• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳

آکادمی ملی المپیک همچنان روی چرخه «سرپرستی»/ ۲۰ ماه بدون رئیس

  • 14 فروردین 1402 - 14:14
آکادمی ملی المپیک همچنان روی چرخه «سرپرستی»/ ۲۰ ماه بدون رئیس

به گزارش خبرنگار مهر، دو دهه پیش طی مراسمی رسمی و در راستای عمل به منشور المپیک، «آکادمی ملی المپیک» در ایران به صورت رسمی به بهره برداری رسید تا به عنوان تنها مرکز علمی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و هنری وابسته به کمیته ملی المپیک، وعده گاه مسئولان در توسعه ورزش و اصول المپیزم و کسب افتخارات ورزشی باشد.
در اهمیت آکادمی ملی المپیک همین بس که مراسم افتتاح و بهره برداری از آن با حضور «ژاگ روگ» رئیس وقت کمیته بین المللی المپیک (IOC) برگزار شد و به عنوان مرکز تمرینات تیم های ملی برای ارائه خدمات به فدراسیون ها و همچنین مدیریت و اجرا کلیه تست های قهرمانی، پزشکی، روانشناسی و … ارج و قرب بالایی در میان ورزشی ها داشت اگرچه انتصاب های صورت گرفته برای این آکادمی به مرور از این اهمیت کاسته است.
اهمیت جایگاه و وظایف تشریح شده برای آکادمی ملی المپیک می طلبد تا افرادی حاذق و با تجربه و در عین حال تمام وقت در راس حوزه ریاست به کار گماشته شوند اما در بسیاری مواقع انتصاب های صورت گرفته از طرف ریاست کمیته ملی المپیک، خلاف این مهم و صرفا بر اساس داد و ستدهای مدیریتی و ابلاغ حکم برای دوستان و آشنایان بوده و همین مسئله ماه ها بلاتکلیفی مدیریتی در آکادمی ملی المپیک را موجب شده است.
رضا قراخانلو آخرین فردی بود که به عنوان رئیس وارد حوزه ریاست آکادمی ملی المپیک شد آنهم سه سال پیش؛ وی اسفندماه سال ۹۸ و در دوره ریاست صالحی امیری در کمیته ملی المپیک رئیس آکادمی شد اما حضور همزمانش در دانشگاه به قدری این ریاست را به چالش و حاشیه کشاند که در نهایت در خرداد ۱۴۰۰ منجر به کنار رفتنش شد.
بعد از آن کیکاوس سعیدی دبیرکل وقت کمیته ملی المپیک تیرماه ۱۴۰۰ با حکم صالحی امیری سرپرست آکادمی شد. این حکم در آستانه انتخابات شهریورماه ۱۴۰۰ کمیته ملی المپیک و صرفا به منظور باز شدن راه برای ورود قانونی سعیدی به ترکیب مجمع، به ریاست تغییر کرد حتی به این قیمت که دبیرکلی سعیدی به سرپرستیِ تغییر کرد.
دوره ریاست سعیدی در آکادمی ملی المپیک بسیار کوتاه و صرفا محدود به بازه زمانی انتخابات کمیته ملی المپیک بود طوریکه بعد از برگزاری این انتخابات و با حکم محمود خسروی وفا رئیس جدید کمیته، علیرضا پاکدل جایگزین وی شد.
پاکدل وقتی ۱۹ مهرماه حکم سرپرستی آکادمی ملی المپیک را دریافت کرد عضو هیات اجرایی کمیته ملی المپیک و رئیس فدراسیون هندبال بود. بنابراین انتظار می رفت با توجه به مشغله هایش خیلی زود جای خود را به رئیس جدید آکادمی بدهد اما بعد از گذشت چندماه هنوز این جابه جایی الزامی در راس آکادمی ملی المپیک انجام نشده است در حالیکه طی این مدت با برگزاری انتخابات ۱۰ اسفندماه فدراسیون هندبال، دوره ریاست پاکدل در این فدراسیون برای مدت چهار سال دیگر تمدید شده است.
بدین ترتیب ۲۰ ماه است که آکادمی ملی المپیک رئیسی به خود ندیده اما لازم است با توجه به محرض شدن ادامه ریاست پاکدل در هندبال و غیرممکن بودن حضور همزمان او در فدراسیون و آکادمی، اعضای هیات اجرایی تعیین تکلیف آکادمی ملی المپیک و انتخاب رئیس قطعی برای آن را جزو اولویت های خود قرار دهند اما این بار با لحاظ کردن عدم بازنشستگی یا دوشغله نبودن و مسائلی از این دست تا شاید کمک حال شود برای اینکه آکادمی ملی المپیک بالاخره وارد دوره ثبات مدیریتی شود آنهم در آستانه بازی های آسیایی، انتخابی المپیک و خودِ المپیک.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=40273

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.