجه به این‌که حوض‌های هفتگانه به واسطه عقب‌نشینی سردر و طراحی جدید حصار، در خارج از عرصه موزه فرش قرار گرفته و به محلی برای تجمع زباله و زیست شبانه کارتن خواب‌ها تبدیل شده، و همچنین تخلیه زباله و فضولات انسانی سبب ایجاد فضای نامطبوع در ورودی موزه شده بود، از سوی شهرداری منطقه به‌طور موقت فضای داخلی حوض‌ها پس از پاک‌سازی، گل‌کاری شد.

بر این اساس به اطلاع مخاطبان این موزه ارزشمند می‌رساند، تدبیر فوق موقتی بوده و به‌محض ابلاغ اعتبار، حوض‌ها به حالت اولیه ترمیم خواهند شد.

از نظر فنی ایجاد باغچه موقت در بازه زمانی کوتاه آسیبی متوجه حوض‌ها نخواهد کرد و این کار صرفاً برای زیباسازی منظری بخش ورودی موزه به صورت موقت انجام شده است.»

سوت قطار گردشگری به صدا درآمد/ نمایش جاذبه‌های پشت پرده راه آهن

سوت قطار گردشگری به صدا درآمد

تورهای گردشگری پس از مدت‌ها توقف، این بار با رعایت موارد بهداشتی اجرا شد تا بتواند معرف جاذبه‌های پنهان راه آهن سراسری به عنوان اثر ثبت جهانی باشد، جاذبه‌هایی که همیشه پشت پرده قطار بودند.

قطار گردشگری، شکل دیگری از کاربرد قطار علاوه بر جابجایی بار و مسافر است. در قطارهای گردشگری، هدف رسیدن به مقصد نیست، بلکه نفس سفر و گردش هدف اصلی است. بنابراین در این قطارها سرعت سیر و زمان، نقش بسیار کمرنگی دارند.

در این راستا حضور راهنمایان گردشگری و کسانی که بتوانند مسیری که همیشه مسافران از آن فقط گذر می‌کردند و فرصتی برای دیدن جاذبه‌هایش نداشتن، د بسیار مهم است. اینکه هر از گاهی در ایستگاهی پر جاذبه توقف داشته باشی و بتوانی از جاذبه‌های مسیر آگاه شده و استفاده کنی؛ هدف قطارهای گردشگری است.

قطارهای گردشگری این بار در مسیر شیرگاه راه اندازی شد. پس از مدت‌ها، قطارهای گردشگری که به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف مانده بودند این بار به دلیل تقاضای زیاد از سوی مسافران، در مسیر شیرگاه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز به کار کرده‌اند.

رضا عصاری معاون اجرایی شرکت حمل‌ونقل ریلی با اعلام این خبر گفت: حرکت قطار گردشگری شیرگاه در دو جمعه متوالی برابر با روزهای هفتم و چهاردهم آبان ماه خواهد بود.

وی بازدید از تپه میل شهر ری، دشت کویر، کوه اژدها و تپه‌های مریخی، ایستگاه صد ساله بنکوه، دودکش‌های جنی و کوه‌های حیرت‌انگیز سیمین دشت و زرین دشت و کبوتر دره، حبله رود و باغات میوه استان سمنان، چشمه رنگی و روستای شوراب، جاده گدوک، سه خط طلا، پل ورسک، پل اوریم، غار اسپهبد خورشید، پل کلانتر یا دوآب و جنگل زیبای شیرگاه و… را از جاذبه‌های گردشگری این سفر نام برد. همچنین ساعت حرکت از ایستگاه راه آهن تهران ۶:۴۵ صبح و ساعت بازگشت به ایستگاه تهران ۱۲ شب است.‌

امهال تسهیلات بخش گردشگری تا پایان سال به بانک‌ها ابلاغ شد

امهال تسهیلات بخش گردشگری تا پایان سال به بانک‌ها ابلاغ شد

بانک مرکزی امهال تسهیلات پرداختی به شرکت‌ها و فعالان حوزه گردشگری را تا پایان سال ۱۴۰۰ به بانک‌ها ابلاغ کرد.

در بخشنامه‌ای خطاب به همه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، بند ۵ مصوبه هشتاد و نهمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا در مورد حمایت از تأسیسات و فعالان گردشگری را ابلاغ کرد.

براساس این بخشنامه بازپرداخت همه تسهیلات بانکی اخذ شده از سوی تأسیسات و فعالان گردشگری دارای مجوز از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باید تا پایان سال ۱۴۰۰ امهال شود و به انتهای دوره تقسیط منتقل تا پس از آخرین قسط وصول شود.

براساس اعلام بانک مرکزی، تسهیلات پرداختی از محل صندوق کارآفرینی امید نیز مشمول امهال این بند می‌شود.

۲۴ مهرماه امسال مهندس سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از عضویت این وزارتخانه در ستاد ملی مدیریت کرونا و امهال وام کرونا تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داده بود.

بقایای خانه پدری استاد پرویز مشکاتیان صاف می‌شود!

بقایای خانه پدری استاد پرویز مشکاتیان صاف می‌شود!

حریق روز گذشته خانه پدری استاد مشکاتیان موجب شد تا اندک فضاهای باقی مانده از این بنای ثبت ملی شده نیز در آتش بسوزد حالا باید آثار آتش سوزی از این بنا حذف و دیوارهای باقی مانده صاف شود.

خانه پدری استاد مشکاتیان در آتش سوخت. خانه‌ای که مرحوم مشکاتیان سال‌ها در آن زندگی کرد و بزرگ شده بود. این خانه به دلیل قدیمی بودن و تعلقش به خانواده هنرپرور مشکاتیان در فهرست میراث ملی قرار گرفته بود. اما خانواده مشکاتیان بنا را به مالکی فروختند که قصد کرده بود آن را تخریب کند. این اتفاق نیز افتاد و به عمد خانه‌ای که ملی بود، توسط مالک فعلی اش تخریب شد. پس از آن افراد مختلفی از جمله خانواده مشکاتیان واکنش نشان دادند.

اداره کل میراث فرهنگی نیشابور نیز اعلام کرد که چون این بنا ملی بوده، باید عین به عین ساخته شود. اما این اتفاق نیفتاد تا اینکه روز گذشته خبر رسید شعله‌های آتش به جان خانه افتاده و سقف‌های آن نیز به طور کامل آتش گرفته است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری نیشابور درباره این آتش سوزی گفت: مجبور شدیم از دو تانکر پشتیبانی آب برای اطفای حریق استفاده کنیم که با توجه به قدیمی بودن سازه و آبی که برای اطفای حریق استفاده شده بود، خطر ریزش ساختمان بسیار زیاد است به همین منظور از کارشناسان عمران شهرداری و همچنین کارشناسان میراث فرهنگی خواسته شد که در محل حضور یابند تا در مورد ماندن و یا تخریب ساختمان تصمیم‌گیری به عمل آید.

به همین دلیل رئیس میراث فرهنگی شهر نیشابور به محل خانه رفت و از آن دیدن کرد و متوجه شد که دیگر چیزی از این خانه باقی نمانده است. در این باره محمد اسماعیل اعتمادی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیشابور به خبرنگار مهر گفت: سقف‌ها به طور کامل ریخته و سوخته بودند چون سقف چوبی داشت و روی آن را نیز ایزوگام کرده بودند. تا زمانی که سقف‌ها به طور کامل آتش نگرفت، آتش هم مهار نشد. البته ۸۰ درصد آن سال گذشته تخریب شده بود و دو اتاق باقی مانده بود که از آن هم چیزی باقی نمانده بود جز دیوارهایی که خشت و گل هستند. این دیوارها نیز با توجه به حجم آبی که برای خاموش کردن آتش روی آنها ریخته شد، دیگر قابل نگهداری نیست.

تزریق واکسن آسترازنکا برای مسافران خارج از کشور با اخذ رضایت

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، در اطلاعیه شماره ۵ خود در خصوص شیوه نامه جدید معاونت بهداشت این وزارتخانه اعلام کرد: افرادی که برای سفر به خارج از کشور به تزریق یک یا دو نوبت واکسن آسترازنکا نیاز دارند از روزهای آینده می‌توانند با مراجعه به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور درخواست خود را ثبت کنند.

با توجه به اینکه بین دو نوبت واکسن یادآوری لازم است حداقل یک ماه فاصله وجود داشته باشد لذا افرادی که در آینده مسافرت خارجی دارند درخواست خود را در اولین زمان ممکن به دانشگاه علوم پزشکی اعلام کنند.

منبع : مهر