• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳

از نوروز رمضانی تا تهرانگردی‌های نوروزی

  • 03 فروردین 1402 - 11:13
از نوروز رمضانی تا تهرانگردی‌های نوروزی

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته همزمان با عید نوروز خبرهای حوزه گردشگری و میراث فرهنگی هم حول اتفاقات نوروزی بود. از جمله این که برای گردشگران تهرانی و شهروندانی که در ایام شلوغ نوروز قصد سفر ندارند؛ برنامه‌های تهران گردی اعلام شد. در این باره پرهام جانفشان عراقی مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران گفت: این تورها در قالب طرح‌های گردشگری «تهرانگردی و بچه‌های مسجد»، «تهرانگردی و سالمندان»، «تهرانگردی و معلولین»، «تهرانگردی و خانواده» «تهرانگردی و کودکان» و «تهرانگردی و نوجوانان شهر» تا دوازدهم فروردین برگزار می‌شود.
وی افزود: در طرح مسیرهای نوروزی تلاش کرده‌ایم تا برای همه سلیقه‌ها و گروه‌های سنی به ویژه کودکان برنامه داشته باشیم.
جانفشان گفت: تورهای اداره‌کل میراث فرهنگی استان تهران برای گروه‌های مختلف با همکاری نهادهای متولی برگزار می‌شود و دفاتر خدمات مسافرتی نیز در مسیرهای اعلام شده و سایر مسیرهای تهرانگردی به صورت گسترده و متنوع فعالیت خواهند داشت که علاقه‌مندان می‌تواند از تاریخ ۲۸ اسفند با مراجعه به درگاه اینترنتی https://tehran.mcth.ir از زمان و نحوه اجرای برنامه‌ها اطلاعات کسب کنند.

وزیر در جمع راهیان نور
سید عزت‌الله ضرغامی روز سه‌شنبه و در اولین روز سال از یادمان‌های دفاع مقدس جنوب کشور بازدید کرد و در جمع زائران و کاروان‌های راهیان نور حاضر شد.
وی در این سفر در یادمان‌های بیمارستان امام حسین (ع) و شهدای نهرخین و همچنین اردوگاه‌های شهید حبیب‌الهی و باکری حضور پیدا کرد.

اعلام ساعت کاری موزه‌های کاخ سعدآباد
مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد در استقبال از نوروز ۱۴۰۲ و در راستای پاسداشت آئین‌های کهن ایرانی، ویژه‌برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده است که حول شعار «سعدآباد؛ باغ‌موزه اندیشه» برگزار می‌شوند.
کاخ سعدآباد، در استقبال از بهار ۱۴۰۲ و در راستای پاسداشت آئین‌های کهن ایرانی، با برنامه‌های فرهنگی و تفریحی متنوعی، پذیرای بازدیدکنندگان و گردشگران نوروزی است.
این برنامه‌ها، طیف گسترده‌ای از مخاطبان را شامل می‌شوند که عبارتند از: شهر فرنگ، نمایش عروسک‌ها و ماهی‌های غول‌پیکر، اجرای تئاتر تن‌پوش‌های گل‌های بهاری، اجرای نوروزخوانی، اجرای شاهنامه‌خوانی و نقالی توسط هنرمندان شاخص، موسیقی‌نوازی سنتی ایرانی، نمایش عروسکی و رقص محلی.
«سعدآباد؛ باغ‌موزه اندیشه» شعار نوروزی مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد است که از طریق طراحی و نصب آیات و اشعار معنوی در مسیرهای بازدید، دعوت از مخاطبین برای پی‌بردن به عمق مفاهیم موزه‌ای در کنار تماشای سطوح جذاب آن‌ها، دعوت به حفظ حرمت ماه مبارک رمضان و شئونات مذهبی از طریق فضاسازی و نصب پیام‌های مرتبط و ایجاد فضای مفرح برای بازدیدکنندگان در طرح نوروز، این مهم را دنبال می‌کند.
در طرح نوروزی، امکان قدم‌زدن در سکوت شبانه مجموعه سعدآباد فراهم آمده؛ چرا که زمان بازدید در ایام نوروز (۱ تا ۱۲ فروردین) از ساعت ۱۰ تا ۲۱ است. فروش بلیت و ورود به مجموعه تا ساعت ۱۹ انجام می‌شود.

توزیع بسته‌های سفر نوروزی
امیر قاسمی سرپرست ستاد گردشگری معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران از توزیع ۱۴۰ هزار بسته نوروزی در ایام نوروز خبر داد و اظهار کرد: در این بسته نقشه گردشگری شهر تهران وجود دارد که در آن تمام اماکن و جاذبه‌های گردشگری، موزه‌ها و باغ موزه‌ها، بقاع متبرکه و در پشت نقشه تصاویری از اماکن و جاذبه‌های گردشگری شهرداری قرار داده شده است.
او افزود: همچنین برای فراهم آوردن، گردشگری ارزان و آسان، بن‌های تخفیف نوروزی، بالغ بر ۵۰ مکان گردشگری از جمله موزه‌ها، مجموعه تله‌کابین توچال و شهربازی‌ها در این بسته‌ها در نظر گرفته شده است.
قاسمی گفت: تعدادی از این مکان‌ها به صورت رایگان و تعداد دیگر دارای تخفیف ۳۰ تا ۷۰ درصدی هستند. همچنین در این بسته‌ها بن تخفیف مجموعه ایران فان به میزان ۵۰ هزار تومان قرار داده شده است. در هر بسته ۲۱ بن تخفیف دو نفره وجود دارد و روی لیست تخفیفات یک QR کد درج شده است که افراد با اسکن این کد، می‌توانند اطلاعات تماس و نشانی هرمکان را دریافت کنند.

نظر وزیر میراث فرهنگی درباره پلمپ برخی از مراکز گردشگری
در این هفته همزمان با عید نوروز پس از آن که تعدادی از مراکز گردشگری فک پلمپ شدند، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: توصیه ما این است که به لحاظ فرهنگی و اجتماعی باید همیشه سلامت لازم در مراکز اقامتی وجود داشته باشد.
سید عزت‌الله ضرغامی درباره پلمب خانه عامری‌ها، اظهار داشت: توصیه ما این است به لحاظ فرهنگی و اجتماعی باید همیشه سلامت لازم در مراکز اقامتی وجود داشته باشد. گردشگران ما عمدتأ خانواده محور و کاملاً با مسائل فرهنگی آشنا هستند و به آن توجه می‌کنند و ما نیز وظیفه نظارتی‌مان را انجام می‌دهیم.
وی افزود: بنابراین فرض بر این است که دستگاه‌های نظارتی دیگری که وظیفه ذاتی نسبت به برخی مسئولیت‌ها دارند در این زمینه هماهنگی کامل را با وزارت میراث‌فرهنگی داشته باشند. این هماهنگی خوشبختانه در کشور خوب است و نوعاً برای اداره مراکز اقامتی انجام می‌شود.
ضرغامی تصریح کرد: اگر موارد بسیار خاص و استثنایی هم وجود دارد، باید هماهنگی انجام شود. به نظر ما اشکال کار در این است که این هماهنگی با وزارتخانه انجام نشده است، به همکاران عزیزمان در این حوزه توصیه می‌کنیم که اقداماتی از قبیل پلمب کردن مراکز اقامتی حتماً با هماهنگی‌ها و مقدمات لازم انجام شود.

برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی در کشور
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی گفت: در نظرداریم نمایشگاه‌های ملی عرضه محصولات صنایع دستی و سوغات را در ۱۰۰ نقطه کشور برگزار کنیم.
روح الله حسین زاده گفت: نمایشگاه‌های صنایع دستی و سوغات با عنوان ایران من در شهرهای مختلف برپا می‌شود تا کنون ۵ نمایشگاه در شهرهای مختلف برپا شده و در حال برنامه ریزی برای برپایی نمایشگاه در ۱۴ نقطه دیگر نیز هستیم.
وی ادامه داد: در نظر داریم تا تعداد بازارچه‌های موقت را به صد بازارچه صنایع دستی برسانیم. در حال حاضر نمایشگاه‌هایی در همدان، بابلسر، کاخ گلستان، نیاوران، نهارخوران، علی آباد کتول و سیرجان برپا شده که تا ۱۵ فروردین ماه ادامه دارد. در طول سال نمایشگاه‌های دیگر برپا می‌شود. بنابراین برپایی این بازارچه‌ها محدود به ایام نوروز نیست.
حسین زاده گفت: برای برپایی این نمایشگاه حدود ۹۰۰ نفر از هنرمندان در استان‌های مختلف با ما همکاری می‌کنند تا نمایشگاه‌هایی را در مساحت‌های مختلف بنا به اقتضای هر استان برگزار کنیم. این هنرمندان توسط اداره‌های کل میراث فرهنگی استان‌ها معرفی می‌شوند تعدادی از افراد هم از سال‌ها قبل با ما کار می کرده اند. اما محدودیتی برای پیوستن افراد جدید و حضورشان در نمایشگاه‌ها نیست.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی بیان کرد: گاهی در استانی مانند یزد یک نمایشگاه بین المللی در اختیار ما برای برگزاری بازارچه و نمایشگاه صنایع دستی و سوغات تعلق می‌گیرد که می‌توانیم ۸۹ غرفه را به هنرمندان بومی و غیر بومی اختصاص دهیم و گاهی هم در منطقه‌ای مانند طوس فضا کمتر است و هنرمندان کمتری حضور پیدا می‌کنند. بنابراین نمی‌توان گفت که همیشه در هر استان چقدر فضا به این نمایشگاه‌ها اختصاص داده می‌شود.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=39976

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.